Apistogrammatråden

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • RobinH
    Användare
    • augusti 2008
    • 2150

    Ursprungligen postat av JosephineFredrik
    Romen var kläckt såg skalen, men såg inte till några larver ellers så, inte heller har jag sett till några yngel, men som sagt dom går i ett 720 kar med gott som invånare som ser dom som godis isåfall.
    Jaja okej,
    Jag hade fjärilsciklider flera olika par för rätt så många år sedan och dom lekte typ en gång i veckan men dom åt alltid upp rommen... skulle varit kul att se fjärilsciklider valla yngel någon gång, har faktiskt aldrig sett det! hoppas på bättre lycka nästa gång
    CA

    Kommentar

    • Marcus Karlsten
      Användare
      • januari 2013
      • 318

      Nu lyckades jag även knäppa Apistogrammoides pucallpaensis hannen
      Kollonin har nu gått på ett halv år hos mej, några av de äldre har fallit från men jag har tagit tillvara lite yngel för att säkra återväxten. Har i nästan oavbrutet haft yngel på gång, men senaste månaderna har det lungnat sej lite. hade som mest tre frisimmande kullar sammtidigt, ena honan blev tvungen att ta revir uppe vid ytan bland flytväxterna. Roligast är att två yngel har lyckats växa upp i kollonin.
      www.marcuskarlsten.se
      -www.mobelspecialen.se-

      Kommentar

      • FrePGun
        Användare
        • mars 2009
        • 2410

        Ursprungligen postat av Marcus Karlsten
        Nu lyckades jag även knäppa Apistogrammoides pucallpaensis hannen
        Kollonin har nu gått på ett halv år hos mej, några av de äldre har fallit från men jag har tagit tillvara lite yngel för att säkra återväxten. Har i nästan oavbrutet haft yngel på gång, men senaste månaderna har det lungnat sej lite. hade som mest tre frisimmande kullar sammtidigt, ena honan blev tvungen att ta revir uppe vid ytan bland flytväxterna. Roligast är att två yngel har lyckats växa upp i kollonin.
        Dom är illa snygga!

        Kommentar

        • Olorin
          Användare
          • maj 2005
          • 1554

          Ursprungligen postat av Marcus Karlsten
          Nu lyckades jag även knäppa Apistogrammoides pucallpaensis hannen
          Kollonin har nu gått på ett halv år hos mej, några av de äldre har fallit från men jag har tagit tillvara lite yngel för att säkra återväxten. Har i nästan oavbrutet haft yngel på gång, men senaste månaderna har det lungnat sej lite. hade som mest tre frisimmande kullar sammtidigt, ena honan blev tvungen att ta revir uppe vid ytan bland flytväxterna. Roligast är att två yngel har lyckats växa upp i kollonin.
          Mycket glädjande! Det känns så fint att fiskarna fick rätt hem när jag fick avveckla hela rasket. Kör på Marcus! Hur mår sniglarna förresten?
          Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

          Kommentar

          • Marcus Karlsten
            Användare
            • januari 2013
            • 318

            Ursprungligen postat av Olorin
            Mycket glädjande! Det känns så fint att fiskarna fick rätt hem när jag fick avveckla hela rasket. Kör på Marcus! Hur mår sniglarna förresten?
            Jo då, snäckorna lever med men de växer mycket långsamt. Jag matar nog
            för sparsamt för det ska bli något över till dem.
            www.marcuskarlsten.se
            -www.mobelspecialen.se-

            Kommentar

            • Pelle
              Användare
              • maj 2002
              • 387

              Ursprungligen postat av kaj.p
              I detta fall har jag bytat till mig dessa av en dvärgciklidfreak i Brittish cichlid association. Jag har också tiggt till mig en del bilder av Steve för NCS räkning. De kommer efter helgerna, men ett litet smakprov. En av de vanligaste vi har i våra kar VF Apistogramma cacatuoides.
              Tycker den slår dessa orange o double red varianter med hästlängder.
              Mer kanonbilder finns o kommer o dyka upp här.

              En länk till en tråd på apistogramma.com med Steve´s vilda cacatuoides. Massor av fina bilder. Tydigen har det importerats vilda cacatuoides till Polen också, fina bilder därifrån också!
              Hoppas du får yngel av dina Kaj! Kul om det kunde etableras en stam här i Sverige också av "vildformen"!

              Kommentar

              • PatrikMalmo
                Användare
                • maj 2005
                • 4642

                Mm, vildformen av cacatuoides ser jag också gärna mer spridd!! Najs bilder och info, tackar för länken.

