Koifoder tar över?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zaphi
    NCS Medlem
    • juli 2002
    • 5395

    Koifoder tar över?

    Fler och fler verkar sluta med räkmix och börja med pellets och andra torrfoder. Inte bara vanliga dödliga hobbyister heller, utan sådana som betraktas som seriösa uppfödare och odlare. Det som gäller idag för många verkar vara koifoder. Massor med folk använder koifoder idag till alla typer av fiskar, till och med till Tropheus. Det är en udda utveckling och frågan är hur bra den maten lämpar sig?

    Är det pelletens tid som kommer nu?
    Senast redigerad av Zaphi; 26 mars 2006, 22:06.
    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se
  • bmwpower
    Användare
    • december 2002
    • 1934

    #2
    Dom växer ju bättre och snabbre men frågan är ju hur fisken mår i längden av så fett foder.
    Om jag inte minns fel så lagras sådant i kroppen på fisken.
    Men tittar man på proteinhalten så är den nästan samma som i cihlid excel och det käkar troffarna utan problem.
    När jag provade det på lite yngel så tyckte jag vattenkvliten blev sämmre och att det var en balansgång på att inte få dom för feta utan få längd på dom.
    Men Malawijanne tror jag kör med sådant foder med goda resultat.

    Kommentar

    • deelay
      Användare
      • september 2002
      • 5394

      #3
      Ursprungligen postat av Zaphi
      Är det pelletens tid som kommer nu?
      Har det inte alltid varit det runt om i världen?... tror nog att räkmixen e ganska oanvänd totalt sett om man gämför med pellets. Personligen körde jag räkmix i ca 6-8 månader en gång men kunde inte finna en enda fördel så jag la ner det.
      http://www.aquariumstockholm.se/

      Kommentar

      • Alexander Ylipää
        Användare
        • oktober 2003
        • 3615

        #4
        Koifoder har visats sig funka lika bra som "ciklidpellets" och här hälften så billigt, inte konstigt att folk väljer det istället.
        Mvh Alex

        Kommentar

        • medion
          Användare
          • augusti 2003
          • 243

          #5
          Vad för olika koifoder kör ni med då?
          Om koifodret är anpassat för exempelvis troffar så varför säljs det inte som "troffefoder"?

          Kommentar

          • Jonas E
            Användare
            • februari 2003
            • 2533

            #6
            koi käkar ju vegetabilier som huvudföda egentligen så pelletsen ju ganska väl anpassat till t.ex. tropheus om man bara är noga med vattenkvaliteten.

            I lokalen matas det nästan bara med koipellets till vf och odlad fisk och färgerna är det inget fel på. Dock kompletterar vi med tropical spirulina super forte.

            Hemma matar jag lite med vadsomhelst men mestadels flingor. Dock tycker jag att pelletsen ger bätre magar på fiskarna.
            /Jonas
            540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

            Kommentar

            • Tony
              Användare
              • april 2002
              • 4594

              #7
              Lennie, det är inte mer fett i koipellets än andra pellets. Du blandar nog ihop det med lax- och forellpellets.

              Jag har kört koipellets några månader och tycker det fungerar förträffligt. Nog för att fisken skiter lite mer av det, men hellre att de skiter mycket än inte alls som kan vara problemet annars.
              Tony Englund

              Kommentar

              • anli
                Användare
                • mars 2003
                • 3740

                #8
                Pellets e kung :-D
                Skämt å sido, men det det enda som enligt mitt tycke funkar praktiskt i mina kar. Ok, fiskblock ala alaska pollock eller hela räkor varierar jag med beroende på fisksammansättning. Hikari gold 5 kg funkar bra till nästan allt, synd att det inte fanns en sjunkande variant!
                Är det någon som har tips på mer kostnadseffektiva koipellets fast med "Hikari-kvalitet"?
                Och kanske sjunkande varianter?
                Anders L

                Kommentar

                • Robin
                  Användare
                  • januari 2003
                  • 4526

                  #9
                  Om du låter dem svälla i ett glas eller dylikt så kan du trycka till dem med en sked (eller fingret) så ska dom allt sjunka. MEN(!!) vem orkar det?
                  Mvh
                  Robin

                  Kommentar

                  • anli
                    Användare
                    • mars 2003
                    • 3740

                    #10
                    Ursprungligen postat av Robin
                    Om du låter dem svälla i ett glas eller dylikt så kan du trycka till dem med en sked (eller fingret) så ska dom allt sjunka. MEN(!!) vem orkar det?
                    HAHA...vilket terapijobb! Vilken syn å se mig sitta å dutta med blöta pellets i källaren :-D
                    Never ever!
                    Anders L

                    Kommentar

                    • Zaphi
                      NCS Medlem
                      • juli 2002
                      • 5395

                      #11
                      Ursprungligen postat av deelay
                      Har det inte alltid varit det runt om i världen?...
                      Förvisso, men bland svenska akvarister, speciellt här på ciklid.se, har det ju funnits en tid där man nästan blev flådd levande om man inte använde räkmix. Det är egentligen bara på de senare två åren som jag har märkt en kraftig uppgång av pelletsanvändande bland oss.
                      www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                      Kommentar

                      • deelay
                        Användare
                        • september 2002
                        • 5394

                        #12
                        Ursprungligen postat av Zaphi
                        Förvisso, men bland svenska akvarister, speciellt här på ciklid.se, har det ju funnits en tid där man nästan blev flådd levande om man inte använde räkmix.
                        Hehe jo så va det lite här förut... kommer ihåg när man va ny här o sa va man tyckte om räkmix , trodde fan man skulle bli lynchad =)
                        http://www.aquariumstockholm.se/

                        Kommentar

                        • Hank
                          Användare
                          • april 2002
                          • 1321

                          #13
                          Jag sk-ter i trender!
                          Kör med räkmix av ren snålhet
                          (även kul med egenproducerad mat)
                          /#378 Hank
                          Zoonen:
                          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=76285

                          NCS medlemsbilder:
                          http://www.ciklid.se/medlemsbilder_f...20Persson'

                          Kommentar

                          • Daniel Odell
                            Användare
                            • januari 2003
                            • 2437

                            #14
                            omväxling förnöjjer. inget slår ju pellets i bekvämlighets-synpunkt, men klart det ska varvas med lite allt möjligt. (om man nu inte har IG fiskar som vägrar äta nått annat än pellets av speciell form och storlek)
                            fish r friend

                            Kommentar

                            • malawijanne
                              Banned
                              • november 2005
                              • 3217

                              #15
                              ja alla är vi saliga i våran egen tro, och det måste man få vara utan att bli lynchad.
                              men jag har kört med räkmix i mer 15 år till alla mina fiskar , troffar, sandlekare, discus , mbunas, haplisar och några till, jag tycker det är ett utmärkt foder.
                              det är billigt det är bra för fiskarna magar, det är väldigt sällan jag får förstoppning när jag bara kör räkmix, det är ett väldigt bra färgfoder spetsar man det sen med astaxanthin så har du ett super färgfoder.
                              sen är det så att dom sista 8år har jag även kört med koifoder, och det har kört för att få ynglen att växa bättre + att jag har märkt att mina haplisar ', troffar eller mbunas leker bättre när dom blir uppmatade med det, men där gäller det att vara försiktig att vänja dom sakta och absolut inte mata för mycket.mvh janne

                              Kommentar

                              Arbetssätt...