Otrolig sebraciklid!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • _erik_
    Användare
    • februari 2005
    • 242

    Otrolig sebraciklid!

    Kolla den här tråden:

    A forum community dedicated to Cichlid Fish owners and enthusiasts. Come join the discussion about breeding, health, behavior, housing, adopting, care, classifieds, and more!


    måste säga att "thegreatones" sebra är en av de coolaste centralare jag sett! nu ska jag ha sebra ciklid!!!
  • Mike_Noren
    Användare
    • februari 2003
    • 2695

    #2
    Ursprungligen postat av _erik_
    måste säga att "thegreatones" sebra är en av de coolaste centralare jag sett!
    Öh... menar du den vanskapta flowerhorn-liknande hybriden?

    Kommentar

    • Cutekid
      Användare
      • januari 2003
      • 3368

      #3
      Riktigt ful.
      Carl

      Besök petrochromis.com´s forum:

      http://petrochromis.com/phpbb3/

      Kommentar

      • jinnarparen
        NCS Medlem
        • april 2002
        • 2670

        #4
        Hybrid eller inte, men en gammal dominant elfenbensciklid i toppform ser ut sådär.
        Allt är inte flowerhorn bara för att det har en bula i pannan!

        Själv tycker jag att den ser imponerande ut!

        För 20 år sedan hade jag själv 3 par sebraciklider i ett 375 l kar med mycket gömställen. Hanarna hade en liknande kroppsform.

        _erik_: Skall du få sådan form på en sebraciklidhane så är det bäst att skaffa några stycken.
        Åter till CA

        Det är där jag hör hemma

        Kommentar

        • _erik_
          Användare
          • februari 2005
          • 242

          #5
          haha, färgen kanske inte är den vackraste, det kan jag hålla med om Men det det är ju kroppsformen som är, som jinnarparen sa, imponerande!

          Kommentar

          • Mike_Noren
            Användare
            • februari 2003
            • 2695

            #6
            Ursprungligen postat av jinnarparen
            Hybrid eller inte, men en gammal dominant elfenbensciklid i toppform ser ut sådär.
            Allt är inte flowerhorn bara för att det har en bula i pannan!
            Pannpuckel är en sak, men jag har svårt att tänka mig att en ren zebra nånsin får en sån otroligt kort & hög kropp. Den kroppsformen har jag bara sett på hybrider, som t.ex. flowerhorn. Huvudformen och färgteckningen på fenorna är också klart suspekt, enligt min mening.

            Kommentar

            • Kalle-Maja
              Användare
              • december 2004
              • 1324

              #7
              Jag är beredd att luta åt Mikes teori att den där kroppsformen inte tillhör en "naturlig" variant. Ful eller snygg hoppar jag över men är så pass gammal att jag inte kan påminna mig den formen hos elfenbenarna innan man började ta in synspilan i aveln.

              Kommentar

              • jinnarparen
                NCS Medlem
                • april 2002
                • 2670

                #8
                Jag har tyvärr inget bildbevis men en sebraciklid kan bli så massiv utan att för den skull vara en flowerhorn/hybrid.

                Men att stoppa ner ett (1) sebraciklidpar i ett kar och förvänta sig att hanen blir lika massiv fungerar inte. Rådet är att ha minst 3-4 par i ett stort kar och sen låta tiden ha sin gång, för vi snackar inte några månader utan det handlar om år och hur många står ut med virila sebraciklider i ett kar under så lång tid.
                Åter till CA

                Det är där jag hör hemma

                Kommentar

                • Daniel Odell
                  Användare
                  • januari 2003
                  • 2437

                  #9
                  jag håller med Jinnarparen i den här frågan, men har sett mycket snyggare orginalfärgade biffar till Zebror.
                  fish r friend

                  Kommentar

                  • Mike_Noren
                    Användare
                    • februari 2003
                    • 2695

                    #10
                    Tja, vi får väl aldrig svaret, men...
                    synspila:

                    den pannpuckligaste zebra jag hittar bild av på nätet:
                    Information on tropical fish and marine, help for a beginner starting an aquarium, aquarium products and discussion board


                    originalfisken i denna tråd:


                    Lägg märke till huvudets form (inte puckeln alltså), kroppsformen, och strimmorna/prickarna på bakre delen av ryggfena, analfenan, och stjärtfenan, samt den gröna sömmen på ryggfenan. Jag skulle bli klart förvånad om inte synspila ingår i den där "zebrans" stamtavla.

                    Kommentar

                    • Lundensis
                      Användare
                      • mars 2004
                      • 2262

                      #11
                      Ursprungligen postat av Mike_Noren
                      Tja, vi får väl aldrig svaret, men...
                      synspila:

                      den pannpuckligaste zebra jag hittar bild av på nätet:
                      Information on tropical fish and marine, help for a beginner starting an aquarium, aquarium products and discussion board


                      originalfisken i denna tråd:


                      Lägg märke till huvudets form (inte puckeln alltså), kroppsformen, och strimmorna/prickarna på bakre delen av ryggfena, analfenan, och stjärtfenan, samt den gröna sömmen på ryggfenan. Jag skulle bli klart förvånad om inte synspila ingår i den där "zebrans" stamtavla.
                      Skillnaden i kroppsform mellan dessa två zebrahanar kan lika gärna ha att göra med hur mycket mat respektive hane fått. Den ljusa hanen är ju fet. Man kan få vilken centralare som helst att se lite annorlunda ut bara genom att övergöda dem.

                      Kommentar

                      • mrgreed
                        Användare
                        • juli 2002
                        • 494

                        #12
                        Tror inte den Zebran är en Hybrid...

                        /Danne

                        Kommentar

                        • Daniel Odell
                          Användare
                          • januari 2003
                          • 2437

                          #13
                          nej, bara övergödd på amerikanskt maner.
                          fish r friend

                          Kommentar

                          • Kalle-Maja
                            Användare
                            • december 2004
                            • 1324

                            #14
                            Jag är alls ingen expert på dom där firrarna, tycker bara det är kul att skriva några inlägg då och då, men är det inte ett lite väl skumt utseende för en zebraciklid på 8-9 månader och borde inte dom andra fiskarna i tanken vara mer övergödda(om övergödning är en förklaring)?

                            Kommentar

                            • jinnarparen
                              NCS Medlem
                              • april 2002
                              • 2670

                              #15
                              Läser man lite mer noggrannt så ser man att fisken ifråga är 5" (12,5 cm). Det är en stor sebra det handlar om då, som också går tillsammans med 3 andra (1 hane och 2 honor).
                              Att ha flera sebrahanar tillsammans är rena "testosteronkicken" för dem. De blir betydligt kraftigare än vad en ensam hane blir.
                              Sen har han väl haft turen och fått tag på ett exemplar utöver det vanliga.
                              Auratusen på bilden är också rejält stor och kraftig - övermatad.

                              Rejält med mat och rätt sällskap bygger fiskar på höjden.
                              Åter till CA

                              Det är där jag hör hemma

                              Kommentar

                              Arbetssätt...