SA-akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jeppe
    Användare
    • oktober 2005
    • 409

    SA-akvarium

    Hej. Jag har ett 120 liters där det just nu går några palleter. Jag har tänkt göra om det till SA-akvarium och skulle behöva lite tips. Måtten (Längd*botten*höjd) är 100*32*37. Det är ganska konstiga mått med tanke på att akvariet är högre än det är brett. Jag har ett pumphuvud som sitter bakom en filtermatta som ska pumpa 720 liter i timmen, men den är lite svagare. Hade bara tänkt ha i rötter och kanske någon sten samt massa växter.

    Fiskarna då, jag hade tänkt ha Nannacara anomala, Mikrogeophagus altispinosa och Apistogramma trifasciata samt någon mal i akvariet. Funkar den kombinationen och isf hur många av varje? Bara en hane med en till två honor eller ska man ha fler par av varje art?

    Jag har även en sorts kuhliål (stavas det så?) tillsammans med palleterna, en större och en mindre. Hur könsbestämmer man dom och går dom att ha tillsammans med dom fiskarna jag har tänkt ha? Jag tror inte dom skulle sno rommen iaf (om man får nån), för jag har fått upp flera kullar av palleter, sebraciklider samt stora nicaraguense-ciklider med ålarna i samma akvarium. Så det borde inte försvinna så mycket rom på det sättet iaf. Jag är mest rädd för att dom ska störa fiskarna t.ex. på natten när ålarna är ute på jakt efter mat eller nåt sånt. Så, skulle det funka att ha dom tillsammans med fiskarna?
    Senast redigerad av Jeppe; 18 maj 2006, 16:19.
    540 Troffar, Callochromis ect
    100 sydamerica, dvärgar
    120 tomt, snart snäcklekare från Tanganyika
    40 tomt

    Qui dormit, non peccat
  • LN
    Användare
    • december 2004
    • 4744

    #2
    Det där med ålarna har jag ingen aning om, har aldrig haft någon.
    Däremot bolivianer är en absolut favorit. Tålig dvärjciklid som lever länge, fredlig, lättlekt, bra föräldrar men framförallt ett härligt beteende med sina munkamper.
    Grön bågciklid är bra förälder men däremot har dom en egenskap jag inte gillar, dom är mycket bra romrövare. så vill du ha lyckad lek på andra firrar så undvik N. anomala.
    Dessutom är det en rätt liten och inte så tålig.
    Apistogramman däremot går nog bra och är dessutom vacker.
    Det kommer däremot att bli rätt tomt i karet eftersom alla fiskar du valt håller gärna till i bottenregionen.
    Någon stimmig färggrann tetra kan du gott klämma dit.
    Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
    Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

    Kommentar

    • LN
      Användare
      • december 2004
      • 4744

      #3
      Här har du mitt kar med ung. samma fiskblandning och märkligt nog nästan exakt samma mått
      Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
      Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

      Kommentar

      • LN
        Användare
        • december 2004
        • 4744

        #4
        Så här ser det ut idag med 14 st bolivianer 20 cardinaler samt 20 ancistrus - mestadels yngel
        Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
        Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

        Kommentar

        • Jeppe
          Användare
          • oktober 2005
          • 409

          #5
          Det blir nog isf bara Bolivianer och Apistos med nån mal, mina ålar samt ett 20-tal Kardenaltetror. Då kanske man ska ha runt fem-sex Bolicianer och kanske två par Trifasciata då? Eller blir det för mycket i mitt lilla akvarium?
          540 Troffar, Callochromis ect
          100 sydamerica, dvärgar
          120 tomt, snart snäcklekare från Tanganyika
          40 tomt

          Qui dormit, non peccat

          Kommentar

          • daniel_i_malmö
            Användare
            • april 2002
            • 1338

            #6
            Jag hade utan tvekan lagt till någon fisk som rör sig i akvariets övre skikt. Någon av de mindre arterna bilbuksfisk vore perfekt tycker jag.
            Tjugofem år med ciklider.
            http://www.malmoakvarieforening.se
            Centralamerika 2006
            Svart kaffe och drömmeri...

            Kommentar

            • Jeppe
              Användare
              • oktober 2005
              • 409

              #7
              Kilifiskar då? Dom rör väl sig i det övre skicket? Eller ska man ha hederliga Kardinaltetror bara? Kilifiskar kanske inte klarar att gå tillsammans med Dvärgciklider?
              540 Troffar, Callochromis ect
              100 sydamerica, dvärgar
              120 tomt, snart snäcklekare från Tanganyika
              40 tomt

              Qui dormit, non peccat

              Kommentar

              • daniel_i_malmö
                Användare
                • april 2002
                • 1338

                #8
                Ursprungligen postat av Jeppe
                Kilifiskar då? Dom rör väl sig i det övre skicket? Eller ska man ha hederliga Kardinaltetror bara? Kilifiskar kanske inte klarar att gå tillsammans med Dvärgciklider?
                Det finns olika sorters killifiskar från SA. En del är tvärt om ganska bottenbundna, tex många årstidsfiskar. Ärligt talat kan jag inte komma på någon killifisk från SA som är lika utpräglad ytlevande som en del afrikanska och asiatiska killifiskar. (men mitt minne har svikit mig förr.)

