Maxålder på akvarium.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Alexander Ylipää
    Användare
    • October 2003
    • 3615

    #16
    "Tändsticksmetoden" är väl nästan ett måste när man tillverkar akvarium? Har aldrig varit med om att karet har glas mot glas?
    Mvh Alex

    Kommentar

    • Kalle-Maja
      Användare
      • December 2004
      • 1324

      #17
      Jag har köpt glas till tre mindre akvarium och tog råd av en kille som hade limmat ett hundratal akvarium och han körde inga tändstickor emellan. Men det kanske var han det, vet inte vad som är vanligast eller exakt motiven till "extrafogen". Kan tänka mig att man som ovan kan missa lite annars och få en väldigt tunn silikonsträng på vissa sträckor och därför kan vara betjänt av lite extra silikon så att det garanterat inte blir tomt någonstans.

      Kommentar

      • guineapig
        Användare
        • September 2003
        • 72

        #18
        Det där med att glas "rinner" är väl mest en myt har jag hört...

        Kommentar

        • peter.thryselius
          Användare
          • March 2004
          • 29

          #19
          Många intressanta svar.

          Peter

          Kommentar

          • cf.akvarielagret
            Användare
            • April 2002
            • 5028

            #20
            "Tändsticksmetoden" är väl nästan ett måste när man tillverkar akvarium? Har aldrig varit med om att karet har glas mot glas?
            ---------------------------------------------------------------------
            suck efter 10000 st akvarier så kan jag säga att vi har inte gjort av med en krona i tändstickor alla lodräta glasskivor står utanpå botten
            och dom stående glasskivorna trycker man med ganska lite kraft mot varann.
            -------------------------------------------------------------------------
            Det där med att glas "rinner" är väl mest en myt har jag hört...
            -----------------------------------------------------------------------
            det är helt riktigt
            glas är en vätska (men vem orkar titta på rutan i hundra år)
            ett tips
            det går inte att skära glas som har stått utomhus i minusgrader pga att vätskan har frusit
            ett annat tips är att inte köpa för många akvarier innan CB2 oups
            vänligen
            Christer
            jag är Ateist
            men Gud talade till mig
            Gud är stor
            jag frågade hur stor ? inget svar
            han kanske behövde låna toaletten

            Kommentar

            • Alexander Ylipää
              Användare
              • October 2003
              • 3615

              #21
              Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
              "Tändsticksmetoden" är väl nästan ett måste när man tillverkar akvarium? Har aldrig varit med om att karet har glas mot glas?
              ---------------------------------------------------------------------
              suck efter 10000 st akvarier så kan jag säga att vi har inte gjort av med en krona i tändstickor alla lodräta glasskivor står utanpå botten
              och dom stående glasskivorna trycker man med ganska lite kraft mot varann.
              Ok, jag var ute och cyklade med andra ord, tack för infon
              Mvh Alex

              Kommentar

              • CyberFish62
                Användare
                • July 2005
                • 22

                #22
                Jag har 4 st marinakvarier från 1980. Ett läckte i höstas, resten funkar. De har lång tid (5-10 år ) stått utan vatten. De har dock förvarats inomhus utan solljus.

                Kvaliteten på rengöring och limningen är helt avgörande för hur länge det håller. Är underlaget väl rengjort eller är det en slarver som har rengjort? Silikonlimmet släpper mot underlaget, det är inte själva limmet som bryts ner.

                Att stå med eller utan vatten hör nog hemma på det gamla kittade akvariernas tid. Där var det en sanning att de läckte om de stog utan vatten. Silikonet har andra egenskaper.

                Kommentar

                • peter.thryselius
                  Användare
                  • March 2004
                  • 29

                  #23
                  Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                  Kalle,
                  det sitter oftast någon mm silicon mellan den absolut kortaste sidan på glaset (kanten liksom, det ställe som är glasets tjocklek, 6, 8 eller 10 mm) och bottenglaset/sidorutorna - i vart fall på proffslimmade kar. Det innebär att man kan skära bort själva siliconskarven utan att karet ramlar isär. Antar att det är samma sak som du menar med skarvarna? På kar som är hemmalimmade kan denna "del" vara helt ihop-pressad. Sådana kar tål inte påfrestningar lika bra. Någon mm siliconskarv gör att glasbitarna kan röra sig lite, vilket minskar påfrestningarna. När man limmar kar själv kan man tejpa ihop glasrutorna och använda t ex tändstickor eller tandpetare för att få det där "extra" lilla spelrummet.

                  Hmm, svårt att förklara utan bilder, men hoppas du greppar vad jag menar.

                  Hilsen,


                  P
                  -----------------------------------------------------------------------------------------
                  Om Jag har förstått dig rätt så räcker det med att skära bort fogarna inne i akvariumet. Man behöver inte blocka ut glasen från ramen, eller?
                  Peter

                  Kommentar

                  • PatrikMalmo
                    Användare
                    • May 2005
                    • 4642

                    #24
                    Peter,
                    exakt. Gör du bara rent ordentligt från det gamla siliconet så funkar det perfa. Oftast.

                    Hilsen,

                    P
                    Ingen fisk har läst böckerna.

                    Kommentar

                    • peter.thryselius
                      Användare
                      • March 2004
                      • 29

                      #25
                      Tackar för alla synpunkter o svar
                      Peter

                      Kommentar

                      Arbetssätt...