Apistogrammatråden

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Cimiall
    svarade
    Hej alla
    har ett akut problem!!!!!
    jag har en hona som vaktar en grotta intensivt. Mitt problem är att hanen(har 1 hane och 3 honor ihop) försöker hela tiden tvinga sig in i grottan. Funderar på att flytta hanen och dom andra 2 honorna. Ska jag göra det? Tänkte avskärma honan så hon inte blir massa stressad av att jag fångar dom andra eller hur ska jag göra så hon inte blir stressad? Har dom i en 110 L juvel(rundad front)

    Lämna en kommentar:


  • fart66
    svarade
    Her er et bilde av en Apistogramma eunotus "Orangeschwanz" yngel

    Her er et bilde av en Apistogramma eunotus "Orangeschwanz" yngel

    Ble litt i mørkeste laget

    Lämna en kommentar:


  • PiaJo
    svarade
    Ah, då är det som de trodde med när jag kollade på ett annat forum för att få lite input. Synd för de är mycket fina och annorlunda, de har inte så mycket färg.
    Hoppas att de inte bråkar för mycket senare då hoppas jag att jag kan hitta en hona eller lämna in dem till någon som vill ta sig an dem.

    ja, jag har haft en del Apistogramma nu men har även haft lite otur så att de har dött tidigt eller inte lekt men de är så vackra att titta på

    Ursprungligen postat av fart66
    Hei Pia enda en utrolig fin apistogramma. Du begynner å få en fin samling nå

    Apistogramma piauiensis kan det være vanskelig å skille kjønnene på, dette er en av apistogramma artene der hannen og hunnen har den svarte markeringen på bukfenan.

    Det ser ut som om du har 3 hanner, en dominant og to underdanige hanner.

    Dette kan du se på de to som du har som hunner med ryggfinnene er ikke like lange som hos den dominante hannen.
    Men mye lenger enn en hunen har. Det samme med analfena er forlenget på begge to.

    Det at den dominante hannen har andre markeringer/farger en de to andre er normalt for den dominante hannen.

    Hilsen
    RHD

    Lämna en kommentar:


  • fart66
    svarade
    Hei Pia enda en utrolig fin apistogramma. Du begynner å få en fin samling nå

    Apistogramma piauiensis kan det være vanskelig å skille kjønnene på, dette er en av apistogramma artene der hannen og hunnen har den svarte markeringen på bukfenan.

    Det ser ut som om du har 3 hanner, en dominant og to underdanige hanner.

    Dette kan du se på de to som du har som hunner med ryggfinnene er ikke like lange som hos den dominante hannen.
    Men mye lenger enn en hunen har. Det samme med analfena er forlenget på begge to.

    Det at den dominante hannen har andre markeringer/farger en de to andre er normalt for den dominante hannen.

    Hilsen
    RHD

    Lämna en kommentar:


  • PiaJo
    svarade
    Hrm.. funderar på om det kan vara så att det är en hanne och två honor som jag fått tag på av Apistogramma piauiensis
    , de två som jag tror och kallar honor "bråkar" och spänner upp sig mot varandra och är mer i gulaktig ton på kroppen och mycket gulare på huvudet ärn den som jag tror är hannen. Hannen är blekare än honorna men har mycket längre fenor, är mycket kraftigare och beter sig som en hanne mot honorna,så som en apistogramma hanne brukar bete sig mot honorna, hoppas jag har rätt

    bilderna är namnade med hanne eller hona, ni som sett arten innan får gärna komma med synpunkter.
    Bifogade filer
    Senast redigerad av PiaJo; 19 januari 2014, 20:17.

    Lämna en kommentar:


  • fart66
    svarade
    Cimiall,

    Bildene var bedre men jeg kan dessverre ikke se hvilken apsitogramma dette er.

    Men ut i fra det jeg kan se på bildet og litt vill gjetting har jeg pga den linjen på siden av fisken størrelsen og fargene du beskriver gjettet på en oppdretts variant
    av A. macmasteri og at det er en hona.

    Det at den slog med skjärtfenan mot påsen med de nye fiskene er somregel et tegn på revir hevdelse. "Dette er mitt område"
    Men jeg har også sett en hanne Apistogramma trifasciata gjøre dette mot en hona som var i leksdrakt.

