Maxålder på akvarium.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • peter.thryselius
    Användare
    • mars 2004
    • 29

    Maxålder på akvarium.

    Hej. Har ett 720l kar på gång som är 5-10år gammalt. Vågar jag ta in det? Finns det typ någon max ålder på akvarium. Vill inte dat skall börja läcka efter ett litet tag.
    Mvh Peter
  • Perikles
    Användare
    • december 2005
    • 658

    #2
    Hej, jag undrar oxå lite om detta med maxålder på ett akvarium. Ditt akvarium är ju nästan "nytt" så det borde inte vara något problem. Bara du får det i våg och att silikonfogarna ser justa ut.
    Jag undrar ifall glaset blir "uttröttat" efter ett visst antal år? Ungefär som vissa delar i ett flygplan måste bytas ut p.g.a metalltrötthet? Eller kan man bara ta bort fogarna och göra det glasrent, limma på en ny fog, och allt är frid och fröjd i all evighet?
    Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
    -Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
    Cicero (106-43 f.kr)

    Kommentar

    • Kalle-Maja
      Användare
      • december 2004
      • 1324

      #3
      Jag undrar detsamma då jag funtar på att köpa ett beg akvarium (5-10 år) som stått utomhus de senaste åren. Har för mig att det var ett Dala-Zooline.

      Kommentar

      • peter.thryselius
        Användare
        • mars 2004
        • 29

        #4
        har samma fråga på Zoopet

        Hej. Har ett 720l kar på gång som är 5-10år gammalt. Vågar jag ta in det? Finns det typ någon max ålder på akvarium. Vill inte dat skall börja läcka efter ett litet tag. Mvh Peter

        Kommentar

        • daniel_i_malmö
          Användare
          • april 2002
          • 1338

          #5
          Ursprungligen postat av Kalle-Maja
          Jag undrar detsamma då jag funtar på att köpa ett beg akvarium (5-10 år) som stått utomhus de senaste åren. Har för mig att det var ett Dala-Zooline.
          Om akvariet har stått utomhus finns det risk för att solens UV-ljus har påverkat silikonfogarna negativt. Limma om!
          Tjugofem år med ciklider.
          http://www.malmoakvarieforening.se
          Centralamerika 2006
          Svart kaffe och drömmeri...

          Kommentar

          • peter.thryselius
            Användare
            • mars 2004
            • 29

            #6
            Ursprungligen postat av daniel_i_malmö
            Om akvariet har stått utomhus finns det risk för att solens UV-ljus har påverkat silikonfogarna negativt. Limma om!
            Nej Det har varit fyllt hela tiden enligt säljaren.
            Peter

            Kommentar

            • Helenai
              Användare
              • oktober 2004
              • 269

              #7
              Har haft ett 100-liters stående tomt ute över vintern. Det var tätt i höstas, men nu när jag tog in det och provfyllde när det stod i badkaret, var det läckage. Bara att limma om.

              Rent allmänt sover man ju mycket bättre på nätterna med nysilikonade kar...
              Varde ljus... och det vart mörker.

              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=599007

              Kommentar

              • Ola Sjödin
                Användare
                • augusti 2003
                • 514

                #8
                Intressant fråga. Jag använder fortfarande ett akvarium som jag köpte begagnat när jag var tolv år gammal. Det var 26 år sedan. Jag skulle gissa att det var ordentligt begagnat redan då. Det är ett silikonhelglasakvarium med rejält feta limningar och det visar ingen tendens att ge vika ännu. Det har dock använts under så gått som hela denna tid. Förmodligen åldras de fortare om akvarierna får stå tomma. Någon som vet???

                Jag har även ett 140 l av samma modell som skall ha limmats i under första halvan av sjuttiotalet. Där har dock alger ätit sig in en smula så där har jag skurit bort och bättrat på med ett yttre lager silikon.

                Kommentar

                • Jarnis
                  Användare
                  • november 2005
                  • 415

                  #9
                  Jag har oxå ett akvarium som är minst 25 år gammalt. Ramakvarium med typ träpanels-lister. Det stod tomt på vinden i 10 år (!) och har nu varit igång som yngelkar i över ett år utan att läcka. Utan att på något sätt veta säkert så gissar jag att läckage är nog något som är väldigt individuellt från kar till kar. Har inte glaset varit ordentligt rengjort när dom satte silikonet så släpper det för eller senare. Eller om silikonet är av dålig kvalitet. Många faktorer som spelar in. Tänk på alla silikon-skarvar i utomhusbassänger, dom pallar en hel del både slitage och temperaturskillnader och är troligtvis av en icke-giftig typ precis som silikon till akvarium.

