Inredningstråden

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Prayerman
    Användare
    • juni 2004
    • 1314

    En närbild på vänstra kanten. Det är på den här sidan flest ändringar skett sen starten innan jul. När det gäller karet i stort har jag egentligen inte ändrat något annat än några rötter och så är det växterna som nu bara består av två arter som tog sig bra. Var helt enkelt väldigt nöjd med inredningen så jag tror det får vara så här ett bra tag till.

    En ny helhetsbild finns på sidan 66.

    Fortsätt gärna och lägga ut bilder på era kar och vill ni ha synpunkter på vad man kan göra mer så finns det säkert många som vill hjälpa till och tycka, eller bara ge tips eller låta oss andra njuta av era skapelser.
    Senast redigerad av Prayerman; 02 juni 2008, 00:15.
    Tomas Wallengren
    http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

    Kommentar

    • defdac
      Användare
      • april 2002
      • 865

      Oliver Knott, en känd aquascaper i Tyskland har gjort ett Iwagumi till ett Tanganyika:


      När man säger "Iwagumi" i aquascapingsammanhang brukar man mena en väldigt speciell stil vad gäller att arrangera stenar. Stilen syns tydligt i burken ovan. Enda skillnaden är att man normalt sett även har växter, gärna bottentäckare mellan stenarna.

      Jag tycker personligen det är kul när växtakvariedesign läcker över till andra delar av akvariehobbyn.
      http://www.defblog.se

      Kommentar

      • Prayerman
        Användare
        • juni 2004
        • 1314

        Ursprungligen postat av defdac
        Oliver Knott, en känd aquascaper i Tyskland har gjort ett Iwagumi till ett Tanganyika:


        När man säger "Iwagumi" i aquascapingsammanhang brukar man mena en väldigt speciell stil vad gäller att arrangera stenar. Stilen syns tydligt i burken ovan. Enda skillnaden är att man normalt sett även har växter, gärna bottentäckare mellan stenarna.

        Jag tycker personligen det är kul när växtakvariedesign läcker över till andra delar av akvariehobbyn.
        Väldigt coolt inrett, jag blev mäkta imponerad. Grymt snygga stenar killen fått tag på.
        Tomas Wallengren
        http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

        Kommentar

        • Wilhelm
          Användare
          • april 2002
          • 9122

          Jag måste faktiskt erkänna att jag inte alls är imponerad av Iwagumi konceptet.
          Det är onaturligt och passar säkert bättre i japanska trädgårdar.
          Annars är Oliver mycket skicklig i att inreda akvarier i Amanostil och han har gjort massor av vackra "växtakvarier", men vassa kantiga stenar i ett T-kar?
          mvh Wilhelm

          "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


          www.linkopings-akvarieforening.net/
          Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
          www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

          Kommentar

          • defdac
            Användare
            • april 2002
            • 865

            Wilhelm, du missar poängen helt.

            Oavsett biotopriktighet så är det snyggt och för att kunna göra ett sådant där stenarrangemang krävs mycket träning och öga för stenformationer.

            Biotopfantaster skulle naturligtvis använt rundare stenar och då skulle du plötsligt tyckt att akvariet varit snyggare? Skulle inte tro det. Isåfall blandar du ihop estetik och biotopriktighet.
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • Prayerman
              Användare
              • juni 2004
              • 1314

              Hur det än må vara så tycker jag det var väldigt snyggt och heltklart ett gediget arbete bakom. Sen är det inte bara runda stenar överallt heller. Tycker det var ett av de snyggare rena stenkar jag sett.
              Tomas Wallengren
              http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

              Kommentar

              • RobbanG
                Användare
                • januari 2004
                • 563

                Ursprungligen postat av Wilhelm
                Jag måste faktiskt erkänna att jag inte alls är imponerad av Iwagumi konceptet.
                Det är onaturligt och passar säkert bättre i japanska trädgårdar.
                Annars är Oliver mycket skicklig i att inreda akvarier i Amanostil och han har gjort massor av vackra "växtakvarier", men vassa kantiga stenar i ett T-kar?

