Nytt ljus, behöver förslag

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • stiffe
    Användare
    • april 2002
    • 953

    #76
    Här kommer beteckningen på dom om nu någon kan vara intresserad
    Senast redigerad av stiffe; 30 april 2006, 20:14.
    mvh Stefan

    Kommentar

    • Perikles
      Användare
      • december 2005
      • 658

      #77
      Ursprungligen postat av blackened
      Jag tror du tappar rätt mkt av MH:ns skimmereffekt om du har lysrör på sidorna. Satsa på antingen någon av 2*150w eller 3*150w armaturerna. Du ska ju ha troffar så då blir det kanoooon att ösa i vanlig natursten med så mkt ljus. Du får en grön och fin algmatta som troffarna kommer beta i nonstop
      Bra tips, det blir 2 st 150w MH-armaturer istället
      Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
      -Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
      Cicero (106-43 f.kr)

      Kommentar

      • PatrikMalmo
        Användare
        • maj 2005
        • 4642

        #78
        Perikles,
        det finns hållare att köpa till T5, precis som du beskriver. Kan bli rätt fräcka om man hänger upp dem och kör med reflektor på rören. Brukar vara lite billigare än de hela ramperna. Har även sett med dimmerfunktion, vilket verkar vara ett smidigt sätt för en växtakvarist att ställa in en bra ljusmängd.

        Cutekid,
        jag är lite dumsnål ibland, men det är sant att T5r inte blir dyra i längden.

        Stiffe,
        köpte du armaturerna nya? Var?

        Hilsen,

        P
        Ingen fisk har läst böckerna.

        Kommentar

        • stiffe
          Användare
          • april 2002
          • 953

          #79
          Ursprungligen postat av PatrikMalmo

          Stiffe,
          köpte du armaturerna nya? Var?

          Hilsen,

          P
          Jag köpte dom på en elgrossist(Solar) i Malmö men skulle tro att det går att köpa från något av byggvaruhusen oxå.Ska man handla genom elgrossister så ska det nog gå genom en registrerad firma tror jag men du kanske känner någon elektriker som kan hjälpa dig.
          mvh Stefan

          Kommentar

          • dinajel
            Användare
            • november 2004
            • 569

            #80
            Ursprungligen postat av PatrikMalmo
            Har man många blå firrar kan det vara skoj att framhäva de blå färgerna genom att sätta ett blått lysrör längst fram i rampen (saltvattensakvarister använder ofta sådana, fast av andra orsaker). Kan också vara skoj att testa hur firrarna/miljön "ser ut" i naturen. Ju djupare ner man kommer i vattnet, desto mer blått blir ljuset. När jag kopplade in mina blå lysrör och enbart körde med dem så greppade jag varför mina Cyps går under namnet "Blue flash". De såg nästan neontetraskimrande ut i det ljuset.
            När du säger "blått lysrör", exakt hur blått menar du då? Blått av typen PowerGlo (mera blått och mindre rött) eller menar du MarineGlo, som ser ut som om nån har målat röret med blått?

            Jag funderar nämligen själv på att skaffa nåt rätt blått ljus till mitt planerade prinsesskar och vet inte om jag ska mesa eller go all out.
            Daniel Andréasson

            Kommentar

            • Robin
              Användare
              • januari 2003
              • 4526

              #81
              Ursprungligen postat av dinajel
              När du säger "blått lysrör", exakt hur blått menar du då? Blått av typen PowerGlo (mera blått och mindre rött) eller menar du MarineGlo, som ser ut som om nån har målat röret med blått?

              Jag funderar nämligen själv på att skaffa nåt rätt blått ljus till mitt planerade prinsesskar och vet inte om jag ska mesa eller go all out.
              Jag tycker nog att du ska satsa på nått i samma liga som Powerglo isf.. Marineglo känns för blått.
              Mvh
              Robin

              Kommentar

              • Kalle-Maja
                Användare
                • december 2004
                • 1324

                #82
                dinajel, här är en bra länk:

                Kommentar

                • dinajel
                  Användare
                  • november 2004
                  • 569

                  #83
                  Ursprungligen postat av Kalle-Maja
                  dinajel, här är en bra länk:
                  http://saurama.aqua-web.org/
                  Ah. Just det. Den länken hade jag nästan glömt bort. Tack för påminnelsen! Marine-glo i kombination med nåt mer neutralt ljus ser faktiskt helt okej ut. Lysrör är så billigt så man kan lika gärna köpa ett och testa hur det ser ut i kombination med Aquarelle eller Aquastar eller GroLux eller Floura och vad mer jag redan har hemma.
                  Daniel Andréasson

                  Kommentar

                  • PatrikMalmo
                    Användare
                    • maj 2005
                    • 4642

                    #84
                    Jepps, jag menar de rör som är knallblå verkligen. Inget rött i dem alls, som syns åtminstone. Helt ensamma tror jag inte de gör sig så bra, men ett sådant rör längst fram i rampen och något normalt längre bak är tricket.

