kostnader i en lokal?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lutt
    Användare
    • oktober 2005
    • 1919

    kostnader i en lokal?

    hej
    är lite sugen på att skaffa mig en liten källarlokal till mina akvarium, men vet inte riktigt vad el och vatten-kostnaderna kommer hamnar på.
    hur är det i era lokaler hur mycket brukar ni pengamässigt hamna på per månad.
    tänkte ha en 10-15 kar och lokalen ja har kollat på är på 28m2.

    MVH Matte
  • Banderad
    Användare
    • februari 2006
    • 3479

    #2
    Det brukar gå att hitta lokaler där vatten och el ingår.... När jag hade min lokal (för typ 4 år sedan) låg väl hyran på 400:-/månad. Den lokalen var på typ 20m2

    Kommentar

    • PatrikMalmo
      Användare
      • maj 2005
      • 4642

      #3
      Efter att ha varit involverad i tre olika lokaler på ett år (Malmö) så skulle jag säga att ett rimligt pris inklusive el och vatten är ca 1000 spänn för en källarlokal på 28 m2. Klar fördel att ha hyra inklusive el och vatten om något experiment drar iväg med kostnaderna. En viss modifiering får göras beroende på var du bor - storstadsområden är generellt dyrare pga konkurrensen om lokaler. Bara mina fem öre.

      Hilsen,

      P
      Ingen fisk har läst böckerna.

      Kommentar

      • Lutt
        Användare
        • oktober 2005
        • 1919

        #4
        Efter att ha varit involverad i tre olika lokaler på ett år (Malmö) så skulle jag säga att ett rimligt pris inklusive el och vatten är ca 1000 spänn för en källarlokal på 28 m2.
        ringde å frågade och dum som ja var glömde ja och fråga om el och vatten ingår...men fick iaf veta att hyran låg på 1200 wc fanns
        får ringa igen imorgon, vill ju helst inte betala 1200 + el och vatten vad den kan tänkas hamna på i månaden.

        Kommentar

        • Bright_Blue
          NCS Medlem
          • juni 2004
          • 1582

          #5
          Tjena, min lokal betalar jag drygt 300kr för i månaden och då ingår vatten och el, storleken är 15m2.

          Kommentar

          • ozric
            Användare
            • mars 2004
            • 3187

            #6
            Ursprungligen postat av Bright_Blue
            Tjena, min lokal betalar jag drygt 300kr för i månaden och då ingår vatten och el, storleken är 15m2.
            Oj! Det TJÄNAR man ju på! Grattis till en sån billig lokal.
            Har själv en på G på runt 19kvm för 500:-/mån, exklusive el,dock.
            "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
            c",)

            Kommentar

            • PatrikMalmo
              Användare
              • maj 2005
              • 4642

              #7
              1200 låter klart rimligt, ffa om el och vatten ingår. Klar fördel att det finns WC också.

              300 låter annars väldigt billigt, bara att gratulera!! Om det faller väl ut slår jag till på en lokal på ca 45 m2, varav "fiskrummet" är ca 25 m2. Hyran blir 600 exklusive el och vatten, och en snabb överslagsräkning ger en kostnad på ca 2000 i månaden med el och vatten - el kan göra en jäkla skillnad alltså, ffa om man kör lite kraftigare pumpar och mycket lysrör. Tänk på att ordna en fet säkring till lokalen, inte skoj om strömmen går när man drar igång allt.

              Hilsen,

              P
              Ingen fisk har läst böckerna.

              Kommentar

              • ozric
                Användare
                • mars 2004
                • 3187

                #8
                Vet nån vad det skulle kosta på en höft med ,säg 20 st 2252r (24 W tror jag de är på) i elkostnad på en månad??
                "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                c",)

                Kommentar

                • Bright_Blue
                  NCS Medlem
                  • juni 2004
                  • 1582

                  #9
                  Ja 300 kr är inga alls, det är bara att håva in pengarna : ). Det var farsan som fixade lokalen åt mig efter ett litet missöde med ett 250 liters i källarn, börjar bli ganska nöjd med innhållet nu också.

                  Kommentar

                  • Lutt
                    Användare
                    • oktober 2005
                    • 1919

                    #10
                    du kommer nog upp i 2000 eller nått liknande med el å hyra mm

                    Kommentar

                    • bmwpower
                      Användare
                      • december 2002
                      • 1934

                      #11
                      Om jag inte mins fel är 2252orna på 38watt
                      Summa 760watt/hx24h=18,24kwh räkna med ca 1kr/kwh så ca 20kr per dyngn och en total måndaskostnad på ca 600kr bara för elen på pumparna om jag nu räknat rätt.
                      Därför är det mer ekonomi att köra med sidokanalsfläkt som är på ca 375w och kan förse ca 100akvarium.
                      Fördelen med pumphuvuden är att det ger värme samt att det blir tyst i lokalen.

                      Kommentar

                      • ozric
                        Användare
                        • mars 2004
                        • 3187

                        #12


                        Nä,2252 är bara på 24 w. Lite mindre då alltså.Bra det! Tack f uträkningen!
                        "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                        c",)

                        Kommentar

                        • bmwpower
                          Användare
                          • december 2002
                          • 1934

                          #13
                          2252 är på den sidan 28watt och det kan nog stämma

                          Kommentar

                          • Lutt
                            Användare
                            • oktober 2005
                            • 1919

                            #14
                            tänkte la det såg på min förpackning och det stod 28w...
                            var får man tag på en sidokanalsfläkt finns det i nån webshop..e

                            Kommentar

                            • bmwpower
                              Användare
                              • december 2002
                              • 1934

                              #15
                              Ska man inte ha mer än 10-30kar kan man köpa en luftpump modell större.
                              Billigare sidokanalare har dålig verkningsgrad och är extremthögljuda.
                              Av dom billigare varianterna har jag inte hittat någon som jag varit nöjd med.
                              Kör själv med rischle om det nu stavas så.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...