Apistogrammatråden

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FrePGun
    Användare
    • mars 2009
    • 2410

    Ursprungligen postat av c90368
    Notera hur bra hanen hjälper till med yngelvården, inte så vanligt hos Ap.

    Häftig film helt klart, är det en cacatuoides variant du har där?? Den är sjukt grann!


    ----------------------

    Lägger till detta en gång till då det försvann i förra inläggsraden.

    Äntligen, har fått lek på mina Macmasteri, såg att honan var rätt vaksam över en "rot grotta" jag har, fick lysa in med ficklampan och visst där satt de fullt med rom i taket.

    En mycket bra avslutning för detta akvariet som snart skall bli Tanganyika!

    Kommentar

    • c90368
      Användare
      • september 2007
      • 890

      Ursprungligen postat av JosephineFredrik
      Häftig film helt klart, är det en cacatuoides variant du har där?? Den är sjukt grann!
      Det är en röd variant, förmodlingen enkel röd, någonting.

      Tyvärr så dog hanen efter ytterliggare en lek.

      Det är andra hanen jag haft till mina två honor. Bägge bara tynade bort efter några lekar. Alla andra fiskar i karet mår hur bra som helst.

      De verkar vara lite klena minst sagt.
      http://www.youtube.com/user/c90368
      /Maths

      Kommentar

      • FrePGun
        Användare
        • mars 2009
        • 2410

        Ursprungligen postat av c90368
        Det är en röd variant, förmodlingen enkel röd, någonting.

        Tyvärr så dog hanen efter ytterliggare en lek.

        Det är andra hanen jag haft till mina två honor. Bägge bara tynade bort efter några lekar. Alla andra fiskar i karet mår hur bra som helst.

        De verkar vara lite klena minst sagt.
        Hehe ok, hur ska de gå för min stackare då som har tre honor att tass med!!

        Kommentar

        • Marcus Karlsten
          Användare
          • januari 2013
          • 318

          Ursprungligen postat av c90368
          Det är en röd variant, förmodlingen enkel röd, någonting.

          Tyvärr så dog hanen efter ytterliggare en lek.

          Det är andra hanen jag haft till mina två honor. Bägge bara tynade bort efter några lekar. Alla andra fiskar i karet mår hur bra som helst.

          De verkar vara lite klena minst sagt.
          Tycks vara många som har problem med cacatuoides. Är de för hårt avlade?
          www.marcuskarlsten.se
          -www.mobelspecialen.se-

          Kommentar

          • c90368
            Användare
            • september 2007
            • 890

            Ursprungligen postat av Marcus Karlsten
            Tycks vara många som har problem med cacatuoides. Är de för hårt avlade?
            Skojar du
            http://www.youtube.com/user/c90368
            /Maths

            Kommentar

            • Marcus Karlsten
              Användare
              • januari 2013
              • 318

              Ursprungligen postat av c90368
              Skojar du
              Tror att hela apisto släktet fått dåligt rykte pga att många börjar med
              just ovan nämda, och sedan tror att det är så alla apisto fungerar.
              www.marcuskarlsten.se
              -www.mobelspecialen.se-

              Kommentar

              • oaken
                Användare
                • januari 2008
                • 269

                Det hjälper nog inte att de cacatuoides-hanar man brukar se i butikerna brukar vara rätt utvuxna..

                Kommentar

                • c90368
                  Användare
                  • september 2007
                  • 890

                  Ursprungligen postat av oaken
                  Det hjälper nog inte att de cacatuoides-hanar man brukar se i butikerna brukar vara rätt utvuxna..
                  Håller med dig om det, en dussin fisk som cacatuides borde vara rätt billig.

                  Men man drar upp dem till vuxen storlek så att de ska bli fina och kan då säljas dyrt.

                  Jag köpte fyra stycken små Ap. steindachneri till samma pris som cacatuides, men de var ju inte lika vackra i affären.

                  Släppte dessa steindachneri i ett mycket välvuxet 150 liters med enbart Endlers och Körsbärsräkor som sällskap. Det tog två veckor så var det ett par kvar. De andra har upplöst i atomer utan att jag har hittat dem.

                  Men de som är kvar verkar trivas och växer bra. De lever i en restaurang, så att säga.
                  http://www.youtube.com/user/c90368
                  /Maths

                  Kommentar

                  • Marcus Karlsten
                    Användare
                    • januari 2013
                    • 318

                    Ursprungligen postat av c90368
                    Håller med dig om det, en dussin fisk som cacatuides borde vara rätt billig.

                    Men man drar upp dem till vuxen storlek så att de ska bli fina och kan då säljas dyrt.

                    Jag köpte fyra stycken små Ap. steindachneri till samma pris som cacatuides, men de var ju inte lika vackra i affären.

                    Släppte dessa steindachneri i ett mycket välvuxet 150 liters med enbart Endlers och Körsbärsräkor som sällskap. Det tog två veckor så var det ett par kvar. De andra har upplöst i atomer utan att jag har hittat dem.

