Inredningstråden

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Prayerman
    Användare
    • juni 2004
    • 1314

    Vill också instämma snyggt. För övrigt så var det segt för mig att få till bilder som mina båda kar ser ut nu. Började nytt jobb idag och sen var det bara att riva våtrumstapet och matta eftersom kakelgubben kommer imorgon. Skall byta vatten nu, fota imorgon och berätta lite hur jag tänkt.
    Tomas Wallengren
    http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

    Kommentar

    • malplacerad
      Användare
      • maj 2005
      • 877

      Ursprungligen postat av MalawiAnna
      Riktigt, riktigt snygggt! Vad heter växterna du har?
      Tack för berömmet, det var ett tungt men roligt jobb.
      Växterna är crinumlökar, tror det är thaianum, de växer så det knakar om det. De längsta bladen var 1.5 meter innan jag klippte ner dem lite. Jag använder ingen växtgödning alls, vet inte om det är tur eller normalt att de växer så pass bra.

      Här är en länk med mer info om växten http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=10
      en av mina lökar har fått sk sidolökar, ska man låta dem vara eller "omplacera" dem?
      Senast redigerad av malplacerad; 03 september 2006, 22:12.
      ||||

      Kommentar

      • PatrikMalmo
        Användare
        • maj 2005
        • 4642

        Ursprungligen postat av malplacerad
        en av mina lökar har fått sk sidolökar, ska man låta dem vara eller "omplacera" dem?
        Du kan göra som du vill, helt valfritt. Sidolöken trivs där den är, men kommer förmodligen trivas bra för sig själv också. Ska du sätta den för sig själv så se bara till att löken är hyfsat stor på skottet innan du knipsar av den från moderplantan.

        Hilsen,

        P
        Senast redigerad av PatrikMalmo; 04 september 2006, 05:57.
        Ingen fisk har läst böckerna.

        Kommentar

        • malplacerad
          Användare
          • maj 2005
          • 877

          Ursprungligen postat av PatrikMalmo
          Du kan göra som du vill, helt valfritt. Sidolöken trivs där den är, men kommer förmodligen trivas bra för sig själv också. Ska du sätta den för sig själv så se bara till att löken är hyfsat stor på skottet innan du knipsar av den från moderplantan.

          Hilsen,

          P
          Ok, tack för infot Patrik, tror jag låter dem vara tills de blir större.
          ||||

          Kommentar

          • MalawiAnna
            Användare
            • augusti 2006
            • 17

            Tack ska du ha, malplacerad!
            Senast redigerad av MalawiAnna; 04 september 2006, 08:14.
            Mvh Anna[*]

            Kommentar

            • Prayerman
              Användare
              • juni 2004
              • 1314

              Här kommer en bild på mitt 700 liters malawikar. Lite disigt än faktiskt.

              Hur som helst så har jag försökt simulera övergångszoonen mellan stenstrand till sandbotten. Studerade liknande områden på semstern i grekland. Hittade ingen vallisneria där och kanske skulle jag inte gjort det i malawisjön heller, men det ser bra ut med lite grönt. Grottor av olika storlekar hittar man över hela karet, från kant till kant.

              Speciellt Mbunan gillar att liksom beta mellan stenarna till höger.

              Ha gärna synpunkter! Hur som helst så fungerar den mycket bra, full harmoni.
              Senast redigerad av Prayerman; 07 september 2006, 17:25.
              Tomas Wallengren
              http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

              Kommentar

              • Prayerman
                Användare
                • juni 2004
                • 1314

                närbild på stenbottnen.
                Senast redigerad av Prayerman; 07 september 2006, 17:22.
                Tomas Wallengren
                http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

                Kommentar

                • Prayerman
                  Användare
                  • juni 2004
                  • 1314

                  Detta västafrikakar är inte alls klart. Skall ha mer växter och mer fisk. Visserligen är det hela 20 fiskar här, vilket inte syns.

                  Inredningen är iallafall gjord utifrån att kunna ha två grottlekande ciklider med varsitt revir i vardera kanten. Thomasin som leker på stenar hoppas jag skall leka på stenen i mitten. För övrigt håller de till lite varstans medan lejonhuvudena tagit revir till höger.

                  Kongotetran håller som bäst på att försöka bli trygga i karet. Någon mer tetra eller killi skall det bli och även någon form av palett.
                  Senast redigerad av Prayerman; 05 september 2006, 00:24.
                  Tomas Wallengren
                  http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

                  Kommentar

                  • Prayerman
                    Användare
                    • juni 2004
                    • 1314

                    under den lutande stenen till höger håller lejonhuvud hanen till stor del av dagen, men han är kvickt ute när det är mat. Honan är där ibland men är mer rörlig. Hon har även en ingång under den stora stenen.
                    Tomas Wallengren
                    http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

                    Kommentar

                    • StefanL
                      Användare
                      • augusti 2002
                      • 10784

                      Gillade det andra karet mer...det som inte är färdigt...men mest beroende på att de där småstenarna i första karet har skiftande färger vilket ger ett för färgglatt intryck. Effekten av fiskarnas vackra färger grötas ihop och försvinner.

                      Idén är dock riktigt bra och du har tanke bakom dina inredningar, vilket jag gillar skarpt! Byt ut de färgglada stenarna mot stenar i lite mer neutral (mer biotopkänsla) färg.

                      Ett tips...både IKEA och Cheapy har påsar med runda gråbruna stenar som passar perfekt. Liknar både i form och i storlek de som du lagt där. När jag köpte stenarna från IKEA så kostade en påse med 10-12 stenar 9kr...(om du inte finner mer passande i naturen).
                      Senast redigerad av StefanL; 04 september 2006, 21:41.

                      Kommentar

                      • Matz Karlsén
                        Användare
                        • februari 2004
                        • 1127

                        Mitt Tanganyikakar

                        Skickar en liten bild på mitt Tanganyikakar med leleupi, dubbar och multifasciatus. Jag skall dock möblera om och lägga till lite vallisneria eftersom jag inte är riktigt nöjd.
                        To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!

                        Kommentar

                        • StefanL
                          Användare
                          • augusti 2002
                          • 10784

                          Ser bra ut Matz...men personligen så skulle jag gillat det här mer:

                          1. En tydlig avdelning mellan rösen/områden.
                          2. Foto framifrån så man får en mer rättvis bild av hur inredningen är planerad (om du vill undvika blixt i rutan prova att stå lite ovanifrån och fotografera ned i vinkel in i karet så brukar det bli ganska bra resultat).

                          Kommentar

                          • Matz Karlsén
                            Användare
                            • februari 2004
                            • 1127

                            Det är också min tanke att dela upp rösena. Förresten gjorde jag världens klipp idag två ramakvarium på 105 respektive 150liter plus doppvärmare och ett eheim 2213 filter komplett med snabbkopplingar. Alltihopa för 200 kronor!!!!!!!!!!!!!
                            To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!

                            Kommentar

                            • StefanL
                              Användare
                              • augusti 2002
                              • 10784

                              Ähum...din rackare...det var ju i det närmaste en stöld!

                              Kommentar

                              • Wilhelm
                                Användare
                                • april 2002
                                • 9122

                                Ursprungligen postat av Matz Karlsén
                                Alltihopa för 200 kronor!!!!!!!!!!!!!

                                Och det i Småland!?
                                mvh Wilhelm

                                "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                                www.linkopings-akvarieforening.net/
                                Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                                www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                                Kommentar

                                Arbetssätt...