angående urvalsodling på malawi

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • malawijanne
    Banned
    • november 2005
    • 3217

    #31
    ja stefan nu kan vi gå in på ett ämne att det är marknaden som styr,jag odlar ju i rätt så stor skala jag märkte att jag alltid fick slänga mina bruna hannar som sedan blev ljusblå.
    men dom var osäljbara så varför lägga ner tid och pengar på att odla fiskar som ingen vill ha.
    jag driver min odling rätt så seriöst jag har även firma på det den heter mölnlycke ciklidodling
    (hoppsan) jag försöker odla på det folk vill ha, så det blir väl till ca 75 procent mbunas ju bättre färg desto lättare att sälja, men det känns som att prostituera sig. för dom fiskar ja gillar mest är sandlekare och tropheus men sandlekare är väldigt svårt att få ihop det ekonomiskt och även tropheus.men jag har även sandlekare och tropheus, något roligt måste man ha, men det är på grund utav att jag odlar dom lättsålda arterna att jag har råd att köpa dom.
    sedan till ekonomin ja jag går plus på mina fiskar det har jag gjort dom senaste 10 åren, men jag lägger ner ca 30 timmar varje vecka året runt.
    och det är klart hade jag inte tyckt det vara roligt som jag ser utveckla hobbyn, så hade jag nog fått ihop mer pengar på att göra något annat.
    en liten parentes dom röd zebra ynglen som ni ser på bilden innan skickar jag till jocke på akvarieteknik i filipsstad på onsdag så se till att lokala zoohandlare beställer röd zebra från akvarieteknik i filipsstad så kan ni få en bra stam som jag tycker av rödzebra, mvh janne
    Senast redigerad av malawijanne; 19 mars 2006, 17:58. Anledning: felskrivning

    Kommentar

    • Mike_Noren
      Användare
      • februari 2003
      • 2695

      #32
      Ursprungligen postat av malawijanne
      jag håller inte riktigt med om att man ska döpa om mina hongie till ett annat namn, för att det är ju fortfarande samma fisk, det är ju bara det att jag odlat på dom fiskar som jag har tyckt sett bäst ut.
      Ja, det är ju precis vad en cultivar är. Du har framställt en renrasig stam som skiljer sig från den vilda. Fisken skall fortfarande heta L. hongi, men jag tycker du kan lägga till ett cultivar-namn (t.ex. 'Firefighter') för att undvika att de blandas ihop med nån vild form av hongi.

      ska man döpa om mina zebror då
      Där vet jag inte hur mycket som är fodret och hur mycket som är avel, men har du en stabil stam av en fisk och den stammen inte ser ut som nån av de vilda stammarna... ja, då tycker jag du kan smäcka på ett namn.

      Som du märkt är inavel inte nödvändigtvis ett problem; det är inavel som gör att vi har olika hundraser t.ex., och korsar du in fisk av annan stam så torde du maskera de recessiva gener du odlat fram och som ger din stam dess utseende.

      Kommentar

      • wofflan
        NCS Medlem
        • september 2003
        • 660

        #33
        Ursprungligen postat av Mike_Noren
        Som du märkt är inavel inte nödvändigtvis ett problem; det är inavel som gör att vi har olika hundraser t.ex., och korsar du in fisk av annan stam så torde du maskera de recessiva gener du odlat fram och som ger din stam dess utseende.
        just hundraser är ett rätt dåligt exempel eftersom just inaveln har lett till att man anrikat anlag för olika sjukdommar i de olika hudraserna. Detta utnytjas nu av forskare som försöker koppla specifika gener från hundraserna med de sjukdommar som är överrepresenterade i de olika raserna.
        Långt gången inavel leder väldigt ofta till försvagningar av individerna
        Mvh Fredrik

        Kommentar

        • Mike_Noren
          Användare
          • februari 2003
          • 2695

          #34
          Ursprungligen postat av wofflan
          just hundraser är ett rätt dåligt exempel eftersom just inaveln har lett till att man anrikat anlag för olika sjukdommar i de olika hudraserna.
          Nej, det är ett utmärkt exempel. I och med att gener påverkar mottaglighet för sjukdomar, så är olika stammar/raser/cultivars olika känsliga för olika sjukdomar. Det gäller hundraser, det gäller tomat, och det gäller Labidochromis hongi.

          Inavel är oftast dåligt _i naturen_ eftersom det innebär ökad sannolikhet för dubbel uppsättning av recessiva (icke fungerande) alleler, men det innebär också att genetiska sjukdomar inte kan "gömma" sig i populationen genom att maskeras av dominanta alleler. För djur i fångenskap är det inte automatiskt dåligt att vara albino, t.ex., utan kan tvärtom leda till att man får fler avkomlingar - dvs något som är dåligt i en miljö (vilt tillstånd) kan vara bra i en annan miljö (en odlares akvarier). Man inavlar tillochmed med flit för att få fram fler recessiva karaktärer.
          Sen är det odlarens ansvar att se till att de recessiva alleler som dyker upp och har oönskad effekt (t.ex. ärftliga höftproblem) inte sprids.

          Kommentar

          • StefanL
            Användare
            • augusti 2002
            • 10784

            #35
            Janne: Självklart förstår jag varför du valt att urvalsodla på det sätt du gör och det är fascinerande att läsa om dina erfarenheter och kunskaper.

            En liten fråga...hur stabil är den röda stammen av Röd Zebra som du har? Skulle honor bara avge röda yngel även om en blå hane lekte med dom? Enligt mina erfarenheter av avel med Röd Zebra så verkar det mer som att det är honans gener som styr avkomman.

            Kommentar

            Arbetssätt...