                    Men de som är kvar verkar trivas och växer bra. De lever i en restaurang, så att säga.
                    Är lite nyfiken på räkorna, hur funkar de ihop med apisto, tar du yngel?
                    www.marcuskarlsten.se
                    -www.mobelspecialen.se-

                    Kommentar

                    • GöranE
                      Användare
                      • februari 2009
                      • 334

                      Har oxå haft problem med Cacaduor och just hanarna verkar vara mest känsliga.
                      Jordätare är det som gäller..

                      Kommentar

                      • c90368
                        Användare
                        • september 2007
                        • 890

                        Ursprungligen postat av Marcus Karlsten
                        Är lite nyfiken på räkorna, hur funkar de ihop med apisto, tar du yngel?

                        Antar att du menar "tar de yngel", sen vet jag inte om du syftar på att Ap tar räkyngel eller tvärt om? Men jag tolkar det som att Ap tar räkyngel.

                        Ärligt talat vet jag inte eftersom det är så förbaskat mycket räkor i karet och det är mer eller mindre överväxt.

                        Men jag hoppas att de ska ta räkyngel. Steindachneri är dessutom en av de större Apistogrammorna och jag hoppas på att de växta till sig ordentligt.

                        Min förhoppning är att jag i framtiden ska mata Endlers och Räkor medan Ap livnär sig på levande foder, typ.

                        Ett litet expriment, har inte en aning om var det slutar, men provar man inte får man inte veta.
                        http://www.youtube.com/user/c90368
                        /Maths

                        Kommentar

                        • Marcus Karlsten
                          Användare
                          • januari 2013
                          • 318

                          Dåligt formulerat av mej. Jag tänkte på om räkorna tar apisto yngel? Jag är lite sugen på att testa "red crystal" verkar ju fint om de kunde äta lite skräp
                          och leverera foder.
                          Ursprungligen postat av c90368
                          Antar att du menar "tar de yngel", sen vet jag inte om du syftar på att Ap tar räkyngel eller tvärt om? Men jag tolkar det som att Ap tar räkyngel.

                          Ärligt talat vet jag inte eftersom det är så förbaskat mycket räkor i karet och det är mer eller mindre överväxt.

                          Men jag hoppas att de ska ta räkyngel. Steindachneri är dessutom en av de större Apistogrammorna och jag hoppas på att de växta till sig ordentligt.

                          Min förhoppning är att jag i framtiden ska mata Endlers och Räkor medan Ap livnär sig på levande foder, typ.

                          Ett litet expriment, har inte en aning om var det slutar, men provar man inte får man inte veta.
                          www.marcuskarlsten.se
                          -www.mobelspecialen.se-

                          Kommentar

                          • c90368
                            Användare
                            • september 2007
                            • 890

                            Ursprungligen postat av Marcus Karlsten
                            Dåligt formulerat av mej. Jag tänkte på om räkorna tar apisto yngel? Jag är lite sugen på att testa "red crystal" verkar ju fint om de kunde äta lite skräp
                            och leverera foder.
                            Nej, det har jag mycket svårt att tänka mig.

                            Räkorna är utmärkta städare, har till och med ett ganska stort gäng i min 400 liters burk där det både finns Fjärilsciklid, Apistogramma och ganska stora Rosentetror. Jag skickade ner dem som foder men nu verkar de ha etablerat sig och blir fler.
                            http://www.youtube.com/user/c90368
                            /Maths

                            Kommentar

                            • Thompa
                              Användare
                              • april 2010
                              • 158

                              Hej! jag har blivit sugen på att testa något nytt i mitt 250liters o jag läste lite om Apistogrammor o såg att dom va harem fiskar. Det låter rätt kul, skulle det funka att ha säg 2 hanar o 4-6 honor i mitt kar? eller ska man nöja sig med en hane? Apistogramma borelli är väll den jag hade tänkt mig

                              /mvh Thompa
                              720liter CA
                              Herichthys cyanoguttatus,
                              Parachromis loisellei

                              375liter (inte bestämt vad jag ska ha i än)

                              250liter CA
                              cichlasoma salvini "nototun" f2 yngel
                              Thorichthys meekii yngel
                              Herichthys Carpinte ungdjur

                              Kommentar

                              • Marcus Karlsten
                                Användare
                                • januari 2013
                                • 318

                                Ursprungligen postat av Thompa
                                Hej! jag har blivit sugen på att testa något nytt i mitt 250liters o jag läste lite om Apistogrammor o såg att dom va harem fiskar. Det låter rätt kul, skulle det funka att ha säg 2 hanar o 4-6 honor i mitt kar? eller ska man nöja sig med en hane? Apistogramma borelli är väll den jag hade tänkt mig

                                /mvh Thompa
                                Jag har inte hålt borelli men det funkar säkert med två
                                hannar i 250 liter. Vad som där imot kan vara problem är att köpa den fördelningen då butiker gärna säljer par vis.
                                www.marcuskarlsten.se
                                -www.mobelspecialen.se-

                                Kommentar

                                Arbetssätt...