Hjälp mig snälla...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ciklider
    Användare
    • januari 2006
    • 104

    Hjälp mig snälla...

    Kan inte få mina fiskar att finna sig till ro...[:-S] Har ett 200 liters tanganyika akvarium.. Med fyra arter: Julidochcromis ornatus ett par, ocellatus gold 4 st, ett compressiceps par och ett multicolor par. Har ett flertal vinbärs snäckor ett par större snäckor och 4 grottor... Men fiskarna vill ändå inte bilda revir utan dom jagar bara runt varandra... Akvariet är också uppdelat i 3 delar så att varje område skiljer av det andra.. Några tips på hur jag kan få mina fiskar att ta revir?[I] Tacksam för snabba svar...;-)
    __________________
  • cichlids4fun
    NCS Medlem
    • april 2002
    • 3111

    #2
    Hej.

    ta bort minst en sort av fiskarna, helst två sorter så fixar det sig nog, Det är alldeles för många sorter på för liten yta.

    mvh

    Peter
    Mvh
    Peter

    don´t drink water-fish ..... in it!

    Kommentar

    • ciklider
      Användare
      • januari 2006
      • 104

      #3
      Enligt en tanganyika expert och ciklid butiks ägare så ska det inte vara för många arter på ett 200 liters akvarium.[] Några som har fler tips?[:-)] Ps tack ändå för att du svarade så snabbt;-)

      Kommentar

      • Jonas E
        Användare
        • februari 2003
        • 2533

        #4
        för det första: Multicolor, vad är det för sort?

        Det andra: Ciklidbutiksägare har ibland koll men de har ingen aning om hur du inrett ditt akvarium(också vill de såklart sälja en massa fisk till dig). 4sorter är för mycket, håll dig till jullarna och en sort av antingen comporessiceps eller ocellatus , samt kanske en frisimmare i stil med P.nigripinnis blåneon.

        Du säger ingenting om hur du inrett ditt akvarium med reviravdelare, detta är mycket viktigt då de olika fiskarna ockuperar olika territorium. Har man en stenhög skall den helst omgärdas av en hel del sand så att det blir ett tydligt revir, likadant med snäckorna. 200liter är dock ganska litet och svårt att få stabila naturliga revir i, det dubbla kan rekommenderas till de 4 arter du har.
        Senast redigerad av Jonas E; 20 mars 2006, 10:43.
        /Jonas
        540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

        Kommentar

        • Micke
          Användare
          • april 2002
          • 9579

          #5
          Ursprungligen postat av Jonas E
          för det första: Multicolor, vad är det för sort?
          Egyptisk munruvare.
          Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
          Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

          Kommentar

          • Per B
            Användare
            • september 2005
            • 1250

            #6
            Jag funderar på om det du kallar "par" verkligen är par eller om det handlar om en hona och en hane av de sorter du räknat upp. Skillnaden är ganska stor när det gäller att bilda revir och få "stabilitet" i karet. När det gäller ocellatus så bildar de inte begränsade revir som tex L. Multifasciatus gör, åtminstone inte enligt mina iakttagelser. Hanen håller till vid den största samlingen snäckor medan honorna är lite där de tillåts vara.

            Sedan instämmer jag i Jonas tankar kring "experter" och en del zoobutiksägare. De vet inte alltid bäst. Tyvärr låser man sig vid det man själv tycker passar bäst när det gäller sammansättning av arter i ett akvarium. De som stöder det man själv tror är bra lyssnar man på, de som menar att man har fel lyssnar man inte på.
            mvh Per

            Tanganyika och Västafrika i burkarna

            Kommentar

            • ciklider
              Användare
              • januari 2006
              • 104

              #7
              Jo men detta är nols ciklidhobby... En lite mer speciell butik... Kent som äger butiken gör inget annat än och sysslar med fiskar och då helst tanganyika som är han speciallitet. Sedan så brukar ju göteborgs ciklidgrupp ha sina års möten där.. Så jag tror nog att denna mannen kan sina tanganyika.. Plus att Kent levererar fiskar överallt i Sverige

              Sedan så har jag ännu inte lyckats att få par av julidochcromisen och compressicepsen. Jullarna var rättare sagt ett par men gick tidigare i ett mindre akvarium där dom inte trivdes. Detta relaterade till att dom splittrades.. Compressicepsen är inte könsmogen än... Är bara så frustrerad för att jag vill så gärna att det ska fungera..