                    Hilsen,

                    P
                    Ingen fisk har läst böckerna.

                    Kommentar

                    • dinajel
                      Användare
                      • november 2004
                      • 569

                      #85
                      Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                      Jepps, jag menar de rör som är knallblå verkligen. Inget rött i dem alls, som syns åtminstone. Helt ensamma tror jag inte de gör sig så bra, men ett sådant rör längst fram i rampen och något normalt längre bak är tricket.
                      Perfa. Då provar jag det. Skönt att höra det från tillförlitlig källa (och inte bara från ett litet foto på nätet). Tur att jag skaffade en 2x20w-ramp till karet (på den tiden det var ett växtkar (vilket det var fram tills igår)) istället för att bara ha plats för ett lysrör.
                      Daniel Andréasson

                      Kommentar

                      • figge
                        Användare
                        • juli 2004
                        • 112

                        #86
                        Ursprungligen postat av Kalle-Maja
                        Ditt problem borde vara avdunstningen; 180 x 60 med fläsk mot ytan och cirkulation på det. Har du gummitapeter?
                        Halloj,
                        svarar igen, du kanske missade första svar. Nej tyvärr har inte gummitapeter, borde jag vara orolig? du får gärna utveckla ditt svar lite. Jag fattar att fukt inte är bra för lägenheten, men hjälper det att vädra tex?

                        Och hur gör ni andra? Det finns väl rätt många av er andra som kör med öppet akvarie..

                        Kommentar

                        • figge
                          Användare
                          • juli 2004
                          • 112

                          #87
                          Wow, Calle, din armatur var grymt snygg, var köpte du den nånstans?

                          Ursprungligen postat av calle-hallabro
                          Ja så blir det när folk inte vet att man inte kan stoppa i lysrör när armaturen är igång, för då skiter det sig.

                          Nyare är kanske mindre känsliga.

                          Är nöjd med vår ramp, dock inte nöjd med priset






                          2x150Mh med eletroniska ballaster
                          4x54W T5, separatkopplade (innre och yttre rören kopplade med 2 kablar)
                          Mooligth med 6 dioder i mitten.

                          //Calle

                          Kommentar

                          • Kalle-Maja
                            Användare
                            • december 2004
                            • 1324

                            #88
                            figge, mitt inlägg om gummitapeter var inte mycket till svar, mer en ögonöppnare. Tyvärr har jag inte så bra uppgifter utöver det, men jag minns vagt från tidigare resonemang och när jag själv varit inne på ett öppet kar att det i sådana lägen är lite känsligt med avdunstningen i boningslokaler. Fortfarande lika vagt har jag för mig att gränsen över vad som borde funka i ett normalstort vardagsrum(hur stort nu det är) är ett normalstort akvarium(hur stort det nu är).

                            Det enda raka är alltså att gräva vidare eller testa. Att räkna ut hur mycket vatten som avdunstar vid en viss temperatur är nog inte helt omöjligt men effekten av kondensationen misstänker jag beror på ganska många parametrar.

                            Fortfarande inte mycket till svar men det är vad jag har.

                            Kommentar

                            • Perikles
                              Användare
                              • december 2005
                              • 658

                              #89
                              2x150Mh med eletroniska ballaster, är det obligatoriskt? Har aldrig ägt en MH-ramp, men har precis beställt en. Är inte de med i de nyare ramperna som finns på marknaden?
                              Ursäkta min okunnighet i detta spörsmål, hoppas att någon kan "kasta lite ljus" över dilemmat.
                              Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
                              -Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
                              Cicero (106-43 f.kr)

                              Kommentar

                              • PatrikMalmo
                                Användare
                                • maj 2005
                                • 4642

                                #90
                                Om öppna akvarium, av Claus Christensen från Tropicas hemsida:

                                "Relative air humidity A frightening example comes from an aquarist holding an open aquarium of 800 litres in a room of 16 m2. He had Discus in the aquarium and the water temperature was 28oC (82oF). Problems cropped up because of the large aquarium and the huge evaporation caused by the relative great difference in temperature between the room and the aquarium. The wallpaper got mouldy and the window glass was constantly misty. Usually open aquaria do not cause problems with damp if the following is observed. The surface of the aquarium should not exceed 2% of the room area. Thus, in a room of 40m2 the aquarium should not exceed 500 litres. The difference in temperature between water and air should not exceed 5oC (9oF) to keep evaporation at a minimum. We have seen problems in un-heated rooms during the winter because the evaporation increases tremendously with the difference in temperature. Also, make sure that the room is frequently aired - this is advisable anyway and it ensures a healthy indoor climate. Finally, floating plants or plants with floating leaves will help to decrease the evaporation because they create a boundary layer of relatively stagnant air! If these precautions are taken, the relative humidity will increase by about 5%."

                                Hilsen,

                                P
                                Ingen fisk har läst böckerna.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...