Apistogrammatråden

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • cichlids4fun
    NCS Medlem
    • april 2002
    • 3111

    kolla bukfenan det brukar vara ett säkert tips på hiona och hanne
    Mvh
    Peter

    don´t drink water-fish ..... in it!

    Kommentar

    • Mr.Fish
      Användare
      • maj 2004
      • 1403

      Hell tråden! igång! Jag har varit insnöad i Apistos i minst 30 år! -I nuläget har Jag inga. Men Apistos-IN = NO Ret[U]rn ;-) - Skall införskaffa nått nytt .Ni kan inräkna mej iklubben..-F-

      Kommentar

      • DaRe
        NCS Medlem
        • september 2009
        • 22831

        Ursprungligen postat av cichlids4fun
        kolla bukfenan det brukar vara ett säkert tips på hiona och hanne
        Vad ska man kolla efter?
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

        ///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

        Kommentar

        • PiaJo
          • januari 2011
          • 1744

          Honorna har mer eller mindre svarta, oftast så är det som svarta steck i framkanten av fenorna samt att de även har kortare bukfenor.
          ----------------------------------
          /PIA

          Kommentar

          • DaRe
            NCS Medlem
            • september 2009
            • 22831

            Toppen, info som detta borde vi lägga in i artregistret. Jag skulle vilja ha möjligheten att gradvis bygga upp en beskrivning av en art i artregistret och då skulle man exempelvis kunna börja med könsskillnader, det brukar vara väldigt intressant för alla som köper en firre.

            Jag är osäker på fördelningen på mina atahualpa, jag ska försöka fota de små liven så kanske jag kan få lite hjälp med dem.
            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

            ///David
            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

            Kommentar

            • PiaJo
              • januari 2011
              • 1744

              Om man skall gå ett lite "typiska" drag hos en apistogramma hona så har hon oftast en gul färg, svart streck i ansiktet och svart på främre fenstrålarna i ryggfenan och ibland någon svart teckning mot det gula vid lek.

              Jag kan inte så mycket men så har de sorterna jag har haft sett ut.. Se bild på tex. Apistogramma baenschi så ser man detta ganska tydligt på honan på bilden.
              ----------------------------------
              /PIA

              Kommentar

              • PiaJo
                • januari 2011
                • 1744

                Bilder på mina Apistogramma sp. Roca Eterna

                Köpte dem som Apistogramma sp. Algodon men det var visst denna sorten, kul
                ----------------------------------
                /PIA

                Kommentar

                • oaken
                  Användare
                  • januari 2008
                  • 269

                  Mycket snygga!

                  Kommentar

                  • DaRe
                    NCS Medlem
                    • september 2009
                    • 22831

                    Ursprungligen postat av PiaJo
                    Bilder på mina Apistogramma sp. "roca eterna"

                    Köpte dem som Apistogramma sp. Algodon men det var visst denna sorten, kul
                    Du är bara för grym på foto!!! Jag ska se om vi byter ut nåt i artregistret!!

                    Kan du maila bilderna till mig jag har nåt fnas med att om jag laddar ned från vår site så får jag i vattenstämpeln vilket vi styrelsen inte ska få.
                    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                    ///David
                    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                    Kommentar

                    • PiaJo
                      • januari 2011
                      • 1744

                      Ursprungligen postat av DaRe
                      Du är bara för grym på foto!!! Jag ska se om vi byter ut nåt i artregistret!!

                      Kan du maila bilderna till mig jag har nåt fnas med att om jag laddar ned från vår site så får jag i vattenstämpeln vilket vi styrelsen inte ska få.
                      Jag mailar dig i bilderna lite senare, skall se om jag "hittar" bättre bilder
                      ----------------------------------
                      /PIA

                      Kommentar

                      • HåE
                        Användare
                        • september 2007
                        • 1525

                        Ursprungligen postat av PiaJo
                        Bilder på mina Apistogramma sp. Roca Eterna

                        Köpte dem som Apistogramma sp. Algodon men det var visst denna sorten, kul

                        Fina firrar och foton!
                        När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

                        Kommentar

                        • irwin_fletch
                          Användare
                          • april 2010
                          • 306

                          Mycket fina fiskar Pia. Spännande och se när det blir lek.

                          Kommentar

                          • Wonko
                            Användare
                            • oktober 2005
                            • 23

                            Njisseni yngel?!

