kostnader i en lokal?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PatrikMalmo
    Användare
    • maj 2005
    • 4642

    #16
    Jag har också Rietschle och är extremt nöjd med den. Har en igång på 370W, vilket ger en kostnad på 0,37 KWx24 timmar, vilket är ungefär lika med 8,9 KW per dygn. Om elpriset ligger på ca 50 öre ger det ca 4,50 kronor per dygn, motsvarande ca 135 spänn i månaden. Klart värt det, med tanke på alla användningsområden - jag har inte behövt snåla på luft till 6000-liter odlingsanläggning, plus "avstickare". Räknar med att min lokal totalt landar på ca 1200 spänn, och då är allt inkluderat. Misstänker att jag har lite kompispris, men inte för mycket - har räknat i överkant på vad allt kostar, och 1200 är just mycket. Faktiskt.

    Hilsen,

    P
    Ingen fisk har läst böckerna.

    Kommentar

    • StefanL
      Användare
      • augusti 2002
      • 10784

      #17
      Har alla sina lokaler i närhet med sitt egna boende?

      Kommentar

      • bmwpower
        Användare
        • december 2002
        • 1934

        #18
        Jag har också 6000liter kör med 32mm elrör i dom stora karen och 25mm i dom mindre.
        Får man bara rören rätt i vattnet så är det väldigt tyst när man har så stora rör.
        Bäst blir det om man snedkapar rören vid utblåset hos mig.
        Men jag har nog inte hittat den optimala rörstorleken.
        Kör med dubbla 6mm luftslangar till varje elrör som är tagna direkt från stammledningen på 50mm.

        Ett litet problem är att jag har för kallt i lokalen och sidokanalaren kyler ner vatnet ca 1,5 grad mot att ha vanligt pumphuvud.
        Ska testa imorgon hur många lite per/timma jag har i dom stora karen

        Kommentar

        • Kalle-Maja
          Användare
          • december 2004
          • 1324

          #19
          Näe Stefan, jag har sett att det är himla olika. Vad priset beträffar så är det nog så att priset för en 30 kvadrat i Stockholm kan komma upp mot två tusen, trots att det är på bottenplan och utan el. Men sen finns det ju en jäkla massa ytor som i princip bara akvarister efterfrågar, och dom är ju inte så dyra.

          Kommentar

          • PatrikMalmo
            Användare
            • maj 2005
            • 4642

            #20
            Stefan,
            det varierar nog var folk har sina lokaler. Den första jag testade låg ca 25 minuters promenad från mig, och det är för långt märkte jag. Trist att lägga tid på "transport". Den som det slutligen har blivit ligger ett stenkast från där jag bor, vilket är mycket smidigt - den ligger dessutom på vägen till jobbet, så det är lätt att slinka inom både på väg till jobbet och från jobbet.

            En sidokanalare kan man annars enten köpa ny (kolla t ex www.rietschle.se) för ca 4 papp, eller annonsera om på Blocket eller liknande sajter. Begagnade brukar ligga runt 2 papp. Är man oteknisk och inte kan serva den (byta lager och liknande) är det kanske värt att köpa en ny. Man ska också vara skeptisk om priset är verkligt lågt, kan vara något vajsing med den då.

            Hilsen,

            P
            Ingen fisk har läst böckerna.

            Kommentar

            • StefanL
              Användare
              • augusti 2002
              • 10784

              #21
              Det jag ville komma fram till är att många pratar här om billiga hyror, men inte så mycket om extra kostnader. Är man tvungen att ta sig till och från lokalen med bil så kan det bli ganska stora kostnader i förhållande till lokalens hyra...

              Kommentar

              • Lutt
                Användare
                • oktober 2005
                • 1919

                #22
                kollade på lokalen den var inge bra...när man gick ner så var det ingen trappa utan några järnrör som dom gjort till en trappa...lite riskabelt när man ska ta ner och upp akvarier + att elcentralen låg i en annan källarlokal och bara han som hyrde den och hyresvärden hade tillgång till den, inte roligt om nån säkring går...

                ska kolla på en till på 21 m2 men problemet med den är att den ligger på andra våningen...

                Kommentar

                • malawijanne
                  Banned
                  • november 2005
                  • 3217

                  #23
                  ja patrik den kompisen ska du vara rädd om. jag betalar ca 1kr och 20 öre per kilowattimme. och det ska jag säga det lär inte bli billigare. sedan om du lägger på att ha vattnet i ca 25 grader som jag tror att det är den största kostnaden så ligger du nog i underkant med 1200 kr i månaden
                  Senast redigerad av malawijanne; 25 mars 2006, 21:50.

                  Kommentar

                  • Lutt
                    Användare
                    • oktober 2005
                    • 1919

                    #24
                    vilken storlek har ni på era kar om ni ska odla malawi....har några 90 liters men dom kanske är i minsta laget...

                    Kommentar

                    • PatrikMalmo
                      Användare
                      • maj 2005
                      • 4642

                      #25
                      Ursprungligen postat av malawijanne
                      ja patrik den kompisen ska du vara rädd om. jag betalar ca 1kr och 20 öre per kilowattimme. och det ska jag säga det lär inte bli billigare. sedan om du lägger på att ha vattnet i ca 25 grader som jag tror att det är den största kostnaden så ligger du nog i underkant med 1200 kr i månaden
                      1,20 per KW? Det var mycket... och det är sant att det nog inte blir billigare. Temperaturen är inte den stora boven på kostnaderna, lokalen är hyfsat isolerad, har element och lysrören gör sitt till. Med enbart några få små doppvärmare och ca en tredjedel av lysrören igång ligger tempen på 24 grader i översta karen redan, kring 22 i de nedre karen - och då har det varit kallt en bra period. Hoppas det inte stiger för mycket under sommaren, jag kör en hel del olika firrar och några av dem trivs inte alldeles för varmt. Blir förmodligen inte så många doppvärmare till. Sidokanalaren på 370 W och vattenpumpen på 300 W behöver däremot bägge gå dygnet runt... där springer det iväg lite.

                      Hilsen,

                      P
                      Ingen fisk har läst böckerna.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...