Dykresetips tack.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MickeA
    Användare
    • juni 2003
    • 456

    Dykresetips tack.

    Jag och kompisen har mer eller mindre bestämt oss för att åka någonstans och dyka till sommaren under semestern, troligtvis V.30 och nu sitter jag och funderar lite på vart man ska åka.

    Troligtvis kommer vi att hålla oss på plats i norden i alla fall, så det blir inte något rött hav eller något annat sådant, det känns som slöseri med svensk sommar.

    Men svenska eller norska västkusten lär ju kunna bjuda på en hel del intressanta platser. Både jag och polaren är även sjukligt fiskeintresserade så om platsen har bra fiskemöjligheter är det absolut en bonus.

    Jag tycker att det är kul att dyka och titta på vad som helst nästan, men för Per så är det ENDAST fisk som är av intresse, så vrak och sånt är snarare en nackdel än en fördel.

    Några tips på vart man kan åka?
  • tropfrog
    Användare
    • juli 2003
    • 1827

    #2
    Jag har dykt mycket runt kullaberg och det är ok. Liknande dyk men något fetare är lysekil. Vill du dyka sötvatten så tycker jag att du skall ta dig till ödeshög vid vättern.

    Jag har inte själv dykt i norge, men hört att det är som lysekil men med mer liv i nästan vilken fjord du väljer. Om du åker långt norrut kan du få se jättekrabbor.
    MVH
    Magnus

    Kommentar

    • MickeA
      Användare
      • juni 2003
      • 456

      #3
      Nja, nog känns det mest som att det är kusten som lockar. Visst är det skoj med sötvattensdyk, men man vill ju se ett så rikt djurliv som möjligt, om det sen är jäöttetorskar eller stensnultror spelar inte så stor roll, så länge det rör på sig och är varierande.

      Lysekil har vi varit till för några år sedan, riktigt trevligt landdyk där vid släggö, men det slår verkligen inte smögen, dit vi var för två somrar sen. Alla snackar om lysekil, men åk till smögen istället säger jag!

      Fast dom bägge ställena har man ju sett nu. visst kan man åka dit igen, men det vore ju ändå skoj att se någon ny plats. Helst skulle jag vilja hitta något i norge annars blir det nog lysekil/smögen igen.

      Kommentar

      • Robin
        Användare
        • januari 2003
        • 4526

        #4
        Tjörn kanske vore nått? Utanför Skärhamn var det riktigt fint sist jag var där och fiskade. Långt siktdjup.
        Mvh
        Robin

        Kommentar

        • MickeA
          Användare
          • juni 2003
          • 456

          #5
          Tjörn verkar intressant! Undrar om det finns något dykcenter i närheten. I och för sig så är det ju inte långt till någonting när man är på västkusten. Skulle vara intressant att få lite referenser från någon mer som verkligen varit under ytan på stället, tips på bra platser och så.

          Dessutom, åker man till Tjörn så kommer man ju så pass långt söderut att man kan svänga förbi Nol på hemvägen och köpa en massa fisk! :-D

          Kommentar

          • Joakim Draktoft
            NCS Medlem
            • april 2002
            • 7334

            #6
            Om jag inte minns fel så brukar väl cfakvarielagret dyka runt Kosteröarna på Västkusten.

            Har för mig att det där är högre salthalt än normalt och att det därför finns vissa koraller där som du inte hittar på andra platser i Sverige.
            Joakim Draktoft
            f.d Webmaster Ciklid.se
            ____________________________________________

            Kommentar

            • Robin
              Användare
              • januari 2003
              • 4526

              #7
              Nån som vet någon bra internetshop för div. dyktillbehör?
              Mvh
              Robin

              Kommentar

              • MickeA
                Användare
                • juni 2003
                • 456

                #8
                Ursprungligen postat av Joakim Draktoft
                Om jag inte minns fel så brukar väl cfakvarielagret dyka runt Kosteröarna på Västkusten.

                Har för mig att det där är högre salthalt än normalt och att det därför finns vissa koraller där som du inte hittar på andra platser i Sverige.
                Det stället har jag aldrig hört talas om? Var ligger det? Salthalt är ju verkligen A och O om man vill se någonting utöver det vanliga.

                Ursprungligen postat av Robin
                Nån som vet någon bra internetshop för div. dyktillbehör?
                Jag har köpt lite grejer från http://www.scubastore.com och det har funkat kanonbra. Jag tror dom ligger i Barcelona om jag inte missminner mig, rätta mig gärna om jag har fel. Jag vet inte hur det är nu men när jag handlade där senast för ett par år sedan så hade dom rent oförskämt bra priser. Skickar med DHL så man har snabba leveranser också. Så om du inte har något emot att handla utomlands så tycker jag att du kan kolla in dem.

                Kommentar

                • Joakim Draktoft
                  NCS Medlem
                  • april 2002
                  • 7334

                  #9
                  Kosteröarna, sydkoster och nordkoster ligger utanför Strömstad.