    Lämna en kommentar:


  • Moving Waves
    svarade
    Jag skulle säga att det är en hona, hanarna blir sällan så gula som det ser ut på bilden, oavsett vilket humör de är på.

    Hur stort kar har du fiskarna i?

    Lämna en kommentar:


  • Cimiall
    svarade
    Den på bilden är ca 4 cm och den växlar färg. när jag skulle sätta ner 2 nya i akvariet och dom var fortfarande i påsen blev den mörk brun/röd och slog med skjärtfenan mot påsen.när jag ska fånga den så blev den blek i färgena. jag i morgon byta den mot en annan men vill ändå gärna veta vad det är??

    Lämna en kommentar:


  • Rasmus E
    svarade
    Ja, om skillnaden på fenform är så pass stor så är det ju inget snack om saken. Synd att jag såg den där burken med bara Apistogramma viejita -hanar före och inte efter den här diskussionen. Jag tycker mig dock se på originalfilen av bilden på de fiskarna att en som står i profil har en rund stjärtfena, och inte en lyrformad (även om jag hade kallat det för balalajkaformad).
    Det är nog ett bra tips du ger att man när det gäller vissa arter inte ska haka upp sig alltför mycket på vilken färgteckning fiskarna har. Jag har haft den här hanen i 1,5 år nu och jag reagerade ändå inte på att unghanarna i affärens akvarium härom dagen var av en annan art (Viejita) än den jag har (Macmasteri). Färgmässigt var de in till förvillelse lika.


    Ursprungligen postat av fart66
    Hei Rasmus E


    Det er nok ingen ting å fundere på det du har er ikke Apistogramma viejita .

    med lyrhale mener jeg slik som denne Apistogramma bitaeniata på dette bilde har.
    Det har aldri Apistogramma viejita .


    med rund halefinne mener jeg noe slik som denne har Apistogramma baenschi

    [ATTACH=CONFIG]50734[/ATTACH]

    A. macamsteri kan også ha rund halfinne. Ofte er det når hannene av A. macamsteri blir eldre noen kan utvikler lyrhale

    Hilsen
    RHD

    Lämna en kommentar:


  • Cimiall
    svarade
    Vet inte om dessa bilder hjälper :/ den slåss och bråkar både med honor och hanar så nu går den hos diskusarna tills på fredag då jag får byta ut den. Men vill ändå veta vad det är
    Bifogade filer

    Lämna en kommentar:


  • fart66
    svarade
    Ursprungligen postat av Cimiall
    Har du någon gissning på vad denna kan vara och vilket kön?
    Hei
    Jeg kan ikke se hverken kjønn eller type på din fisk.

    Hvor stor er den i forhold til dine A. macamsteri?

    Er fargen på fisken slik som på bildet hele tiden eller viser ikke bildet fisken slik du ser den "live"


    Hilsen
    RHD

    Lämna en kommentar:


  • fart66
    svarade
    Hei Rasmus E


    Det er nok ingen ting å fundere på det du har er ikke Apistogramma viejita .

    med lyrhale mener jeg slik som denne Apistogramma bitaeniata på dette bilde har.
    Det har aldri Apistogramma viejita .


    med rund halefinne mener jeg noe slik som denne har Apistogramma baenschi

    Klicka på bilden för större version

Namn: 22045_499952_1.jpg
Visningar: 1
Storlek: 57,5 KB
ID: 689650

    A. macamsteri kan også ha rund halfinne. Ofte er det når hannene av A. macamsteri blir eldre noen kan utvikler lyrhale

    Hilsen
    RHD

    Lämna en kommentar:


  • Rasmus E
    svarade
    Ursprungligen postat av fart66
    Hei
    Rasmus E

    Bildene du har lagt inn er av en odlings form A. macamsteri.

    Fargene på fisken er ikke lett å bruke til å bestemme arten, særlig med mange odlginsformer.

    Bildene i artsregisteret av Roland Kipper skal være Apistogramma viejita .

