Koifoder tar över?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ciklidMartin
    Användare
    • februari 2004
    • 213

    #31
    Citat
    Ursprungligen postat av olof
    Hej!

    Du skriver å ena sidan:

    "Jag använder pellets för koi och mina fiskar (troffar, ventralis mm)"

    och å andra sidan:

    "Fördelen med att köpa producerad mat är ju att man får ett foder som är vetenskapligt framtaget och inte bara bygger på ens personliga erfarenheter."

    Koi-pellets är eventuellt vetenskapligt framtagna för koi, knappast för Tangayikaciklider.

    Mvh

    olof
    Känner en som var på en näringslärakurs för bla akvariefisk. På kursen gick de igenom bla vad tropheus behöver för kost och näringsämnen. Efter kursen letade hon upp foder som skulle passa till bla troffar. Och enligt innehållsförteckningen kom hon fram till att dessa Sunrise pellets passar till troffar.
    Det tog dock ett tag innan jag vågade prova dem eftersom jag har hört så mycket negativt om pellets men nu är jag såld på dem.
    www.polarpumpen.se, Fujitsu värmepump

    Kommentar

    • Mike_Noren
      Användare
      • februari 2003
      • 2695

      #32
      Ursprungligen postat av Ola Svensson
      Haller med foregaende talare men vad sags om att varierad foda ger allert husse och matte
      Engagerad ägare == glad fisk? I'll drink to that.

      Kommentar

      • StefanL
        Användare
        • augusti 2002
        • 10784

        #33
        Foderfrågan är lite komplex. Varför klarar sig fiskar så bra i naturen med ett ganska ensidigt foder? Kanske finns svaret i fodrets sammansättning och innehåll, något som både professionella producenter av foder fortfarande har problem att kopiera. Det är en anledning till att man ser så grymt många variationer på foder från en enda producent ämnad till en grupp fiskar.

        En annan sak som jag nämnde för en stund sedan i en CA-tråd var att de funnit vegetariska produkter i buken på rena rovfiskar. Hur kommer det sig? Varför har rovfiskar behov av att äta vegetarisk föda emellanåt? Kanske för att arten behöver tillskott av något ämne då och då...?

        Räkmixens vara eller inte vara tycks ständigt hamna i fokus trots att det ena knappast behöver ta ut det andra alls. Jag förstår inte att det behöver vara "för eller emot"-läger utan varför inte acceptera att vi knappast kan ge våra fiskar ett perfekt och komplett foder utan att variera?

        Jag matar mina fiskar med Räkmix som huvudföda men kompletterar med Tropical spirulina pellets, Tropical Malawi flingor och Tetra Cichlid Pellets.

        Över till diskussionen av Koipellets. Jag har själv använt koipellets, mest i räkmix, men även matat vanligt med det och det gav bra resultat. Jag använde Hai Feng Quick Grow samt Simontorps koifoder. Nu har jag sneglat en hel del på Tropicals koiprodukter då dessa verkar riktigt bra sammanställda (kör sedan mer än året tillbaka med Tropicals produkter), med astaxanthin och spirulina.

        Kolla gärna här:

        TROPICAL jest jednym z najbardziej zaawansowanych producentów w branży zoologicznej, linie produkcyjne firmy należą do najlepszych na świecie. Od ponad 45 lat z pasją wytwarzamy produkty najwyższej jakości, które dostępne są już w ponad 80 krajach.
        Senast redigerad av StefanL; 27 mars 2006, 17:50.

        Kommentar

        • bmwpower
          Användare
          • december 2002
          • 1934

          #34
          Foder är en svår fråga särskillt när visa hävdar att den ger bukvattensot.
          Men alla dom veterinärer jag pratat vet inte vad bukvattensot orsakas av.
          Så det är ju svårt att veta om foder har betydelse.
          Men har man koifoder kan man väl kanske likaväl använda sig av rödingfoder det är ju också till kallvattensfiskar och har mindre fett än laxpellets.

