Ancistrusyngelfälla

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LN
    Användare
    • december 2004
    • 4744

    Ancistrusyngelfälla

    Kan någon hjälpa mig med tips på hur man fångar in nykläckta anc.yngel i ett kar utan att röja runt allt för mycket?
    Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
    Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.
  • Alexander Ylipää
    Användare
    • oktober 2003
    • 3615

    #2
    ta en petflaska, skär av toppen på den (där etiketten börjar) vänd på toppen och sätt den i flaskan, gör små hål i flaskan o släng i lite käk somt ex. algtabletter eller liknande,...klart! vänta till nästa dag...!


    En fördel är att lägga den i akvariet också.
    Mvh Alex

    Kommentar

    • Havs
      Användare
      • december 2004
      • 607

      #3
      Ursprungligen postat av Alexander Ylipää
      ta en petflaska, skär av toppen på den (där etiketten börjar) vänd på toppen och sätt den i flaskan, gör små hål i flaskan o släng i lite käk somt ex. algtabletter eller liknande,...klart! vänta till nästa dag...!


      En fördel är att lägga den i akvariet också.
      Jag drar en lång rostfri grillpinne genom petflaskan också. På så sätt får jag de två delarna att hålla ihop och jag kan ta isär dem vid behov samt att grillpinnen agrerar handtag, så att man slipper bli blöt om händerna varje gång fällan skall vitjas.

      Jag brukar använda skalade ärtor till Ancistrusar. Det som de små liven börjat käka är väl bäst.
      Jag skulle inte låta fällan vara i hela natten. Det kan nog ske olyckor, i form av döda fiskar , om det vill sig illa. Det är ju oftast fler fiskar än bara ynglen som kan simma in i fällan.

      Ska du försöka få upp hela kullen, så får du nog hålla på länge med denna typ av fälla. Lycka till!
      Min zoon

      Kommentar

      • LN
        Användare
        • december 2004
        • 4744

        #4
        Tack för det snabba svaret.
        Provar med en halvlitare redan ikväll.
        Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
        Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

        Kommentar

        • LN
          Användare
          • december 2004
          • 4744

          #5
          Fattar inte det där med grillpinnen hazelCR?????
          Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
          Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

          Kommentar

          • PatrikMalmo
            Användare
            • maj 2005
            • 4642

            #6
            Det man tillverkat är en enkel mjärde. Funkar oftast klockrent på de firrar som har bra luktsinne. En del andra firrar kan också gå på det, har använt den metoden för att tömma växtkar där jag inte ville riva upp inredningen. Cyps är dock inte så lätta att få att gå på den metoden. I Danmark går hela grejen under namnet "pilsnermetoden". Man gör helt enkelt som Alexander skriver och så sätter man sig framför karet och tar en pilsner. Mycket viktigt. Under den tid det tar att dricka upp pilsnern så hinner ett lagom antal firrar simma in i mjärden, och sedan är det bara att vittja.

            Som rekommenderats i tidigare inlägg så ska man inte låta en mjärde ligga i för länge. Om firrar simmar in och inte hittar ut, så försämras vattenkvaliteten mycket snabbt i ett sådant trångt utrymme vilket kan leda till att de dör. För att vittja mjärden enklare brukar jag sätta ett snöre/fiskelina eller liknande runt den. Enkelt att dra upp när den är "full".

            Personligen brukar jag köra med större flarror än en halvliter, men är det enbart yngel du vill ha fatt i så räcker det säkert. Det viktiga är storleken på ingången då - du vill ju inte ha de vuxna med.

            Hilsen,

            P
            Senast redigerad av PatrikMalmo; 28 april 2006, 20:27.
            Ingen fisk har läst böckerna.

            Kommentar

            • Havs
              Användare
              • december 2004
              • 607

              #7
              Jag har en lång grillpinne med en ögla längst upp.

              Jag trycker grillpinnen genom de båda delarna från insidan av fiskfällehalsen. Jag får alltså öglan inuti fällan , där fiskarna skall simma in och spetsen uppe vid vatten ytan, då fällan placerats i ett kar.

              Knepigt att försöka förklara. Om det bara hade funnits enkla ritverktyg att tillgå, så skulle ju en lite enkel skiss vara bra.
              Min zoon

              Kommentar

              • LN
                Användare
                • december 2004
                • 4744

                #8
                Förstår tror ja hazelCR.
                Jodå fattade mjärdesprincipen och pilsnertiden.
                Bra att ni sa att tiden är viktig.
                Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                Kommentar

                • LN
                  Användare
                  • december 2004
                  • 4744

                  #9
                  Yngelfällan fungerar dåligt på ancistrusyngel.
                  Provat med div. goosaker i fällan.
                  Finns det andra typer av fällor man kan använda??
                  Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                  Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                  Kommentar

                  • Havs
                    Användare
                    • december 2004
                    • 607

                    #10
                    Ursprungligen postat av LN
                    Yngelfällan fungerar dåligt på ancistrusyngel.
                    Provat med div. goosaker i fällan.
                    Finns det andra typer av fällor man kan använda??
                    Inte vad jag känner till. Men mina ancistrusar får skalade ärtor väldigt ofta. Jag gillar att mata med ärtor, vilket gör att mina små ancistrusar gärna simmar in i "mjärden" för mig. Men inte fler än 5-10 åt gången kan jag fånga, bättre än så är inte fällan.

