SA-akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jeppe
    Användare
    • oktober 2005
    • 409

    #31
    Nu har jag äntligen fått igång akvariet

    Det innehåller: 5 st. M. Altispinosus, 1 par A. Tomasi och 10 st. svart neontetra(!)

    Köpte bolivianerna i fredags, men dom andra hade jag köpt redan för en vecka sen. Jag var dit och köpte dom, men då hade dom bara en bolivian så dom fick vänta. Sen var jag in o kollade i fredags o då hade dom fått in fyra små bolivianer, så då fick dom och den andra honan som dom hade kvar sen tidigare följa med hem.

    Tomasi-paret har lekt förut i affären, så nu får man hoppas att det kommer nån lek här hemma med

    Nu är frågan.. törs man ha ett par Apistogramma nu i det akvariet, eller blir det för trångt när bolivianerna och Tomasina kommer igång och börjar leka?
    540 Troffar, Callochromis ect
    100 sydamerica, dvärgar
    120 tomt, snart snäcklekare från Tanganyika
    40 tomt

    Qui dormit, non peccat

    Kommentar

    • Ancient
      Användare
      • juni 2006
      • 36

      #32
      Är det på 120L så tror jag det blir för trångt, de flesta Api. brukar kräva ganska stor yta vid lek. Men beror väl på om du lyckats inreda bra med territorier =)

      Kommentar

      • Jeppe
        Användare
        • oktober 2005
        • 409

        #33
        Det är på 120 liter, så det är kanske för litet.. och det är väl onödigt att chansa?
        540 Troffar, Callochromis ect
        100 sydamerica, dvärgar
        120 tomt, snart snäcklekare från Tanganyika
        40 tomt

        Qui dormit, non peccat

        Kommentar

        • LN
          Användare
          • december 2004
          • 4744

          #34
          Japp.
          Får du lek på dina andra innevånare så kan det bli trångt. Många av en art är mera ok att överbefolka karet med.
          Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
          Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

          Kommentar

          • matt.is
            Användare
            • september 2003
            • 386

            #35
            Ursprungligen postat av Jeppe
            Det är på 120 liter, så det är kanske för litet.. och det är väl onödigt att chansa?
            Du har ju ett tomt 100 liters att stoppa i någon apistogramma i. En lite grupp "blodfenstetra"

            som går lite högre upp vore lämpligt sällskap.

            Alternativet är att ta bort Tomasin + överblivna bolivianer när de bildat ett par - och komplettera med ett par apistogramma.

            Kommentar

            • matt.is
              Användare
              • september 2003
              • 386

              #36
              Ursprungligen postat av LN
              Japp.
              Får du lek på dina andra innevånare så kan det bli trångt. Många av en art är mera ok att överbefolka karet med.
              Håller inte med - oftast är aggressionerna starkare inom den egna arten. Sedan håller tex inte bolivianerna samma typ av revir som t ex apistogramma (öppetlekare - grottlekare)

              Kommentar

              • LN
                Användare
                • december 2004
                • 4744

                #37
                Det är korrekt att agressionerna är större mot den egna arten men det blir mindre tryck på varje kuvad fisk om antalet i samma bytta är större.Terrorbalansen funkar bättre. Därför är det bättre att om det finns risk för överlast att inte blanda för många arter. Jag gillar att ha mycket fisk i mina byttor och har labbat en hel del i ämnet.
                Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                Kommentar

                • LN
                  Användare
                  • december 2004
                  • 4744

                  #38
                  T.e.x Jag har 14 vuxna bolivianer, 20 cardinal samt ett 30tal anc. i mitt 130 liters växtkar.
                  Har ständig lek på bolivianerna och ancistrusen. Ingen utmobbad samt fisken färgar ut.
                  Skulle jag stoppa i två apisstos i byttan skulle det vara kört (har nämnligen provat).
                  Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                  Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                  Kommentar

                  • LN
                    Användare
                    • december 2004
                    • 4744

                    #39
                    Så här så karet ut för e vecka sedan vid hemkomst från sem.
                    Jag fick slanga ur ett 20 tal bolivanyngel samt 40 ancistrusyngel.
                    Fick även slänga en span med växter (akvariet var urrensatt ung. som första bilden i denna tråden för tre veckor sedan).

