Ancistrusyngelfälla

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Havs
    Användare
    • december 2004
    • 607

    #31
    Ursprungligen postat av LN
    130 liter med 2 innerfilter 450+650 liters pumpar. god ytcirkulation.
    Växtmassan är idag ca: dubbelvolym än på bilden, klipper ur varannan vecka.
    20 tal cardinaltetra samt 14 bolivianska fjärilsciklider. Anc. en hanne och två honor.
    En Clownpleco ca: 4cm. Ca: tio yngel lever idag. Mot 100-120 för fem dar sedan.
    Men å andra sidan så dom som lever är rätt ok för ögonblicket.
    Två rötter samt 3 lekgrottor. Ingen färg invändigt, inte sprillans nytt kar. Ljustid 10 timmar/dag. Ph 6,5 kh -vet inte just nu men späder i bikarbonat för växterna 3 ggr i veckan ett kryddmått. Ph varit stabilt både natt och dag. Nitrit 0, nitrat 10 pmm (jag späder i KNO3 en gång i veckan - fast inte senaste veckan)
    Det verkar vara bra förutsättningar. Jag får iaf inget nytt uppslag av vad som går fel.
    Fjärliscikliderna kanske klipper ett och annat yngel, men det var ju inte det som var grundproblemet.
    Min zoon

    Kommentar

    • T_K
      Användare
      • september 2005
      • 147

      #32
      14 stycken ciklider i ett 130-liters akvarium utöver ett hårt tryck på småyngel, oavsett fisksort. Hade det varit t ex guppyyngel så hade knappast något överlevt...

      De enda fiskar jag törs ha i min ancistrusodling är Endlers guppy. Jag har haft några kardinalfiskar (inte kardinalTETRA) tidigare, men fick ta bort dem då de inte kunde låta bli
      att förfölja de nyutsläppta malynglen. De större guppysorterna fungerar inte, inte heller Black Molly - så varför skulle det fungera med bolivianska fjärilsciklider? Visserligen är de säkert snälla, men de är ändå ciklider. Och hur sådana fungerar vet vi ju...

      Som en parantes så har jag ett 50-liters kar med körsbärsräkor. Där gick några små lyktögon (harmlös killie) och inte en räka syntes till.
      Efter att jag plockat bort lyktögonen så var plötsligt hela burken full med livliga räkor.

      Det är ett känt faktum att stress snabbt kan leda till döden för fiskar.

      Kommentar

      • LN
        Användare
        • december 2004
        • 4744

        #33
        Jo Ni har nog rätt enligt ovan.
        Får helt enkelt bita i det sura äpplet och aceptera att det inte blir tal om att få upp mer än ett fåtal yngel med nuvarande karsammansättning.
        Kommer helt säkert att starta en bunt nya kar till hösten men efter ett totalhaveri så har jag ingen plats just nu för ancistrusodling.
        Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
        Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

        Kommentar

        • T_K
          Användare
          • september 2005
          • 147

          #34
          Totalhaveri? Det låter inget vidare, Larry. Kan man läsa något om vad som hände på forumet?

          Kommentar

          • LN
            Användare
            • december 2004
            • 4744

            #35
            Här finns en stor tråd i hela ämnet.
            Återkomm gärna med era åsikter

            Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
            Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

            Kommentar

            • calle-hallabro
              Användare
              • juli 2005
              • 303

              #36
              Lite funderingar ang era svar i tråden.
              Har fått uppfattningen att när hannan kastar ut rommen/överger den så är något fel.
              Han kan ha blivit stressad eller att vattenvärderna är fel/dåliga.

              Det är viktigt att ha bra vattenrörelse vid bottnen när man har malar, annars så kan "dåligt vatten" samals där och gör att malarna mår dåligt/dör.
              Vi har alltid bottenmaterial i alla våra mal kar, för det blir beläggningar på bottnen som är direkt skadlig för malar.

              Har malar en gång råkat ut för dåligt vatten, så repar dem sig aldrig enligt uppgifter vi har fått.

              Vid lägre temp så blir matlusten sämre/ de växer dåligt.

              Ni som är malintresserade bör kolla på www.goc.se, för där finns det många som har mycket erfarenheter inom området.

              //Calle
              Senast redigerad av calle-hallabro; 05 maj 2006, 18:00.
              **********
              En Mal idiot!
              www.goc.se

              Kommentar

              • LN
                Användare
                • december 2004
                • 4744

                #37
                Men så är det inte i mitt fall.
                Hannen levererar minst 60 st/gång frisimmande yngel de två gången han lekt i karet.
                Problemet dyker upp efter några dagar efter dom blivit frisimmande och "fyllt" karet. Men du kan ha rätt. Bottenregionen kan vara en olämplig plats.
                Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                Kommentar

                • PatrikMalmo
                  Användare
                  • maj 2005
                  • 4642

                  #38
                  Mm, då stämmer det jag skrev innan förmodligen. Dels fiskbelastning och dels "dåligt" skikt vid botten. Testa och se.

                  Hilsen,

                  P
                  Ingen fisk har läst böckerna.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...