                    Vad brukar du mata med? Vad är de vana att äta?

                    Gör som sportfiskare brukar göra. Mata med en sak några dagar sedan in i fällan med den maten.
                    Senast redigerad av Havs; 02 maj 2006, 15:43.
                    Min zoon

                    Kommentar

                    • LN
                      Användare
                      • december 2004
                      • 4744

                      #11
                      Nu får dom algtabletter i stora lass, samt räkmix o flingfoder.
                      Märkligt nog så dör dom för mig oxå. Bra vatten o mycket mat ändå stryker dom med.
                      Väl ingånget kar med stora filter. Matar alltid mycket så både ja o filterna är vana vid det. Mycket ytcirkulation.
                      Det slog mig just ...... kan det vara för kallt i karet??
                      Just nu har jag 24´C.
                      Är Anc.yngel känsliga för temp???
                      Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                      Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                      Kommentar

                      • PatrikMalmo
                        Användare
                        • maj 2005
                        • 4642

                        #12
                        Har hört att Ancistrus-yngel i en viss storlek är känsliga, men så fort de växt till sig är de härdigare. Tempen borde inte vara något problem (om du inte har temperatursvängningar), den vanliga Ancistrusen ska tåla/trivas i kallare vatten än 24 grader också. Botten kan däremot vara ett problem för många malar. Trots kraftig cirkulation vid ytan behöver bottencirkulationen inte vara lika kraftig. Med en väl inkörd botten så "läcker" den alltid lite, nitrit och nitrat bland annat. Skiten som bryts ner kan också avge ammonium. Karet i stort kan alltså funka bra, men vid botten finns ett tunt ohälsosamt skikt - och det är där malarna är.

                        Hilsen,

                        P
                        Ingen fisk har läst böckerna.

                        Kommentar

                        • Havs
                          Användare
                          • december 2004
                          • 607

                          #13
                          Ursprungligen postat av LN
                          Nu får dom algtabletter i stora lass, samt räkmix o flingfoder.
                          Märkligt nog så dör dom för mig oxå. Bra vatten o mycket mat ändå stryker dom med.
                          Väl ingånget kar med stora filter. Matar alltid mycket så både ja o filterna är vana vid det. Mycket ytcirkulation.
                          Det slog mig just ...... kan det vara för kallt i karet??
                          Just nu har jag 24´C.
                          Är Anc.yngel känsliga för temp???
                          Jag tror att du skall höja termpen lite. 26 är nog bra. Det sägs att de små äter sämre om tempen är för låg.
                          Ifs borde väl 24 vara OK, men jag tror att 26 är bättre.

                          Att yngel dör beror nog av sämre vattenkvalite vid botten, som Patrik redan skrivit.
                          Min zoon

                          Kommentar

                          • LN
                            Användare
                            • december 2004
                            • 4744

                            #14
                            Hur blir jag av med bottenproblemet?
                            Skulle mer pumpar kunna hjälpa??
                            Höjer till 26`C.
                            Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                            Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                            Kommentar

                            • T_K
                              Användare
                              • september 2005
                              • 147

                              #15
                              Du behöver inte höja tempen. Jag har kört två "överbefiskade kar" med hundratals ancistrusyngel i rumstemp runt 20 grader i över 1 år utan dödsfall. Det är däremot lätt att övermata så att de dör... Se till att ha bra sprutt på vattnet och stor filtermassa. Kör du innerfilter så köp en stor bit filtermassa, holka ur och tröck ner filterbehållaren i den. Kör du ytterfilter så ha ett rejält sådant, annars komplettera med innerfilter. Insuge måste alltid blockeras t ex med filtermatta enl ovan, annars har du snart filtret fullt med malar.
                              Funkar inte detta - så är det något annat som är fel! Kanske parasiter, inälvsmask - camallanus eller något liknande. Ancistrus kan lätt drabbas av sådant.
                              Gröna ärter skitar förresten ner vattnet otroligt snabbt. Lägg några ärter på en tallrik på diskbänken. Du kommer att bli förvånad över hur snabbt de ruttnar. Och den processen går
                              ännu snabbare i vatten, speciellt om du höjer tempen.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...