                Hilsen,

                /P
                Ingen fisk har läst böckerna.

                Kommentar

                • Pelle
                  Användare
                  • maj 2002
                  • 387

                  Hittade några filmer med vildfångade cacatuoides:











                  Hanen i första filmen är riktigt imponerande!

                  Kommentar

                  • Marcus Karlsten
                    Användare
                    • januari 2013
                    • 318

                    Ursprungligen postat av Pelle
                    En länk till en tråd på apistogramma.com med Steve´s vilda cacatuoides. Massor av fina bilder. Tydigen har det importerats vilda cacatuoides till Polen också, fina bilder därifrån också!
                    Hoppas du får yngel av dina Kaj! Kul om det kunde etableras en stam här i Sverige också av "vildformen"!

                    http://forum.apistogramma.com/showthread.php?t=9407
                    I "Dvärgciklider" från -77 beskrivs en starkt blå cacatuoides. Finns den nu förtiden?
                    www.marcuskarlsten.se
                    -www.mobelspecialen.se-

                    Kommentar

                    • PatrikMalmo
                      Användare
                      • maj 2005
                      • 4642

                      Schyssta länkar, Pelle, tack för dem!! Helt enig om hannen i första klippet!!

                      Marcus,
                      har aldrig sett den blå live, enbart på bild i den boken (det är Vierke som skrivit, väl?).

                      Hilsen,

                      /P
                      Ingen fisk har läst böckerna.

                      Kommentar

                      • Marcus Karlsten
                        Användare
                        • januari 2013
                        • 318

                        Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                        Schyssta länkar, Pelle, tack för dem!! Helt enig om hannen i första klippet!!

                        Marcus,
                        har aldrig sett den blå live, enbart på bild i den boken (det är Vierke som skrivit, väl?).

                        Hilsen,

                        /P
                        Ja det stämmer, kul att blädra i äldre böcker med. -77 kännde man till
                        25 sorters apisto.
                        www.marcuskarlsten.se
                        -www.mobelspecialen.se-

                        Kommentar

                        • Marcus Karlsten
                          Användare
                          • januari 2013
                          • 318

                          Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                          Schyssta länkar, Pelle, tack för dem!! Helt enig om hannen i första klippet!!

                          Marcus,
                          har aldrig sett den blå live, enbart på bild i den boken (det är Vierke som skrivit, väl?).

                          Hilsen,

                          /P
                          Hittade med blått inslag och angiven fångst plats "Rio Nanay"

                          mycket bra sida för övrigt
                          www.marcuskarlsten.se
                          -www.mobelspecialen.se-

                          Kommentar

                          • Olorin
                            Användare
                            • maj 2005
                            • 1554

                            Ursprungligen postat av Marcus Karlsten
                            Jo då, snäckorna lever med men de växer mycket långsamt. Jag matar nog
                            för sparsamt för det ska bli något över till dem.
                            Ok, ja ös i lite räkmix så drar de iväg. Nu behöver inte oroa dig för vattenkvaliteten för snäckorna lämnar inga matrester.
                            Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

                            Kommentar

                            • Olorin
                              Användare
                              • maj 2005
                              • 1554

                              Ursprungligen postat av Marcus Karlsten
                              Hittade med blått inslag och angiven fångst plats "Rio Nanay"

                              mycket bra sida för övrigt
                              Just blå fiskar på bild är lite lurigt tror jag. Jag hade ett par riktigt på i Pucallpastammen från början, men som alltid så blev de en klass blåare i kameran. Det är nog strukturfärg som det kallas på fjärilsspråk. D.v.s. färgen bildas i av struktur av reflekterande ytor i fjällen och återspeglar proportiornerligt mer blått ljus än annars. Till skillnad från vanliga färger som inte förstärker utan bygger på att absorbera alla andra frekvenser än den vi ser. Så det är möjligt att de här fiskarna ser blåare ut på foto än i akvariet. Vi är nog ganska många som fotat Fjärilsciklider som ser gula ut och sen på fotot blir de knallblå.
                              Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

                              Kommentar

                              • PatrikMalmo
                                Användare
                                • maj 2005
                                • 4642

                                Ursprungligen postat av Marcus Karlsten
                                Hittade med blått inslag och angiven fångst plats "Rio Nanay"

                                mycket bra sida för övrigt
                                Mjo, det var blåa inslag i den hannen, men den i Vierkes bok har halva huvudet blått. Attans grann firre. Kommer jag ihåg det ska jag läsa om boken idag, men såvitt jag kommer ihåg står inget om fångstplats.

                                Hilsen,

                                /P
                                Ingen fisk har läst böckerna.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...