          Kommentar

          • Wilhelm
            Användare
            • april 2002
            • 9122

            #35
            Ursprungligen postat av Stefan Larsson
            En annan sak som jag nämnde för en stund sedan i en CA-tråd var att de funnit vegetariska produkter i buken på rena rovfiskar. Hur kommer det sig? Varför har rovfiskar behov av att äta vegetarisk föda emellanåt? Kanske för att arten behöver tillskott av något ämne då och då...?
            Det beror säkert på att rovfiskar käkar "vegofiskar" och då får dom grönfoder i magen vare sig dom vill eller inte .
            mvh Wilhelm

            "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


            www.linkopings-akvarieforening.net/
            Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
            www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

            Kommentar

            • StefanL
              Användare
              • augusti 2002
              • 10784

              #36
              Ursprungligen postat av Wilhelm
              Det beror säkert på att rovfiskar käkar "vegofiskar" och då får dom grönfoder i magen vare sig dom vill eller inte .
              Visst kan det vara en anledning, men det jag läste om så fanns det vegetarisk föda funnet i fiskens magsäck och inte i den fisks magsäck vilken rovfisken nyligen ätit upp. ;-)

              Kommentar

              • wofflan
                NCS Medlem
                • september 2003
                • 660

                #37
                jag håller helt med Ola, Patrik och Mike
                svårt att veta om det är så att den possitiva effekten av varrierad kost beror på att den varrierade kosten leder till att ägaren sköter sina fiskar bättre än vid utfodring med ensidig kost. Kanske något man skulle testa.
                Dock stämmer det även för mig, varrierad kost ger bättre resultat
                Senast redigerad av wofflan; 27 mars 2006, 20:03.
                Mvh Fredrik

                Kommentar

                • Stelin
                  Användare
                  • december 2002
                  • 1339

                  #38
                  Egentligen ger man ju en varierad kost varje gång när man matar med torrfoder. En pellets tex innehåller ju mer än bara en sak. På en och samma gång får fiskarna i sig både kräftdjur-fisk-olika vegetabilier osv osv.
                  //Stefan Lindstedt

                  Kommentar

                  • ciklidMartin
                    Användare
                    • februari 2004
                    • 213

                    #39
                    bmwpower: Det är väldigt stor skillnad på koi och röding.
                    Koi vill småknapra hela tiden. Den har inte någon matsäck varför den vill ha ett kontinuerligt flöde genom tarmkanalen. Röding äter fisk eller insekter som den först smälter i magsäcken.
                    Koi är i det närmaste växelvarma medan röding föredrar kallare vatten. Matsmältningen påverkas ju mycket av omgivningstemperaturen. Osv..
                    www.polarpumpen.se, Fujitsu värmepump

                    Kommentar

                    • PatrikMalmo
                      Användare
                      • maj 2005
                      • 4642

                      #40
                      Ursprungligen postat av Ola Svensson
                      Haller med foregaende talare men vad sags om att varierad foda ger allert husse och matte som byter vatten ofta och skoter akvariet pa andra satt och vis. Hos mig sjalv ar alltid dessa tva saker korrelerade - skotsel och variation pa maten.
                      Jepps, det stämmer. Samtidigt tycker jag att varierad kost, med ffa levandefoder, har gett en extra tvist hos firrarna. Även när intresset legat på verklig topp har jag aldrig haft obegränsat med levandefoder, utan det blir ju de för tillfället rådande "ögonstenarna" som får hela paketet.

                      Jag tror för övrigt att det är svårt att få fram ett torrfoder som matchar levandefoder. En del nyttigheter förstörs i tillverkningsprocessen. En mycket stor del av firrarna i naturen käkar olika former av kräftdjur, och de innehåller det mesta en fisk kan behöva. Därav är räkmix rätt framgånsrikt som foder (sällar mig inte till enten eller lägret), men även den har tappat en del nyttigheter i tillverkningen.

                      Annars är väl de flesta firrar, undantaget extrema rovfiskar, byggda för att äta lite men ofta?

                      Hilsen,

                      P
                      Ingen fisk har läst böckerna.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...