vilket ytterfilter ska jag välja?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Per B
    Användare
    • september 2005
    • 1250

    #16
    Mängden vatten som ska igenom filtret handlar egentligen inte om rening utan om cirkulation. Tänker man ur biologisk reningssynpunkt så tror jag att det är bättre att vattnet passerar långsamt genom ett filter. Ska du ha Malawi eller Tanganyika så handlar det om cirkulation och då brukar man tala om 3-4 gånger akvariets volym per timme. En aning overkill med fluval fx5 då kanske, men inte så mycket. Ska du ha Gurami eller andra fiskar som lever i stillastående vatten så ska du självklart ha mindre flöde.

    Äh, allt är tycke och smak. Ta det med ro och köp det du tror på. Eheim har faktiskt bäst rykte bland de flesta för god filtrering i kombination med lågt ljud. Har du råd och lust så slå till och köp det bästa. Jag hade varken råd eller lust men är ändå nöjd med AM-Top.
    mvh Per

    Tanganyika och Västafrika i burkarna

    Kommentar

    • lilljimpan
      Användare
      • februari 2005
      • 143

      #17
      så för reningens skull är det bäst med så stort filtervolym som möjligt? eller utnyttar olika märken filter volymen olika effektivt?

      Ex. "eheim 7liter filter" vs "fluval 10liter filter" med samma flöde "1000L/H" innebär det att fluvalen filtrerar bättre?

      Kommentar

      • Per B
        Användare
        • september 2005
        • 1250

        #18
        Nja, jag tror att stor filtervolym helt enkelt handlar om att behöva göra rent mindre ofta.

        Med risk att snacka om saker jag inte begriper (och då kan ju andra rätta):

        1. Volym. Filtervolym handlar om att dels kunna ta tillvara tillräckligt mycket smuts och ändå ha möjlighet att erbjuda en god biologisk filtrering (det måste hinna brytas ned) och dels att ta hand om, rent estetiskt, "störande" partiklar.

        2. Kapacitet. Ett filters kapacitet, mätt i genomströmning, handlar om bekvämlighet för användaren. Är jag beredd att byta filtermaterial en gång i månaden (eller en gång i timmen) behöver jag inte lika stor filtervolym. Samtidigt blir ju systemet känsligare. Varje gång jag rengör försvinner även goda bakterier. Om jag filtrerar "partiklarna" enbart EN gång i timmen så fastnar de lik förbannat i filtret. Jag har inget behov av att stoppa en växtdel eller en bit foder flera gånger i timmen men tillsammans får de inte sätta igen filtret innan jag hunnit rengöra.

        3. Cirkulation. Cirkulation och kapacitet hör egentligen ihop. Här handlar det om hur många gånger vattnet hinner passera filtermaterialet per timme. I andra hand (och det är ofta det debatten handlar om) handlar det om vilken skjuts man får på vattnet. Har man fiskar som vill ha strömt och mycket rörelse i vattnet ska man ha kraftiga filter (eller komplettera filtren med rena cirkulationspumpar). Kraftiga filter/pumpar som är riktade rätt har också den fördelen att de syresätter vattnet och håller ytan ren från film (även det handlar om syresättning). Även här gäller att ju mer sällan jag rengör - ju sämre blir cirkulationen med tiden (på grund av all smuts). Även cirkulation är beroende av storlek eller pigg husse som gör rent ofta (på bekostnad av de goda bakterierna).

        4. Ljudnivå. Fisken bryr sig inte. Men för användaren kan detta vara ett köpargument och dessutom vara värt en hel del extra pengar.
        Senast redigerad av Per B; 07 april 2006, 16:10.
        mvh Per

        Tanganyika och Västafrika i burkarna

        Kommentar

        • lilljimpan
          Användare
          • februari 2005
          • 143

          #19
          ok, tackar för infon.

          Är det ok om jag gör så här då, Ett 540L kar ska startas i sinom tid, (bygger och löser hur inredning ska se ut.) Med en eheim 2217 plus två cirkulations pumpar på 1100L styck bakom bakgruns som jag tänkt bygga med "filterkammare" med några liters filter matrial och eco bollar. Det måste väl vara tillräckligt med både cirkulation och filter-kapacitet?

