Otrolig sebraciklid!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    #16
    Ursprungligen postat av Mike_Noren
    Pannpuckel är en sak, men jag har svårt att tänka mig att en ren zebra nånsin får en sån otroligt kort & hög kropp. Den kroppsformen har jag bara sett på hybrider, som t.ex. flowerhorn. Huvudformen och färgteckningen på fenorna är också klart suspekt, enligt min mening.
    Hos citrinellum svaller puckel och svalg upp nar de ska para sig. De fylls med vatten, inte fett. Hos dessa ensamma testosteronfiskar som amerikanerna kor med sa har de ofta denna kombination av grotesk klump och strupe. Fisken pa bilden har liksom dessa bada. Sedan har den ocksa denna grasliga med drag at liksidiga triangelform som amerkanerna har pa sina fiskar (alltsa en liksidig triangel mellan stjart-, framre rygg- och brostfenor). Jag har ju trott att det ofta berott pa nagon form av linjeavel, men det ar nog bara overskott av testosteron som ger detta. En naturlig reaktion pa onaturliga forhallanden.
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • davveman
      Användare
      • april 2006
      • 4

      #17
      Ursprungligen postat av Daniel Odell
      nej, bara övergödd på amerikanskt maner.
      Det där har inte med övergödning att göra. Jag har dumpat en massa elefenbens o zebraciklider i ett 250 l kar. Hannarna i det har pucklar, det har dom däremot inte dom som jag har ensamma i andra kar. Så enkelt är det! Och det nämnda 250-karet får mat 1-2 ggr i veckan, så dom blir riktigt slanka...

      Kommentar

      • Ola Svensson
        Användare
        • april 2002
        • 14633

        #18
        Ursprungligen postat av davveman
        Det där har inte med övergödning att göra. Jag har dumpat en massa elefenbens o zebraciklider i ett 250 l kar. Hannarna i det har pucklar, det har dom däremot inte dom som jag har ensamma i andra kar. Så enkelt är det! Och det nämnda 250-karet får mat 1-2 ggr i veckan, så dom blir riktigt slanka...
        Som sagt, det ar vatten, inte fett (vi svarade samtidigt, jag bara papekar att vi skrev samma sak pa olika satt)
        Med vänliga hälsningar

        Ola

        Kommentar

        • davveman
          Användare
          • april 2006
          • 4

          #19
          Ursprungligen postat av Ola Svensson
          Som sagt, det ar vatten, inte fett (vi svarade samtidigt, jag bara papekar att vi skrev samma sak pa olika satt)
          hehe, du drog det ur teorin o jag från praktiken... i princip samtidigt ja... LOL

          Kommentar

          • Lundensis
            Användare
            • mars 2004
            • 2262

            #20
            I pannpuckeln samlas det vatten, men den feta "hakan" på elfenbenshanen är inte fylld med vatten. Sådan haka får de vid övergödning.

            Kommentar

            • Ola Svensson
              Användare
              • april 2002
              • 14633

              #21
              Ursprungligen postat av Lundensis
              I pannpuckeln samlas det vatten, men den feta "hakan" på elfenbenshanen är inte fylld med vatten. Sådan haka får de vid övergödning.
              Fast enligt Barlow sa svaller puckel och panna kvickt nar fiskarna ska leka (Barlow forskade pa Citrinellum). Det framgar inte i hans bok om bara puckeln innehaller vatten, men det finns en teckning pa fore och efter svullnad av puckel och strupe. Att det gar inom ett dygn tycker jag tyder pa att aven strupen svaller upp med vatten aven om det kanske (enligt mig troligen) inte ar hela orsaken.
              Med vänliga hälsningar

              Ola

              Kommentar

              • Daniel Odell
                Användare
                • januari 2003
                • 2437

                #22
                fast man får nog skilja på pelletsmonster å fiskar i naturen.
                fish r friend

                Kommentar

                • Lundensis
                  Användare
                  • mars 2004
                  • 2262

                  #23
                  Det är mycket möjligt att även svalget sväller vid lek, men jag tror inte att fiskar i det vilda får de "extrema" proportioner på svalget som den där elfenbenscikliden. Dessutom är även buken ganska rund och utbuktande, och enligt egna erfarenheter beror det på övergödning.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...