                Håller med.
                Tycker inte det var snyggare än andra stenformationer som jag sett, gjorda av "vanlig" människor.
                //Robert

                Kommentar

                • Wilhelm
                  Användare
                  • april 2002
                  • 9122

                  Ursprungligen postat av defdac
                  Wilhelm, du missar poängen helt.

                  Oavsett biotopriktighet så är det snyggt och för att kunna göra ett sådant där stenarrangemang krävs mycket träning och öga för stenformationer.
                  Hehe, nejdå jag missar inte poängen, kan inte ens se den!

                  Om Berra i Stenträsk (i Lappland nånstans) hade slängt i stenar på detta sätt och visat här, så hade inte du heller tyckt att det var snyggt! Eller?

                  Om det har nåt med japansk filosofi att göra, så måste man vara japan för att förstå detta.

                  Vad är det för regler och formler för att placera ut stenar på ett korrekt sätt?

                  Jag har kikat på burken ett antal ggr nu, och jag gillar fortfarande inte konceptet.
                  mvh Wilhelm

                  "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                  www.linkopings-akvarieforening.net/
                  Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                  www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                  Kommentar

                  • defdac
                    Användare
                    • april 2002
                    • 865

                    Smaken är som baken =)
                    http://www.defblog.se

                    Kommentar

                    • Wilhelm
                      Användare
                      • april 2002
                      • 9122

                      Ursprungligen postat av defdac
                      Smaken är som baken =)
                      Så sant, så sant!
                      mvh Wilhelm

                      "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                      www.linkopings-akvarieforening.net/
                      Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                      www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                      Kommentar

                      • cf.akvarielagret
                        Användare
                        • april 2002
                        • 5028

                        Först måste man ha
                        vise stenar
                        sedan måste man se förbi målet
                        ser du inte akvariet längre har du gått för långt
                        jag är Ateist
                        men Gud talade till mig
                        Gud är stor
                        jag frågade hur stor ? inget svar
                        han kanske behövde låna toaletten

                        Kommentar

                        • defdac
                          Användare
                          • april 2002
                          • 865

                          Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
                          ser du inte akvariet längre har du gått för långt
                          .. eller satt i en formpressad plastbakgrund
                          http://www.defblog.se

                          Kommentar

                          • Prayerman
                            Användare
                            • juni 2004
                            • 1314

                            Okej, nog om det, några andra inrednigstips, bilder på kar...?
                            Tomas Wallengren
                            http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

                            Kommentar

                            • Olorin
                              Användare
                              • maj 2005
                              • 1554

                              Kan ju bifoga ett par bilder på mitt 600 liters, kanske kan ge någon idé.

                              En bild före planteringsorgien satte in och en bild totalt uppväxt med grönsaker.

                              Just nu tänker jag banta ner grönskan så det blir någonstans mittemellan. Vet dock inte riktigt var jag ska börja. Nån i Växjö som vill köpa ett par grymt stora svärdplantor billigt förresten?
                              Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

                              Kommentar

                              • LN
                                Användare
                                • december 2004
                                • 4744

                                Ursprungligen postat av Olorin
                                Kan ju bifoga ett par bilder på mitt 600 liters, kanske kan ge någon idé.

                                En bild före planteringsorgien satte in och en bild totalt uppväxt med grönsaker.

                                Just nu tänker jag banta ner grönskan så det blir någonstans mittemellan. Vet dock inte riktigt var jag ska börja. Nån i Växjö som vill köpa ett par grymt stora svärdplantor billigt förresten?
                                Tycker att den nedre bilden är väldigt tilltalande.
                                Inga växter för min del förrän sen höst, håller på att tömma två akvarium på fisk o växter tänker ta lite sommarledigt från hobbyn för att komma tillbaka med förnyat intresse till hösten.
                                Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                                Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...