vilket ytterfilter ska jag välja?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lilljimpan
    Användare
    • februari 2005
    • 143

    vilket ytterfilter ska jag välja?

    Hej på er.
    Tänkte starta upp ett nytt kar och vill ha ett ytterfilter för filtervolymens skull, och tänkte bygga in ett innerfilter för cirkulationens skull.

    Då till frågan, vill ha ett så tyst ytterfilter som möjligt runt 1000 L/H.

    Hade planer på fluval 404. men har hört att de ska "väsnas" mer än eheim. Är detta sant?
    Pengar stoppar inte, väntar hellre en månad och spar ihop till eheim om det innebär ett tystare akvarium. Har ett eheim (2015 tror jag det heter) idag som jag är nöjd med, men det är för litet för det nya karet. vilket ehiem ska man välja i 1000 liters klassen? classic eller pro? och vilka priser gäller där? nån som har länk till sida med vettiga priser?
    Hur är det med kvalitet jämförande eheim och fluval? man har ju garanti i tre år väl? eller är det två? men hur många år kan de gå utan haveri? Vilken typ av service bör göras på dessa? tänker då på byt intervall på oringar, impellrar osv...

    Tacksam för all info
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    #2
    Lite svårt det där, men jag tycker att man behöver ta till lite extra på cirkulationskapaciteten. En Eheim 2017 (som jag har) ska pumpa 1000L/h, men det gör den inte utan snarare 700L/h.

    Har du tittat på AM-Top filtren? Enligt många som använder dessa så håller de god kvalitet och de finns ju till riktigt bra priser. Snarlika Eheim och om jag inte missminner mig så fungerar Eheims reservdelar till pumparna om något skulle behöva ersättas.

    Personligen så gillar jag inte Fluval...låter för mycket...men de kan ha förbättrats sedan jag hade en sådan.

    Mitt tips är att du kollar in Eheim först och främst, men AM-top är säkert ingen dålig investering det heller...och här kan du kanske t o m få två till priset av en....men men...invänta svar från fler innan du bestämmer dig.

    Kommentar

    • anli
      Användare
      • mars 2003
      • 3740

      #3
      Eheim 2028/2128 (en av varje)kör jag med i mitt 900 liters kar och är mycket nöjd.
      Väldigt tysta. Har även ett eheim classic 2217 som är säkert ännu tystare men lite mindre sprutt och bökigare när man tillslut skall göra rent. Har ännu inte bytt packning eller impeller.
      2217 har gått i 3 år, 2128 i 2,5 år och 2028 i 1,5 år cirkus.
      Anders L

      Kommentar

      • bmwpower
        Användare
        • december 2002
        • 1934

        #4
        Eheim är trots allt Eheim men Amtop tycker jag är en pump som ge mycket valuta för pengarna.
        Har själv bara god erfarenhet av båda sorterna fluval gillar jag inte riktigt förutom FX5
        Oavsett om du väljer Eheim eller Amtop så gör du ett bra val om det nu står mellan dessa pumpar

        Kommentar

        • Per B
          Användare
          • september 2005
          • 1250

          #5
          Jag har två Am-Top som är efterapningar av Eheim Pro. De är pålitliga och tysta. Det var längesedan jag hade Eheim så jag kan inte direkt jämföra men det senaste AM-Topfiltret (näst största) står i sovrummet, 1,5 meter från sängen och jag sover gott till en bråkdel av priset.
          mvh Per

          Tanganyika och Västafrika i burkarna

          Kommentar

          • rent vatten
            Användare
            • november 2005
            • 530

            #6
            Jag har ett fluval4+ och ett fluval 205 ca 2meter från sängen och jag har aldrig blivigt störd av dom.

            Kommentar

            • robjo
              Användare
              • maj 2005
              • 330

              #7
              Varför inte titta lite närmare på Unimax. Har själv ingen erfarenhet utav detta filter förutom att en bekant installerade det största Unimax filtret för 2 veckor sedan och det är i det närmaste knäpptyst. Som jag ser det är fördelarna med detta filter den stor kapaciteten på filter material 24 L, och möjligheten til UV ljus plus bra garantier 3 År tror jag det va. PWSS har ju ett bra pris på dessa pumpar.
              Har ni erfarenheter ifrån detta filter så dela med er i tråden, för jag funderar lite på ett sådant själv.

