Jordätare och växter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Matz Karlsén
    Användare
    • februari 2004
    • 1127

    #16
    Satanoperca och växter

    Mina Satanoperca"Sp redlip" är ena riktiga silare men det har gått förvånansvärt bra med växter. Jag tror det är viktigt att man har några fria ytor utan växter. Då brukar dom hålla sig mest där. Jag har i mitt 375-liters där dom går Hygrophila polysperma, Svärdsplantor, Cryptoryne, Cabomba. I Början när jag hade hela bottenytan täckt med växter hade jag jätteproblem. Men nu sen jag har egentligen hela framkanten växtfri så har det gått jättebra. Och jag tror att dom trivs bättre i ett planterat kar. Jag har till exempel fått lek av mina redlips. Och honan är jättetjock i munnen av yngel. Förmodligen spottar hon ut dom i början på nästa vecka för då har hon ruvat två veckor efter att dom var larver.
    To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!

    Kommentar

    • JensJ
      NCS Medlem
      • juni 2002
      • 67

      #17
      Planteringskorgar då?

      Hej
      Vad sägs om att använda planteringskorgar för dammar då? Hittade en på http://www.aquainterior.se/produkter...parent=15&id=6 men det finns väl massvis. Sedan kan du ju, efter planteringen, tråckla med fiskelina i översta raden av nätmaskor och på så sätt "innesluta" växterna. Jag har ingen erfarenhet av s.k. planteringssäckar utan har mer uppfattat dem som lämpliga för sumpväxter.
      Mvh
      Jens

      Kommentar

      • Zaphi
        NCS Medlem
        • juli 2002
        • 5395

        #18
        Jaha! Nu har jag skaffat lite större Satanoperca leucosticta också och de har absolut ingen som helst respekt för mina växter eller inredning. Jag som trodde orange head var jobbiga, dessa är som rena atomsprängningarna bland gruset kring mina växtrötter. Detta funkar ju inte för fem öre. Förut tog det iallafall 3-4 dagar innan rötterna blottades, nu tar det 3-4 timmar. Det verkar som man måste heta Jörn Utzon för att dessa fiskar skall respektera arkitektkonsten i mitt kar... Hur tuffa fiskar som helst, men de är ju helt kass med växter... Det är nästan så jag funderar på flytväxter nu faktiskt....
        www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

        Kommentar

        • Kalle-Maja
          Användare
          • december 2004
          • 1324

          #19
          Säger som flera föregående, skaffa några feta anubias, lite fiskelina och en skrovlig sten eller en rot. Nemas problemas.

          Kommentar

          • PatrikMalmo
            Användare
            • maj 2005
            • 4642

            #20
            Jepps,
            Anubias, Javaormbunke och Javamossa på rötterna låter klokt. Alternativt Echinodorus i kruka (med småsten som topplager) och/eller flytväxter. Planterar du Echinodorusarna i lite större krukor (diameter från 20 cm ca) så lägg lite grovt grus i botten, fyll på med vattenväxtjord och toppa med 3-4 cm grus överst - med en skvätt PMDD i karet då och då kommer du att få tjusigt resultat rätt fort.

            Silande firrar verkar ha en förkärlek för "kanter" av olika slag. Både mina Kilesa och C. stappersi kör helst ner snudan längs med rutor, runt stenar och runt annan inredning på botten. Kanske att de flesta foderdjuren gräver ner sig där. Karet ser rätt skoj ut efter ett tag, det blir som små vallgravar runt allting på botten. Inte lika skoj med firrar som har större snudor som gör det runt växterna, verkar det som...

            Hilsen,

            P
            Ingen fisk har läst böckerna.

            Kommentar

            • Mike_Noren
              Användare
              • februari 2003
              • 2695

              #21
              Jag har nämnt detta förut men får aldrig något genomslag... testa superlim för att fästa växter vid sten & trä. Jag har själv använt det dels för att fästa javaormbunkar vid sten, dels för att fästa "sticklingar" av levande koraller.
              Superlim avger giftiga gaser medan det härdar, men det härdar på bara en minut, så: upp med stenen/roten, torka av den hjälpligt, lägg på några droppar lim (det skall vara superlim i gelform, inte lättflytande!), tryck dit växten, vänta 1-2 minut, sätt tillbaka stenen i akvariet.

              Superlimmet löser långsamt upp sig i vatten, men när det efter några veckor/månad släpper, har växten vuxit fast.

              Kommentar

              • wofflan
                NCS Medlem
                • september 2003
                • 660

                #22
                har du något tips på produktnamn som du ahr använt?
                Mvh Fredrik

                Kommentar

                • Mike_Noren
                  Användare
                  • februari 2003
                  • 2695

                  #23
                  Jag tror vilket superlim, dvs cyanoakrylat, som helst duger, men jag skall se vad min heter, ett ögonblick... Loctite "Super-Attak" (ha, fånigt namn!). Tror det är köpt på Clas Ohlson.

                  Kommentar

                  • wofflan
                    NCS Medlem
                    • september 2003
                    • 660

                    #24
                    tack för tipset
                    Mvh Fredrik

                    Kommentar

                    Arbetssätt...