                            Jag har inte skrivit eller postat på forumet så mycket tidigare men jag har i flera år kollat in alla andras foton. Dags att börja dela tillbaka litegrann.

                            Jag har senaste året glidit in på dvärgciklidspåret igen och däribland Apistogramma som fascinerar mig med sin stora variation. Jag har skaffat flera småakvarier där jag huserar lite olika arter. Dock har det råkat bli så att jag i min köpiver trängt ihop ett gäng olika Apistogramma i ett 100L akvarium. De skall delas upp på ytterligare småakvarier allt eftersom jag gör plats åt dem, men undertiden trängs ett gäng olika i samma akvarium.
                            När jag tidigare i vintras var ner och hälsade på bror i Linköping så tog jag naturligtvis en sväng förbi Akvarielagret i Bromma på väg hem till Hudiksvall och handlade lite fisk. Som vanligt valde jag helt oplanerat och då följde två VF. A. Njisseni med hem. Nån dag efter hemkomst konstaterade jag att jag i min okunskap valt ut två väldigt vackra honor. Väldigt tråkigt både för mig och honorna förstås. Tyvärr är valen på dvärgciklider här uppe något begränsade och jag har inte funnit några Njisseni i butikerna vare sig i Gävle eller Sundsvall. Däremot har jag hittat och köpt hem A. Viejita 2, A. Borelli och A. Panduro som nu går i samma kar som min återstående Njisseni.

                            Inga har direkt haft några direkta lektendenser och pga trängseln så har jag inte trott att något skulle vara på gång. Döm om min förvåning när jag idag ser Njisseni honan valla yngel i ena änden av mitt akvarium. Jungfrufödsel? Knappast. Misstanken faller på att den mycket stilige A. Panduro hanen förfört den kärlekskranka Njisseni-honan (eller om det var tvärt om, det mer troliga scenariot tror jag). Nåja det känns väldigt spännande även om det är en korsning vilket ju inte är så populärt men jag är tveksam att några yngel kommer att överleva det väldigt överbefolkade karet. Men jag kan tänka mig att A. Panduro och A. Njisseni inte står så långt ifrån varandra evolutionärt då de har liknande drag med sina stjärtfenssömmar och teckningar. Kanske jag tar fram Panduro 2 Superseam eller nått.

                            När kan man suga upp yngel och sätta dem i ett eget kar om man så vill. Är det bara att slå till direkt eller är de avhängiga att hålla sig nära mamman på något sätt de första dagarna?

                            Som alla andra ber jag om ursäkt för kvaliten på bilderna men jag har varken objektivet, blixtarna eller fotokunskapen för att ta bra bilder på så små och mörka motiv. Entusiasmen finns däremot
                            _____________________________________
                            MVH
                            Stefan Axling

                            Kommentar

                            • DaRe
                              NCS Medlem
                              • september 2009
                              • 22831

                              Kul att du ger dig in i postadet!

                              Perfekt akvarium för Apistogramma, murrigt och massor av gömställen.

                              Ska du verkligen dra upp den blandningen då av firrarna? Jaghar egentligen inga direkt åsikter annat än att det bör framgå om det är hybrider om de hamnar i butik. Jag vill helst veta så nära som möjligt vad jag köper.
                              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                              ///David
                              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                              Kommentar

                              • Wonko
                                Användare
                                • oktober 2005
                                • 23

                                Ursprungligen postat av DaRe
                                Kul att du ger dig in i postadet!

                                Perfekt akvarium för Apistogramma, murrigt och massor av gömställen.

                                Ska du verkligen dra upp den blandningen då av firrarna? Jaghar egentligen inga direkt åsikter annat än att det bör framgå om det är hybrider om de hamnar i butik. Jag vill helst veta så nära som möjligt vad jag köper.
                                Nej jag är bara hobbyist och har inte några tankar på försäljning av dem men samtidigt kan jag villigt erkänna att den galna vetenskapsmannen inom mig är väldigt nyfiken på hur de skulle se ut Dessutom har jag aldrig lyckats dra upp yngel av apistogramma överhuvudtaget tidigare och det är ytterligare en anledning att jag vill prova bara för att se om jag kan.
                                _____________________________________
                                MVH
                                Stefan Axling

                                Kommentar

                                Arbetssätt...