              // Robban
              http://picasaweb.google.se/sipedon/

              Kommentar

              • Pejan
                Användare
                • maj 2005
                • 204

                #8
                Har ett fluval 404 som införskaffades för knappt ett år sedan. Började väsnas ganska snart och fick hela "locket" utbytt. Var bra ett tag sedan började det låta igen. Är grymt besviken på att det låter så mycket.

                Hälsar Peter

                Kommentar

                • deathdealer
                  Användare
                  • augusti 2004
                  • 1639

                  #9
                  Jag kör med både 402 och 404 samt Eheim 20280PII, samt 2st cirkulationspumpar!
                  Eheim´s filter är utan tvekan dom tystaste idag, men Fluval funkar bra. Gissle är väl cirkulationspumparna, som "vibrerar" så kraftigt att detta fortplantar sig i kabeln och förstärks sedan av täckglaset.....så det vart det lite pill med!

                  Jag tror själv på Unimax - stor filtervolym...och väldigt billiga!!!

                  DD
                  "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
                  "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

                  Kommentar

                  • Gäst

                    #10
                    har testat lite olika märken men eheim 2028 är outstanding. amtop är billiga men har betydligt sämre kvalité, tappar enormt mkt effekt när dom börjar smutsa igen och mindre funktionella lösningar i slangkopplingar och dyl.

                    Kommentar

                    • larsa
                      Banned
                      • april 2006
                      • 198

                      #11
                      fluvals nya fx5 för 1695:- verkar prisvärd?samma pump till ett helt annat pris hos vissa(dyrare),eheim är bra men dyrt!Jag står själv inför samma frågeställning,får jag fluvalen till det priset funderar jag på¨att slå till

                      Kommentar

                      • Niklas Olsson
                        Användare
                        • februari 2003
                        • 1156

                        #12
                        Ursprungligen postat av larsa
                        fluvals nya fx5 för 1695:- verkar prisvärd?
                        Vart har du hittat den SÅ billigt ?
                        //Niklas

                        www.nofoto.se
                        Nofoto på Facebook
                        ____________________________________

                        Kommentar

                        • Jens Netteberg
                          Användare
                          • mars 2005
                          • 67

                          #13
                          Jag kör ett AM-TOP och tycker det fungerar kanon. Kan knappt höra att det är igång.
                          Pris omkring 700:- är ju inte fel heller.
                          /Jens
                          ------------------------

                          Kommentar

                          • Pangaea
                            Användare
                            • februari 2004
                            • 390

                            #14
                            I en sån här diskussion blir det ju mycket fråga om behov, tycke och smak... Själv köpte jag senast en Tetratec EX 1200 som jag är mycket nöjd med... väldigt tystlåten och diskret... man måste nästan lägga handen på den för att känna om den verkligen är igång... kvaliteten verkar vara riktigt bra också... och det ingick dessutom filtermaterial...

                            Tetra External Filter Complete Kit EX 1500 Plus,4004218302785,Tetra,302785,,complete kit for aquariums up to 600 l,aquarium,aquaristic,aquaristik,aquaristikshop


                            Rekommenderas med andra ord!
                            Senast redigerad av Pangaea; 07 april 2006, 14:32.
                            "..Det är bara att bryta ihop å komma igen..."

                            Min zoon

                            /Magnus

                            Kommentar

                            • lilljimpan
                              Användare
                              • februari 2005
                              • 143

                              #15
                              Tackar för alla inlägg, verkar vara en djungel men pumpar, alla rekomenderar olika. Har nu hittat ett fluval fx5 för 1695:- men detta pumpar ju 3500liter timmen, ett sånt monster måste väl väsnas lite i och med det ska hinna med så stor mängd, är inte det overkill att ha en sån till 540 eller 720 tank? Huvudpoängen är att jag vill ha ett tyst filter. Som är tyst länge och är pålitligt. kanske ska köra på de gamla hederliga eheim då? ska starta en 540L tank och då måste en 1000L/H räcka med några inner filter till?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...