Hjälp mig snälla...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ciklider
    Användare
    • januari 2006
    • 104

    #16
    Ja det är helt riktigt en hej dundrande fisk.. Snygg är den också.[:-)] Som ni säger inga problem att få upp den fisken nej med håven.;-)

    Kommentar

    • Pejan
      Användare
      • maj 2005
      • 204

      #17
      Angående detta med Ocellatus. Tycker det är en både vacker och fascinerande fisk, men...

      Varför skall det vara så förbenat svårt att hålla den. Kanske den inte passar som akvariefisk?
      Har ett dilemma som sysselsätter mina tankar för tillfället, då jag provat både det ena och det andra. Har 4 ocellatusar, 3 hanar och 1 hona, redan där har det blivit fel.... Hade dessa gick i ett 90 l, med en gökmal och tre botior. Efter ett tag insåg jag att honan låg risigt till och prövade att flytta två hannar till ett 375 l med prinsessor, men där fick de stryk. De 2 hanarna simmar nu i ett 54 l, men det känns mest som en tillfällig lösnning. Vet inte vad jag ska göra. Vill så gärna behålla alla Ocellatus, men har i en desperat åtgärd tänkt sälja dem. Är det någon som känner igen situationen och funnit någon lösning?

      Peter

      Kommentar

      • Banderad
        Användare
        • februari 2006
        • 3479

        #18
        Du skulle kunna skaffa fler honor och ett större kar. Eller så gör du dig av med 2 hannar och skaffar fler honor. Flera honor/hanne är inte fel alls.

        /Jocke

        Kommentar

        • Pejan
          Användare
          • maj 2005
          • 204

          #19
          Jo, har funderat på detta med större kar. Det finns dock ett problem med detta, nämligen storleken på lgh och sambon

          Har också tänkt att man kanske skulle skaffa fler honor, men detta är inte heller helt okomplicerat eftersom de är så rackarns små i affären, så det blir svårt att avgöra kön. Risken är då att man i slutändan sitter med ännu flera hanar.

          Då återstår alltså att göra sig av med två hanar Känns otroligt trist att tänka tanken då dessa hanar var mina första ocellatusar, men vad gör man?

          Peter

          Kommentar

          • Jeppe
            Användare
            • oktober 2005
            • 409

            #20
            Du kan spara hanarna om du köper ett större akvarium, och fler honor. Du kan hoppas att det dyker upp någon som vill sälja bara honor. Om nån fått två kullar yngel och det var dubbelt så många honor som hanar. Då kanske han vill sälja 5-6 honor. Vem vet, du kanske har tur?

            Annars en grymt cool fisk som inte passade i mina akvarium när jag hade den, eftersom dom först fick gå i ett för litet akvarium (110 L) med ett par J. Dickfeldi och ett par N. Multifasciatus. Den kombimationen funkade inte så bra. Sen när dom kom till ett större akvarium (540 L) blev det nog för tuff konkurens då dom fick dela akvariet med Multifasciatus-paret och ett 30-tal T. Moori "Bärnsten". Nästa gång dom dyker upp i nåt av mina akvarium får dom nog gå ensamma. Mest för att det kan bli väldiga kamper, och Occelatusarna ger sig inte förän dom har segrat eller blivit ihjälbitna[:-S]... oftast []
            540 Troffar, Callochromis ect
            100 sydamerica, dvärgar
            120 tomt, snart snäcklekare från Tanganyika
            40 tomt

            Qui dormit, non peccat

            Kommentar

            Arbetssätt...