                  Sundet som löper mellan öarna skall tydligen vara extra salt, därav Kosterräkor sälta om man köper nykokta

                  Eftersom jag själv aldirg dykt där eller på annan plats (saknar cert) så vet jag inga detaljer, men cfakvarielagret kan nog ge bättre info där.
                  Joakim Draktoft
                  f.d Webmaster Ciklid.se
                  ____________________________________________

                  Kommentar

                  • cf.akvarielagret
                    Användare
                    • april 2002
                    • 5028

                    #10
                    Hej
                    jag och min kompis Patrik Hylland Akvariebutiken i Strömstad brukar göra två dyk på sommaren i Koster, det finns ett dykcenter där ställ inga höga krav (det är en friggebod) han som har det är en inflyttad Engelsman som inte tar reglementet så hårt, ser bara dom viktiga sakerna
                    sikt mellan 5-15m beroende på väder.
                    bra saker att se jättestor hummer,korallrev mums
                    dåligt att träffa på jättestora maneter (som att stoppa ner huvudet i brännässlor)
                    bra resturang mellan nord och syd, sitt på utedelen och du ser bara en fiskmås (det blir bara lite fågelbajs) men han är kung och fetast på koster, resturangen matar honom, ska se om det finns någon bild.
                    Angående hur det ser ut när vi dyker som två ankare med ont i örona
                    men fan va kul det är
                    Christer
                    jag är Ateist
                    men Gud talade till mig
                    Gud är stor
                    jag frågade hur stor ? inget svar
                    han kanske behövde låna toaletten

                    Kommentar

                    • cf.akvarielagret
                      Användare
                      • april 2002
                      • 5028

                      #11
                      Träffade även en mycket trevlig Räkfiskare på koster och satt o drack en hel del öl i hans båthus och dom släpper inte in många, vi var helt överens han kommer inte att flytta till Stockholm bara hotade med ett besök
                      ha det bra
                      Christer
                      jag är Ateist
                      men Gud talade till mig
                      Gud är stor
                      jag frågade hur stor ? inget svar
                      han kanske behövde låna toaletten

                      Kommentar

                      • deathdealer
                        Användare
                        • augusti 2004
                        • 1639

                        #12
                        Västekusten norr om Göteborg, och ju närmare Norge du kommer - ju bättre blir det!
                        Strömstad är grymmt, utan tvekan!

                        Norra Europas bästa dykning (enligt en del, något av det bästa som finns överhuvudtaget) är Molde i Norge, där du kan dyka på sälkolonier, vrak, fantastiska strömdyk och med tur se späckhuggare....de är det bästa jag jgort på norra halvklotet!

                        MEN kan ni tänka er att sitta ett dygn i bilden, så finns Estartit i Spanien, ca 10 mil från franska gränsen där är ett MECKA för dykare. En av Medelhavets bästa dykplatser, med grymmt bra dykning! (som man kan ta sig till med bil!)

                        Mina 5-ören!

                        DD
                        "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
                        "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

                        Kommentar

                        • MickeA
                          Användare
                          • juni 2003
                          • 456

                          #13
                          Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
                          Hej
                          jag och min kompis Patrik Hylland Akvariebutiken i Strömstad brukar göra två dyk på sommaren i Koster, det finns ett dykcenter där ställ inga höga krav (det är en friggebod) han som har det är en inflyttad Engelsman som inte tar reglementet så hårt, ser bara dom viktiga sakerna
                          sikt mellan 5-15m beroende på väder.
                          bra saker att se jättestor hummer,korallrev mums
                          dåligt att träffa på jättestora maneter (som att stoppa ner huvudet i brännässlor)
                          bra resturang mellan nord och syd, sitt på utedelen och du ser bara en fiskmås (det blir bara lite fågelbajs) men han är kung och fetast på koster, resturangen matar honom, ska se om det finns någon bild.
                          Angående hur det ser ut när vi dyker som två ankare med ont i örona
                          men fan va kul det är
                          Christer
                          Det låter ju riktigt riktigt trevligt faktiskt! Boende bör väl inte vara så svårt att hitta, i regel brukar vi tälta när vi åker på våra dyk/fiskeresor och campingar lär det ju finnas. Sablar så sugen jag blev nu! Våra svenska maneter må vara obehagliga, men man dör ju i alla fall inte, och då kan det ju vara värt det för att få se lite maffiga humrar!

                          Kommentar

                          • MickeA
                            Användare
                            • juni 2003
                            • 456

                            #14
                            Ursprungligen postat av deathdealer
                            Västekusten norr om Göteborg, och ju närmare Norge du kommer - ju bättre blir det!
                            Strömstad är grymmt, utan tvekan!

                            Norra Europas bästa dykning (enligt en del, något av det bästa som finns överhuvudtaget) är Molde i Norge, där du kan dyka på sälkolonier, vrak, fantastiska strömdyk och med tur se späckhuggare....de är det bästa jag jgort på norra halvklotet!

                            MEN kan ni tänka er att sitta ett dygn i bilden, så finns Estartit i Spanien, ca 10 mil från franska gränsen där är ett MECKA för dykare. En av Medelhavets bästa dykplatser, med grymmt bra dykning! (som man kan ta sig till med bil!)

                            Mina 5-ören!

                            DD
                            Jag noterar för fullt! Det lär inte bli något spanien i alla fall. Men Strömstad alternativt Norge låter väldigt lockande! Vill dock inte på några jätteavancerade ställen, varken jag eller polaren är några elitdykare direkt. Nu måste jag kolla på kartan var Molde ligger!

                            Kommentar

                            • cf.akvarielagret
                              Användare
                              • april 2002
                              • 5028

                              #15
                              jag är Ateist
                              men Gud talade till mig
                              Gud är stor
                              jag frågade hur stor ? inget svar
                              han kanske behövde låna toaletten

                              Kommentar

                              Arbetssätt...