    Et annet godt bilde av en ekte Apistogramma viejita finner du litt nede på siden her

    På denne siden kan du også finne bilder av noen vildformer av A. macmasteri som jeg personlig synes er veldig mye finere enn
    de framodlade variantene av A. macmasteri som man somoftest finner i dyrebutikken.
    som f.eks denne fantastiske A. macmasteri

    Det skal også være et bilde av
    i boka til American Cichlids I - Dwarf Cichlids Horst Linke & Dr. Wolfgang Staeck under A. viejita Color Form I

    Litt om hvordan du kan skille din A. macmasteri fra Apistogramma viejita

    Halefinnen har tupper på din fisk.

    A. macmasteri sin halefinne er rund eller lyrhale(med tupper over under på halefinnen)

    Apistogramma viejita rund halefinne, får aldri tupper på den(lyrhale).

    Den svarte linjen på siden av fisken:

    Din fisk har bred svartlinje på siden som brytes opp og med sikksakkmønster på slutten før halefinnen

    A. macmasteri har sin linje på siden er bredt og som regel delt opp i flekker på fremre del av kroppen med med mer sammenhengende sikksakmønster på bakre del.

    Apistogramma viejita har tynnere svart linje med sikksakk mønster som regel uavbrutt hele veien til flekken før halefinneflekken

    Din fiske forholdsvis høy kroppsform.

    Kroppsformen på A. macmasteri er høyere enn den slankere A. viejita. Dette er ikke nødvendigvis en god diagnostikk
    siden fiskene i våre akvareier oftest lever litt bedre enn de ville fiskene, Og kan dermed legge på seg.

    Håper dette kune være til litt hjelp.
    hilsen
    RHD
    Tack så hemskt mycket för din genomgång och din tid! Vi får se om jag någonsin kommer känna mig helt säker på vad det är för art jag har. Helt säkert kommer jag många gånger stämma av min hane mot de kännetecken du berättar om.
    Med "lyrhale" menar du alltså att A Viejita har en rundare form på stjärtfenan, med konvex avslutning, medan A Macmasteri har en mer avhuggen och konkav avslutning på stjärtfenan?
    Det verkar som att jag var rätt ute med att det är svårt att se skillnad mellan V och M

    Nu blir det att stirra på min fisk och grubbla hela kvällen...

    Lämna en kommentar:


  • Cimiall
    svarade
    Har du någon gissning på vad denna kan vara och vilket kön?
    Bifogade filer

    Lämna en kommentar:


  • fart66
    svarade
    Hei
    Rasmus E

    Bildene du har lagt inn er av en odlings form A. macamsteri.

    Fargene på fisken er ikke lett å bruke til å bestemme arten, særlig med mange odlginsformer.

    Bildene i artsregisteret av Roland Kipper skal være Apistogramma viejita .

    Et annet godt bilde av en ekte Apistogramma viejita finner du litt nede på siden her

    På denne siden kan du også finne bilder av noen vildformer av A. macmasteri som jeg personlig synes er veldig mye finere enn
    de framodlade variantene av A. macmasteri som man somoftest finner i dyrebutikken.
    som f.eks denne fantastiske A. macmasteri

    Det skal også være et bilde av
    i boka til American Cichlids I - Dwarf Cichlids Horst Linke & Dr. Wolfgang Staeck under A. viejita Color Form I

    Litt om hvordan du kan skille din A. macmasteri fra Apistogramma viejita

    Halefinnen har tupper på din fisk.

    A. macmasteri sin halefinne er rund eller lyrhale(med tupper over under på halefinnen)

    Apistogramma viejita rund halefinne, får aldri tupper på den(lyrhale).

    Den svarte linjen på siden av fisken:

    Din fisk har bred svartlinje på siden som brytes opp og med sikksakkmønster på slutten før halefinnen

    A. macmasteri har sin linje på siden er bredt og som regel delt opp i flekker på fremre del av kroppen med med mer sammenhengende sikksakmønster på bakre del.

    Apistogramma viejita har tynnere svart linje med sikksakk mønster som regel uavbrutt hele veien til flekken før halefinneflekken

    Din fiske forholdsvis høy kroppsform.

    Kroppsformen på A. macmasteri er høyere enn den slankere A. viejita. Dette er ikke nødvendigvis en god diagnostikk
    siden fiskene i våre akvareier oftest lever litt bedre enn de ville fiskene, Og kan dermed legge på seg.

    Håper dette kune være til litt hjelp.
    hilsen
    RHD

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...