          En annan fråga, är alla innefilter tysta eller finns det skillnad på ljudnivå och kvalitet där med?

          Kommentar

          • larsa
            Banned
            • april 2006
            • 198

            #20
            Ursprungligen postat av Niklas Olsson
            Vart har du hittat den SÅ billigt ?
            akvarielager,var o köpte ett!uj vilken size!

            Kommentar

            • larsa
              Banned
              • april 2006
              • 198

              #21
              Är verkligen imponerad av fluvals kraftpaket!en dumdum dvd följde med för korrekt installtion! ,vilket insug!!vilket utblås!!men lika impad blev inte regeringen!vart ska jag ställa det!I "morsans" vitrinskåp!hehe

              Kommentar

              • lilljimpan
                Användare
                • februari 2005
                • 143

                #22
                hehe, har du startat monstret?

                Kommentar

                • larsa
                  Banned
                  • april 2006
                  • 198

                  #23
                  Ursprungligen postat av lilljimpan
                  hehe, har du startat monstret?
                  Nej inte ännu!måste göra plats för det i vitrinskåpet!ut med porslinet!in med fluvalen hehe,måste också borra hål i skåpet!operation övertalning pågår,typ.jag visste inte att det var sååå stort!

                  Kommentar

                  • StefanL
                    Användare
                    • augusti 2002
                    • 10784

                    #24
                    Varför ska det in i Vitrinskåpet? Ingen plats under karet?

                    Kommentar

                    • larsa
                      Banned
                      • april 2006
                      • 198

                      #25
                      Ursprungligen postat av Stefan Larsson
                      Varför ska det in i Vitrinskåpet? Ingen plats under karet?
                      Akvariet står på vitrinskåpet

                      Kommentar

                      • StefanL
                        Användare
                        • augusti 2002
                        • 10784

                        #26
                        Alltså...hur stort akvarium har du? Eller rättare sagt...hur stort Vitrinskåp har du?

                        Kommentar

                        • larsa
                          Banned
                          • april 2006
                          • 198

                          #27
                          Ursprungligen postat av Stefan Larsson
                          Alltså...hur stort akvarium har du? Eller rättare sagt...hur stort Vitrinskåp har du?
                          ett förstärkt skåp som har ett 600 liters akvarium på sig,hoppas nu att det nya filtret bara går o går utan alltför mycket skötsel,tycker jag alltid har underdimesionerat filter förr,så mer tid att titta på fisken hoppas jag det blir,istället för att slabba o göra rent filter i tid o otid.

                          Kommentar

                          • Cutekid
                            Användare
                            • januari 2003
                            • 3368

                            #28
                            Hittade den här länken som visar lite mer hur AquaEl Unimax 700 Professional fungerar och ser ut. Ett test helt enkelt, fast på ett obegripligt språk.

                            http://www.akwarium.net.pl/port/modu...cleid=8&page=0

                            Mvh
                            Carl

                            Besök petrochromis.com´s forum:

                            http://petrochromis.com/phpbb3/

                            Kommentar

                            • Jonas E
                              Användare
                              • februari 2003
                              • 2533

                              #29
                              lutar åt att det blir ett AquaEl Unimax 700 när jag ska ha nytt ytterfilter till mitt 720. två eheim kraftpaket med standard filterpatroner och krogar funkar bra för tillfället men känns en aning fattigt ändå....
                              /Jonas
                              540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                              Kommentar

                              • Cutekid
                                Användare
                                • januari 2003
                                • 3368

                                #30
                                Det blir nog ett sådant för min del med framöver. Verkar vara viktigt att man väljer proffessional verisionen så man får med uv-ljuset och inte behöver köpa till det. Tydligen så har jag fattat det som att det är proffessional verisionen som har bubbla insug och utblås samt dubbla motorer vilket inte AquaEl Unimax 700 verisionen har. Så kolla så att dte är proffessional verisionen ni beställer. Finns billigt att hitta i tyskland eller polen.
                                Carl

                                Besök petrochromis.com´s forum:

                                http://petrochromis.com/phpbb3/

                                Kommentar

                                Arbetssätt...