              Ps skrev tidigare att jag har reviravdelare som nog skulle fungera jättebra om fiskarna skulle kunna finna sig till ro..

              Jag är tacksam för alla era svar och tips.;-) Blir bara så trött när det inte vill funka..
              Senast redigerad av ciklider; 20 mars 2006, 15:53.

              Kommentar

              • ciklider
                Användare
                • januari 2006
                • 104

                #8
                Men skulle jag kunna byta ut en av mina tanganyika mot några nigripinnis istället då?[:-S] Tror ni att det skulle bli bättre?[:-)]

                Kommentar

                • Wilhelm
                  Användare
                  • april 2002
                  • 9122

                  #9
                  Ursprungligen postat av ciklider
                  Men skulle jag kunna byta ut en av mina tanganyika mot några nigripinnis istället då?[:-S] Tror ni att det skulle bli bättre?[:-)]
                  Jag tror inte att de kommer till sin rätt i ett sånt litet akvarium.
                  De bör nog ha ett som är ganska så högt. Dessutom så bör det vara ett stim av dessa.
                  Det är förståss vad jag tycker.
                  mvh Wilhelm

                  "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                  www.linkopings-akvarieforening.net/
                  Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                  www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                  Kommentar

                  • ciklider
                    Användare
                    • januari 2006
                    • 104

                    #10
                    Jag får se hur jag gör... Det kanske blir bra med mitt akvarium som det är.. För det kan ta så långt tid som upp till två år innan man kan få se resultat i ett tanganyika har jag hört.. Dom är ju speciella fiskar.[:-)] ;-)

                    Kommentar

                    • Banderad
                      Användare
                      • februari 2006
                      • 3479

                      #11
                      Jag skulle nog kunna tänka mig att sammansättningen blir bättre med några nigripinnis. Nu har du ju bara fisk som håller sig långt ner i akvariet (om man inte har sten upp till ytan, då kan jullarna vara lite överallt). Jag har för mig akvariestorleken (minimum i Back to nature) är mindre än 200 liter. Tänkte testa dem i mitt 222 liters snart själv. Men om man ska ha dem i ett större stim behöver man nog ett betydligt större akvarie. Är inte Compressepsen lite tuff mot de andra? Jag har aldrig haft dem, men har för mig att de kan vara ganska arga.

                      Kommentar

                      • ciklider
                        Användare
                        • januari 2006
                        • 104

                        #12
                        Mina compressiceps nej gud nej.. Dom är nog dom mesigaste fiskarna jag sett.. Håller sig i var sin grotta.. Dom tuffaste fiskarna i mitt akvarium om man ser hur dom är mot varandra så är jullarna dom som är styggast. Sedan så är det ocellatusen dom är tuffast för övrigt.. Bits om man sticker ner handen och så..[:-)] Fast vilken rolig fisk det är..;-)

                        Kommentar

                        • Banderad
                          Användare
                          • februari 2006
                          • 3479

                          #13
                          Jo, jag har haft ocellatus ett antal gånger. Har just nu ett gäng nere på akvarieföreningen här i stan. Ständigt arga på husse när man ska ner i akvariet och härja. Här kommer en liten bild på en av mina hannar när han inte är helt nöjd på en medfisk:

                          Kommentar

                          • Per B
                            Användare
                            • september 2005
                            • 1250

                            #14
                            Det var en argsint fan! Är det inte min hane du fotograferat?

                            Det bästa med ocellatus är att de är lätta att fånga upp. Alla andra fiskar flyr från håven medan småjävlarna istället aggressivt kastar sig rakt in i densamma!
                            mvh Per

                            Tanganyika och Västafrika i burkarna

                            Kommentar

                            • Banderad
                              Användare
                              • februari 2006
                              • 3479

                              #15
                              Hehe. Jo, det är underbara fiskar. Det bästa med dem är att de inte verkar ha någon som helst insikt i att de är små fiskar som faktiskt kan slukas av lite större medfiskar (för övrigt en term som jag måste börja använda mer). De visar verkligen ingen respekt alls.

                              /Jocke

                              Kommentar

                              Arbetssätt...