angående urvalsodling på malawi

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gäst

    #16
    Mycket Tack

    mvh Lennart

    Kommentar

    • Mike_Noren
      Användare
      • februari 2003
      • 2695

      #17
      Mitt tips är att du hittar på ett namn åt din hongi-stam.

      Kommentar

      • malawijanne
        Banned
        • november 2005
        • 3217

        #18
        ja mike du och ola du vet han som bor i london var jag mest rädd att ni skulle gå in i debatten för att jag vet ni är så pålästa. därför tycker jag att det är väldigt roligt att du åtminstone tycker att jag skall döpa om hongin.
        fast jag vet inte vad du menar med det.
        du vet man gör så så gott man kan mvh janne

        Kommentar

        • StefanL
          Användare
          • augusti 2002
          • 10784

          #19
          Mike menar nog att din urvalsodling borde ha ett eget namn....pga att dina Hongi skiljer sig från Labidochromis sp. Hongi...

          Så du skulle kunna kalla den Labidochromis sp. Hongi "malawijanne".;-)

          Kommentar

          • ozric
            Användare
            • mars 2004
            • 3187

            #20
            Nä.nåt tuffare,typ L.Hongi sp "Firefighter" eller nåt,iom ditt yrke. =)
            "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
            c",)

            Kommentar

            • Mike_Noren
              Användare
              • februari 2003
              • 2695

              #21
              Ursprungligen postat av ozric
              Nä.nåt tuffare,typ L.Hongi sp "Firefighter" eller nåt,iom ditt yrke. =)
              Exakt, fast du bör droppa "sp", L. hongi "Firefighter" är helt enligt regelboken. Bara så man vet vad det är för nåt.

              TILLÄGG: Jag har ingenting emot urvalsodling, och jag håller med om att dessa fiskar var vackra, men jag vill gärna att det klart deklareras att det är en urvalsodlad stam, särskilt när det rör sig om djur som har ett stort antal naturliga raser.
              Senast redigerad av Mike_Noren; 19 mars 2006, 11:56.

              Kommentar

              • malawijanne
                Banned
                • november 2005
                • 3217

                #22
                jag håller inte riktigt med om att man ska döpa om mina hongie till ett annat namn, för att det är ju fortfarande samma fisk, det är ju bara det att jag odlat på dom fiskar som jag har tyckt sett bäst ut.
                jag lägger ut en bild på mina rödzebror som jag också har urvalsodlat i 15 år, jag har tagit dom som har varit rödast, inget sot i pannan och odlat på dom fiskarna som ger mest röda yngel. så nu får jag inga blåa hannar, jätteröda yngel utan sot på pannan till 100 procent.
                ska man döpa om mina zebror då.på bilden har ja gjort den lite ljusare i fotoshoppen.
                en liten annan sak jag köpte vildfångade på aqvarium malawi när dom kom in för en 8år sen, dom odlade jag på ett tag men det var inte länge för att ynglen jag fick var väldigt bleka och fulla med sot i pannan. så om man jämför då mina yngel från mina urvalsodlade kontra dom vildfångade så var det ett lätt val att köra på dom inavlade.
                så jag tycker inte det är så viktigt att sätta till nytt blod för då blir fisken sämre i mina ögon, utan jag tycker man ska odla på dom stammarna som ger fina yngel. mvh janne

                Kommentar

                • malawijanne
                  Banned
                  • november 2005
                  • 3217

                  #23
                  jag lägger ut en bild på mina rödzebra yngel ca 3cm stora.
                  inget sot i pannan inga bruna hannar och framförallt bra färg

                  Kommentar

                  • bmwpower
                    Användare
                    • december 2002
                    • 1934

                    #24
                    Jag håller med att ynglena som kommer från VF röd zebra är skrot.
                    Tycker personligen det är okej att inavla bara inte djuren bli onormalt stora och aviker i form mot VF.
                    Äger ett gäng hongi från dig och sedan har jag ett gäng från 3-4 andra odlare.
                    Det som skiljer är att dina blir mycket ljusare i kroppen när dom färgar ut med dom andras som går mer mot mörklila hållet.
                    Tycker dina är snygga även om jag personligen tycker att det röda nått gräsnen på vad som är estetiskt på dom bilderna du visar här

                    Kör du med anstaxhin nu eller bara räkmix???

                    Kommentar

                    • malawijanne
                      Banned
                      • november 2005
                      • 3217

                      #25
                      nej men snälla lennie du tror väl inte jag berättar sådana hemligheter[8]

                      Kommentar

                      • malawijanne
                        Banned
                        • november 2005
                        • 3217

                        #26
                        ja lennie det var inte så illa ment, jag kör med min räkmix ca10 kg hela räkor 6kg ärtor plus en förpackning utav gelatin sedan spetsar jag med en matsked astaxanthin per kilo jag matar även med koipellets för att dom ska växa lite fortare ynglen alltså, jag ger även mina vuxna pellets för att jag har märkt att dom leker mera då.janne
                        Senast redigerad av malawijanne; 19 mars 2006, 16:39. Anledning: felskrivning

                        Kommentar

                        • ozric
                          Användare
                          • mars 2004
                          • 3187

                          #27
                          Oj,dina Rödzebror imponerar på mig,Janne!
                          (har mailat dig)
                          "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                          c",)

                          Kommentar

                          • malawijanne
                            Banned
                            • november 2005
                            • 3217

                            #28
                            ja janne fint namn förresten du har nog fel mailadress för att jag har inte fått något mail.
                            min maildress är janneqristina@telia.com

                            Kommentar

                            • StefanL
                              Användare
                              • augusti 2002
                              • 10784

                              #29
                              Varför har du önskat avla bort blå hanar? Det är ju ändå ursprungs-Röd Zebran...

                              Jag tycker att dina Röd Zebra ser kanon ut Janne. Kanonfina färger.

                              Kommentar

                              • bmwpower
                                Användare
                                • december 2002
                                • 1934

                                #30
                                Har sett jannes rödzebror dom är fina.
                                Det finns väl en kille i stockholm som har urvalsodlat länge som det var repotage i ett gammalt ciklidblad om rödzebro

                                Kommentar

                                Arbetssätt...