Jordätare och växter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zaphi
    NCS Medlem
    • juli 2002
    • 5395

    Jordätare och växter

    Man hör ju på namnet att jordätare och växter inte går ihop. Nu har jag även märkt att det är sant. Mina jordätare borde inte gå i mitt kar utan jobba för skanska som grävmaskiner. De gräver upp runt rötterna på mina växter hela tiden och efter 2-3 dagar blottas rötterna. Några dagar senare flyter växterna.

    Jag har ingen sten i karet heller, så jag kan ju inte skydda växterna heller. Så mycket sten vill jag inte ha. Jag har en del rötter, men det räcker ju inte långt.

    Vad gör man?
    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se
  • Lundensis
    Användare
    • mars 2004
    • 2262

    #2
    Ursprungligen postat av Zaphi
    Man hör ju på namnet att jordätare och växter inte går ihop. Nu har jag även märkt att det är sant. Mina jordätare borde inte gå i mitt kar utan jobba för skanska som grävmaskiner. De gräver upp runt rötterna på mina växter hela tiden och efter 2-3 dagar blottas rötterna. Några dagar senare flyter växterna.

    Jag har ingen sten i karet heller, så jag kan ju inte skydda växterna heller. Så mycket sten vill jag inte ha. Jag har en del rötter, men det räcker ju inte långt.

    Vad gör man?
    Limma fast plastväxter i botten! =)

    Kommentar

    • Redbullen
      Användare
      • februari 2005
      • 734

      #3
      Ursprungligen postat av Zaphi
      Man hör ju på namnet att jordätare och växter inte går ihop. Nu har jag även märkt att det är sant. Mina jordätare borde inte gå i mitt kar utan jobba för skanska som grävmaskiner. De gräver upp runt rötterna på mina växter hela tiden och efter 2-3 dagar blottas rötterna. Några dagar senare flyter växterna.

      Jag har ingen sten i karet heller, så jag kan ju inte skydda växterna heller. Så mycket sten vill jag inte ha. Jag har en del rötter, men det räcker ju inte långt.

      Vad gör man?
      Jordätare är svåra djur om man har växter, oftast tyckte jag att mina vill gärna sila sanden som låg runt växter och rötter.

      Vill man ha växter och sånt och jordätare så är de nog bra om man låter växten växa sej riktigt stark i roten så den sprider sej mkt under sanden/gruset, då tror jag den står pall deras silande....

      // Peter
      http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=810550

      Kommentar

      • wofflan
        NCS Medlem
        • september 2003
        • 660

        #4
        jag tror inte att du har något val mer än att skydda växternas rötter emd stenar eller rötter
        Mvh Fredrik

        Kommentar

        • Pär J.
          Användare
          • april 2002
          • 219

          #5
          ...eller låt Anubias, Javaormbunkar och likande växter växa fast på stenar och rötter.
          Detta är ett smidigt sätt om man vill plocka ur allt för att rengöra eller fånga fisk utan att riva upp alla växter och plantera om allt.

          Jordätare vill väl sila finare sand, hur skulle det funka att ha grövre sand/grus runt växterna?

          /pär

          Kommentar

          • Zaphi
            NCS Medlem
            • juli 2002
            • 5395

            #6
            Hmm! Det skulle nog blandas ganska fort med det fina gruset. Jag får helt enkelt lägga tillbaka grus var tredje dag och hoppas på att rötterna sprider sig ordentligt.
            www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

            Kommentar

            • sydamerikanen
              Användare
              • oktober 2005
              • 108

              #7
              Som vanligt varierar grävinstinkten med vilka jordätare man har. Mina Balzanii gräver tex lite mindre än många geophagus, men lägger man som en del skriver större (kanske flata) stenar runt rötterna så är det ett mindre problem. Alltså så länge man väljer jordätare, som är mer lagoma grävskopor och de som inte äter växter, så funkar detta.

              Precis som någon sa på tråden här, så är det en stor fördel med växter som bildar stora rotsystem och därmed blir svårare att dra upp. Lökar kan vara bra och även svärdplantor när de tagit sig...
              375L Sydamerika med rötter och växter
              stort chokladpar (hypselecara temporalis) på över 20 cm som dansar samba när de är på humör :-)
              2 gebbicepsmalar, 4 mindre G. balzanii (lugna jordätare)

              Min Zoon

              Kommentar

              • Felipe
                Användare
                • april 2002
                • 327

                #8
                Hej!
                Kanske ett dumt forslag.....men flyttande vaxter da?? (sorry..)