                  Tips: Gör upp ett enkelt köpavtal med säljaren där han intygar att det inte läcker och att om det skulle läcka när du kommer hem så har du rätt till prisavdrag. Alternativt är det ett prut-argument om han inte vill skriva ett sådant.
                  Micke

                  Kommentar

                  • LN
                    Användare
                    • december 2004
                    • 4744

                    #10
                    Mycket interssant fråga. Hade ett som pajade och nu går man och glor på de andra karen om dom ska gå läck.
                    Är även jag intresserad av ett (om det finns) svar på denna fråga.
                    Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                    Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                    Kommentar

                    • Robin
                      Användare
                      • januari 2003
                      • 4526

                      #11
                      Glasen kan väl vara OK men jag skulle nog limma om. När vi snackar 5-10 år.

                      Jag fogade om mitt kar igår och det är 3-4 år.
                      Mvh
                      Robin

                      Kommentar

                      • BaskeIF
                        Användare
                        • oktober 2005
                        • 17

                        #12
                        Jag köpte ett begagnat 375 för ca 10 år sedan och har aldrig silikonerat om det håller fortfarande lika bra. De har stått med vatten 95 % av den tiden jag har haft det.
                        Glaset tror jag inte det är några problem med, läste någonstans att det tar ungefär 1000 år för naturen att bryta ner en glas flaska. ( att tänka på för dom som förorenar vår natur )

                        Kommentar

                        • PatrikMalmo
                          Användare
                          • maj 2005
                          • 4642

                          #13
                          Har aldrig hört att glaset skulle vara något problem, trots att det är en vätska vid normal temperatur (verkligt gamla glasrutor är alltså tjockare nertill än upptill, då glas faktiskt rinner - om jag greppat det rätt. Rinner i vart fall långsamt...). Det är siliconet det handlar om. Om det stått tomt, om tempen varierat mycket, om det fått solljus på sig eller helt enkelt är kass kvalisort på siliconet ger effekt. Känn på siliconet. Känns det "fuktigt" och "strävt", som nytt silicon så är det ok att testa (kan läcka ändå, men i allafall). Är det sprött, torrt och har släppt lite vid kanterna är det bara att limma om.

                          Min personliga regel som jag snappat upp någonstans är att om man vill vara verkligt säker så limmar man om sina kar vart tionde år. Räcker fint med att skära bort den gamla fogen (var försiktig så att ni inte skär in i siliconet på kortsidan av glaset), göra rent med t-sprit eller aceton, låt torka och limma om. Kan vara rätt bökigt att få bort all gammal silicon, men med många nya blad till glas-skrapan går det bra.

                          Hilsen,

                          P
                          Ingen fisk har läst böckerna.

                          Kommentar

                          • Kalle-Maja
                            Användare
                            • december 2004
                            • 1324

                            #14
                            Om man silikonar om sitter det alltså kvar så pass mycket silikon i skarvarna att man inte står där med fem glasskivor som ska sättas ihop på nytt? Patrik, vad menar du med att inte skära in i siliconet på kortsidan?

                            Kommentar

                            • PatrikMalmo
                              Användare
                              • maj 2005
                              • 4642

                              #15
                              Kalle,
                              det sitter oftast någon mm silicon mellan den absolut kortaste sidan på glaset (kanten liksom, det ställe som är glasets tjocklek, 6, 8 eller 10 mm) och bottenglaset/sidorutorna - i vart fall på proffslimmade kar. Det innebär att man kan skära bort själva siliconskarven utan att karet ramlar isär. Antar att det är samma sak som du menar med skarvarna? På kar som är hemmalimmade kan denna "del" vara helt ihop-pressad. Sådana kar tål inte påfrestningar lika bra. Någon mm siliconskarv gör att glasbitarna kan röra sig lite, vilket minskar påfrestningarna. När man limmar kar själv kan man tejpa ihop glasrutorna och använda t ex tändstickor eller tandpetare för att få det där "extra" lilla spelrummet.

                              Hmm, svårt att förklara utan bilder, men hoppas du greppar vad jag menar.

                              Hilsen,

                              P
                              Ingen fisk har läst böckerna.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...