                Bilbuksfiskar är fortfarande mitt förslag. Stänktetra är ett annat alternativ.

                Att befolka akvariets övre skikt tycker jag är ett sätt att göra akvariet mer levande som tyvärr många glömmer bort.

                När vi i Malmö Akvarieförening tävlar i hempristävlan, dvs vem som har det vackraste och mest optiala akvariet hemma, är just det en aspekt som står med i bedömningskriterierna - att alla skikt i akvariet skall vara befolkat.
                Tjugofem år med ciklider.
                http://www.malmoakvarieforening.se
                Centralamerika 2006
                Svart kaffe och drömmeri...

                Kommentar

                • Jeppe
                  Användare
                  • oktober 2005
                  • 409

                  #9
                  Då blir det nog ingen Killifisk då, utan förmodligen vanliga Kardinaltetror då

                  Förresten så stavade jag fel på ålarna, det stavas Kuhlii. Jag tror att det är den s kallade "Pangio kuhlii " som jag har, eller iaf nån som liknar den.

                  Men hur många av Dvärgarna då? Jag vill inte ha för många så att det blir som i akvarieaffärer där ingen fisk kan ta revir, men jag vill inte ha för några heller. Ni som håller dessa Dvärgar kan ni säga på ett ungefär hur många som skulle vara lagom för mitt akvarium?
                  540 Troffar, Callochromis ect
                  100 sydamerica, dvärgar
                  120 tomt, snart snäcklekare från Tanganyika
                  40 tomt

                  Qui dormit, non peccat

                  Kommentar

                  • Jeppe
                    Användare
                    • oktober 2005
                    • 409

                    #10
                    Ingen på hela forumet som vet hur många A. Trifasciata och M. Altispinosa jag kan ha i mitt akvarium?! Illa
                    540 Troffar, Callochromis ect
                    100 sydamerica, dvärgar
                    120 tomt, snart snäcklekare från Tanganyika
                    40 tomt

                    Qui dormit, non peccat

                    Kommentar

                    • Helenai
                      Användare
                      • oktober 2004
                      • 269

                      #11
                      Börja med ett par av varje... Mitt tips. Jag har ett 250-liters med ett par A. hongsloi + schackisar (1+4) och tycker det blir alldeles lagom med två arter av ciklider i ett sådant kar. De fyller ut och rör sig över hela volymen (utom ytan). Som sällskap går där en grupp pansarmalar (inget SA-kar utan (!), är tokig i dem) några otocinclus och så 20 kardinaler och 8-10 vanliga bilbukar (älskar dem). Uppsättningen påminner ju onekligen lite om det du skissar på och för mig funkar iaf denna helt idealiskt.
                      Varde ljus... och det vart mörker.

                      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=599007

                      Kommentar

                      • LN
                        Användare
                        • december 2004
                        • 4744

                        #12
                        Fyra av varje kan du minst ha. Se till att ha lite rötter och röse som markerar revir.
                        Ja har 14 dvärjar på samma bottenyta som dig och det funkar kanon.
                        Skälet till att det inte funkar i affetiken är att dom får inte vara i fred, håvar flyttar runt reviren hela tiden samt att i sådana kar finns inte tillräckligt med revirmarkeringar.
                        Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                        Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                        Kommentar

                        • Jeppe
                          Användare
                          • oktober 2005
                          • 409

                          #13
                          Det blir nog fyra Bolivianer och 4-5 Apistos plus kanske 20 Kardinaltetror, mina ålar och kanske nån liten mal.

                          LN, jag har fyllt två tredjedelar av akvariet med rötter och lite växter, och resten av delen är vanliga blommkrukor. Men när jag ska ur med Palleterna som går där ska jag lägga i en rot till, så i prinsip kommer hela akvariet utom dom första 5-10 centimetrarna fram vid frontglaset vara täckt av rötter och växter. Och fiskar så klart
                          540 Troffar, Callochromis ect
                          100 sydamerica, dvärgar
                          120 tomt, snart snäcklekare från Tanganyika
                          40 tomt

                          Qui dormit, non peccat

                          Kommentar

                          • LN
                            Användare
                            • december 2004
                            • 4744

                            #14
                            Trevligt Jeppe!
                            Lägg in en bild eller två så man får se bygget
                            Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                            Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                            Kommentar

                            • Jeppe
                              Användare
                              • oktober 2005
                              • 409

                              #15
                              Mm, ska försöka låna en kamera av en jag känner och fota både som det ser ut nu och som det blir senare
                              540 Troffar, Callochromis ect
                              100 sydamerica, dvärgar
                              120 tomt, snart snäcklekare från Tanganyika
                              40 tomt

                              Qui dormit, non peccat

                              Kommentar

                              Arbetssätt...