                Aprapa jordatare=finkornig sand, detta stammer fast langt ifran alltid.....botten i manga vattendrag bestar enbart av mycket stora stenar och ingen sand.
                Fast nu tanker jag pa dem flesta av vara gymnogeophagusar...och det gar sakert inte att jamfora med geophagusar? (sorry again...)

                Ha det,
                Felipe
                Felipe

                Kommentar

                • tropfrog
                  Användare
                  • juli 2003
                  • 1827

                  #9
                  Jag har sett ett jordätarkar med svärdsplantor planterade i krukor. Han hade bottennäring, grus och större stenar i nämnd ordning i krukorna. Krukorna var satta direkt på akvariebotten med sanden fylld upp efteråt. Den lilla biten kruka som stack upp doldes effektivt av mangroverötter. Förutom 5 krukor med stora svärdsplantor på detta sätt hade han anubias och javaormbunkar på rötterna. Dessutom några större flytväxter. Det var ett väldigt lummigt kar trots jordätare, så visst går det.
                  MVH
                  Magnus

                  Kommentar

                  • ryghar
                    Användare
                    • oktober 2002
                    • 215

                    #10
                    Jag har svärdsplantor och jordätare och det funkar bra. Svärdsplantor som får växa ett tag får ju rätt stort rotsystem och sitter fast ordentligt. Visst gillar dom att sila sanden som är runt rötterna men det blir inte tillräckligt grävande för att lossa plantorna. Nu är den storsta jordätaren jag har iofs bara ca 9-10cm. Jag har även anubias som jag har klämt fast mellan rötter, det funkar mindre bra så dom får jag plantera om ibland.

                    Hur får man anubias att växa fast på en rot? Kan man binda fast den med fiskelina?
                    Janne
                    Min Zoon

                    Kommentar

                    • Pär J.
                      Användare
                      • april 2002
                      • 219

                      #11
                      Ursprungligen postat av ryghar
                      Hur får man anubias att växa fast på en rot? Kan man binda fast den med fiskelina?
                      Fiskelina går bra, ibland använder jag syntetgarn i en färg som matchar rötter/stenat som jag binder fast växten i (tycker garn är lättare att knyta än fiskelina). Ommman störs av detta kan man knipsa av linan efter ett tag då växtens rötter fått fäste.

                      Kommentar

                      • fs7210
                        Användare
                        • juni 2004
                        • 183

                        #12
                        jag tycker mitt sätt att få växtena att bli kvar är bra:
                        Jag trär igenom växternas rötter i spikplåt som sen pressas ner under sanden. Funkar kanon.
                        (Spikplåt är en hålad plåt. Används framförallt vid spikning av takstolar och större träkonstruktioner, finns i många storlekar.)
                        Hinder är det du ser när du tar bort ögonen från målet.

                        Kommentar

                        • tropfrog
                          Användare
                          • juli 2003
                          • 1827

                          #13
                          Jag känner mig lite osäker på metaller i akvarium. Men något liknande i plast bör väl fungera. Jag har använt myggnät i några kar och jag kan säga att det inte var lätt att få loss svärdsplantor som trasslat in sina rötter i nätet.
                          MVH
                          Magnus

                          Kommentar

                          • Zaphi
                            NCS Medlem
                            • juli 2002
                            • 5395

                            #14
                            Frågan är hur mycket man orkar mekka med det? Binda växter i stålplåt och gräva ner kanske är ett bra tips iofs, men att göra det rent praktiskt verkar ju knöligt. Jag håller också med om att metaller i karet verkar lurigt. Jag får la vänta tills de växer till sig lite, kanske kommer de inte åt runt växterna på samma sätt då. Nu är de bara 7-8cm nånting.
                            www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                            Kommentar

                            • Sten
                              Användare
                              • november 2005
                              • 17

                              #15
                              växter på rötter!

                              Såg ett tidigare inlägg i denna tråd om anubias och javaormbunke på rötter och stenar, tycker inte att det fick något genomslag därför vill jag påminna om hur enkelt, funktionelt och snyggt det är.

                              En rot/sten med lite skrovlig yta, en anubias/javaormbunke och ett eller två gummiband efter tre veckor så sitter de flesta om inte roten/stenen är för slät. Det går snabbare om man beskär rötterna lite innan fastsättningen.

                              lycka till!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...