Resa till västkusten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bright_Blue
    NCS Medlem
    • juni 2004
    • 1582

    Resa till västkusten

    Idag drog 6 st medlemmar från Kalmar akvarieförening mot västkusten 05.00, siktet var inställt på Borås Zoologiska, Ciklidleken i Lerum och Nols ciklidhobby. Vi besökte först Borås där det fanns en del att titta på sedan blev det ett besök hos Lerum, där fanns mycket fisk men inte överdrivet städat men helt klart värt ett besök där inköptes bla ett VF par av Taiwan reef XXL av en av deltagarna och min kompis köpte också en grupp på 20 Tropheus bärnsten f1.

    Jag hade vid det laget inte köpt något så vi for iväg mot Nol som jag hade stora förhoppningar om, jag blev inte besviken. Där fanns ett riktigt brett utbud, så där gick man väl runt i 1.5h ungefär. Det slutade med att jag köpte: en grupp på 23 Tropheus Moliro f1, 1+2 av Ctenochromis horei f1 som jag tror blir väldigt fin, 2+3 av Cyprochromis leptosoma "malasa island", 2 VF lombardoi-honor och ett par av Tramithochromis intermedius.

    Allt detta slutade på 2800 kr men det var det helt klart värt. Jag stod länge och tittade på ett par av A. jacobfreibergi "mamalesa" men jag hade inte mage att handla upp mina sista pengar som jag delvis "snott" från mina körkortspengar men vad gör man inte för akvariehobbyn?. Jag tycker Nol är den bästa butiken jag varit i med ett väldigt brett utbud på Malawi och Tanganyika som verkligen är värt ett besök.

    När vi var klara så gick vi till pizzerian i Nol där började vi snacka om vi kunde besöka någon mer för klockan hade inte blivit så mycket än, då kom jag på att det fanns en snubbe som kallade sig Malawi-janne här på forumet så jag ringde hem till brorsan som jag fick muta för att han skulle leta upp Jannes nr här på ciklid.se. Efter ett tag hade vi numret till Janne och det gick bra att besöka han, så vi drog dit och man blev riktigt imponerad av hans anläggning och hans stora avels-malawi som han hade. Det slutade med att jag köpte 7 st Aulonocara stuartgranti "cobue" och 2 ahli-honor( ynglen klarade sig förresten bra Janne). Nöjda och belåtna åkte vi hem till östkusten med flera fina fiskar rikare fast med mindre pengar men vad gör det en sån här dag?

    Mvh/ BB
  • deelay
    Användare
    • september 2002
    • 5394

    #2
    Det är alltid lika skoj att göra sånna resor o kolla ställen man inte varit på tidigare.
    http://www.aquariumstockholm.se/

    Kommentar

    • malawijanne
      Banned
      • november 2005
      • 3217

      #3
      jomen joe det var väl trevligt att dom små rackarna utav ahli ynglen klarade sig. men som jag sa till dig måste du mata upp honorna med pelletstyp koifoder, och sen fortsätta med det för att vi vill väl inte ha några vinkelhakar. mvh janne

      Kommentar

      • Bright_Blue
        NCS Medlem
        • juni 2004
        • 1582

        #4
        Nej det vill vi ju inte Janne .

        Mvh/ BB

        Kommentar

        • bmwpower
          Användare
          • december 2002
          • 1934

          #5
          Nol är alltid skoj tyvärr kan det vara stressigt där ibland.
          Det är svårt att hitta bättre utbud och hittar man inget man gilla fråga man om han inte har några fina fiskar då kan det hända att han sticker över till sin odling och hämta snygga fiskar.
          Håller med att den butiken är värt ett besök och den har blivit bättre

          Kommentar

          • Bright_Blue
            NCS Medlem
            • juni 2004
            • 1582

            #6
            Nol ska jag försöka besöka igen till hösten. Ja det var lite stressigt men det är sånt man får ta. Var nere i lokalen precis och såg att leptosoman hade lekt, det var lite oväntat att det skulle gå så snabbt men det är bara positivt.

            Kommentar

            • Banderad
              Användare
              • februari 2006
              • 3479

              #7
              Hur stort kar har du dem i Joel (för det är väl Joel)? Jag pratade med Rolf för några dagar sedan, och han skvallrade nämligen om föreningens resa... Hade de några Paracyprichromis inne i Nol?
              Senast redigerad av Banderad; 26 mars 2006, 22:04.

              Kommentar

              • Bright_Blue
                NCS Medlem
                • juni 2004
                • 1582

                #8
                Leptosoman håller jag i ett 375 L nu med furcifer och leleupi. Det fungerar bra tydligen. P. nigripinis hade de inne i både Lerum och Nol som var snygga men jag fastnade för leptosoman iaf.

                Mvh/ Joel

                Kommentar

                • Bright_Blue
                  NCS Medlem
                  • juni 2004
                  • 1582

                  #9
                  Janne, var det cobwe eller cobue Aulonocaran hette som jag köpte av dig?

                  Mvh/ BB

                  Kommentar

                  • malawijanne
                    Banned
                    • november 2005
                    • 3217

                    #10
                    den heter auloncara stuartgranti fångad vid cobwe men jag tror cobue är samma. det var den första auloncara som jag såg till salu, men då kallades auloncara nyassae. mvh janne

                    Kommentar

                    • Banderad
                      Användare
                      • februari 2006
                      • 3479

                      #11
                      OK, då ska jag köpa Nigripinnis om 2 veckor.....

                      /Jocke

                      Kommentar

                      • Bright_Blue
                        NCS Medlem
                        • juni 2004
                        • 1582

                        #12
                        Ja köp nigripinis de var fina. Antar att Cobue och Cobwe är samma då.

                        Kommentar

                        • Pimme
                          Användare
                          • mars 2006
                          • 25

                          #13
                          Ursprungligen postat av Bright_Blue
                          Ja köp nigripinis de var fina. Antar att Cobue och Cobwe är samma då.
                          Kul att Vi i Kalmar kunde damma av vår förening och äntligen göra något, istället för att bara sitta och titta på varandra.

                          Kommentar

                          • Banderad
                            Användare
                            • februari 2006
                            • 3479

                            #14
                            Jo, jag vet ju att det kan gå lite trögt i KAF ibland.... Jag tycker vi kunde hitta på någon gemensam aktivitet någon gång (Karlskrona akvarieförening och Kalmar). Som gammal KAF medlem vore det kul.

                            /Jocke

                            Kommentar

                            • Bright_Blue
                              NCS Medlem
                              • juni 2004
                              • 1582

                              #15
                              Ja det tycker jag men det finns tyvärr väldigt destruktiva krafter inom KAF. En resa eller en auktion vore ju kul att ha. Kul att du hittat till forumet Pimme.

                              Mvh/ BB

                              Kommentar

                              Arbetssätt...