                    Med stora filter, god ytcirklation, mycket mat, växter (göder enbart med tmg och lite bikarbonat) så kan man få ett akvarium som ger mycket. Boliviansk fjärillsciklid är en art som är hur kul som helst när det gäller beteende men den är lite vek och kan vika ner sig mot mycket mindre dvärjciklider.
                    Senast redigerad av LN; 13 juli 2006, 12:15.
                    Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                    Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                    Kommentar

                    • Jeppe
                      Användare
                      • oktober 2005
                      • 409

                      #40
                      Ursprungligen postat av matt.is
                      Du har ju ett tomt 100 liters att stoppa i någon apistogramma i. En lite grupp "blodfenstetra"

                      som går lite högre upp vore lämpligt sällskap.

                      Alternativet är att ta bort Tomasin + överblivna bolivianer när de bildat ett par - och komplettera med ett par apistogramma.
                      100 litaren är för mina troffe och Dickfeldi yngel.. annars hade jag haft apistograma i det..

                      Och jag tänker inte ta bort Tomasin och resten av bolivianerna heller, är redan kär i alla

                      Så det får nog bli som det är just nu, dom verkar inte visa nån aggresivitet mot varandra heller förutom lite grand i revir-strider, men än så länge är ju bolivianerna små, ca 3-6 cm. Ska bli härligt när dom börjar leka sen
                      540 Troffar, Callochromis ect
                      100 sydamerica, dvärgar
                      120 tomt, snart snäcklekare från Tanganyika
                      40 tomt

                      Qui dormit, non peccat

                      Kommentar

                      • Jeppe
                        Användare
                        • oktober 2005
                        • 409

                        #41
                        Så här ser Svart neontetra ut ungefär..



                        En rätt dålig bild, dom har ett brunt sträck överst, sen grön-grå (det blå på en vanlig neontetra) och har ett skarpt svart streck (det röda fast det slutar lite tidigare upp på kroppen) och längst ner är dom lite silver-ljusgrå (det vita), riktigt snygga faktiskt
                        540 Troffar, Callochromis ect
                        100 sydamerica, dvärgar
                        120 tomt, snart snäcklekare från Tanganyika
                        40 tomt

                        Qui dormit, non peccat

                        Kommentar

                        • LN
                          Användare
                          • december 2004
                          • 4744

                          #42
                          Hej Jeppe!
                          Hur går det?

                          Bifogar en bild på den tuffaste bolivanhonan med yngel.
                          Hon har lyckas att hålla ett tiotal frisimmande yngel vid liv i en vecka nu.
                          En fantastisk bedrift eftersom det finns så många hungriga munnar i karet.
                          Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                          Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                          Kommentar

                          • Jeppe
                            Användare
                            • oktober 2005
                            • 409

                            #43
                            Snygg fisk LN! Härligt med yngel

                            Det går fint, alla fiskarna mår bra.. Mina bolivianer är fortfarande för små för att börja yngla, men det hinner dom nog ändå.. annars är dom väldigt pigga och har fin färg sj då?
                            540 Troffar, Callochromis ect
                            100 sydamerica, dvärgar
                            120 tomt, snart snäcklekare från Tanganyika
                            40 tomt

                            Qui dormit, non peccat

                            Kommentar

                            • LN
                              Användare
                              • december 2004
                              • 4744

                              #44
                              Ahh..... väcker tråden och flikar in två bolivianhannar på stridshumör
                              När får vi se bilder på dina Jeppe?
                              Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                              Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                              Kommentar

                              • Jeppe
                                Användare
                                • oktober 2005
                                • 409

                                #45
                                Mina bolivianer mår bra, o det gör Thomasina med.. dom lekte för några dagar sen, vet inte när för jag har varit på semester i en o en halv vecka nu så.. Det är därför jag inte har hunnit skaffat några bilder än men ska försöka fixa fram det så snabbt som möjligt. Tyvärr är det bara en av mina fem bolivianer som har bra färg, dom andra fyra är för små än.. men men, ska försöka fixa bilder på alla fiskarna


                                Förrestem LN, skicka in nån bild på dina bolivianer till artbeskrivningen, dom du har verkar vara bra exemplar att visa upp
                                540 Troffar, Callochromis ect
                                100 sydamerica, dvärgar
                                120 tomt, snart snäcklekare från Tanganyika
                                40 tomt

                                Qui dormit, non peccat

                                Kommentar

                                Arbetssätt...