Akvarievärldens MythBusters

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • wofflan
    NCS Medlem
    • september 2003
    • 660

    #16
    Ursprungligen postat av Ola Svensson
    Jag har hört att sydamerikanske exportörer anger felaktig fångstort på fiskarna för att inte avslöja sina fångstplatser.

    Jag har också hört att imortörer av sydamerikaner alltid har fångstplats, men att akvarieaffärerna är totalt ointresserade av detta och att de därför inte tycker att det är värt besväret att vidarebefodra detta.

    Åtminstone det första ställer jag mig väldigt frågande till och det andra tror jag inte är hela sanningen. Någon som vet?
    det första har jag hört skulle vara anledningen till att färilscikliden tidigare beskrevs som en svartvattensfisk
    Mvh Fredrik

    Kommentar

    • ozric
      Användare
      • mars 2004
      • 3187

      #17
      `bump`
      Nåt nytt ang. "kirizagold-mysteriet"???
      "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
      c",)

      Kommentar

      • TroffeMicke
        Användare
        • februari 2004
        • 412

        #18
        Ursprungligen postat av ozric
        `bump`
        Nåt nytt ang. "kirizagold-mysteriet"???
        Inte hört ngt. alls från den som ringt / mailat runt till andra importörer i Europa. []

        Synd tycker jag då även odlaren av dessa fiskar,Mireille Brichard nere i Burundi vill veta vem det är som har gjort det.[]
        Mvh.Micke

        http://www.troffemicke.com/

        Kommentar

        • Cutekid
          Användare
          • januari 2003
          • 3368

          #19
          He he han kanske ger sig till känna snart.
          Carl

          Besök petrochromis.com´s forum:

          http://petrochromis.com/phpbb3/

          Kommentar

          • Gabbi
            Användare
            • april 2002
            • 897

            #20
            Ursprungligen postat av Ola Svensson
            Jag har hört att sydamerikanske exportörer anger felaktig fångstort på fiskarna för att inte avslöja sina fångstplatser.

            Jag har också hört att imortörer av sydamerikaner alltid har fångstplats, men att akvarieaffärerna är totalt ointresserade av detta och att de därför inte tycker att det är värt besväret att vidarebefodra detta.

            Åtminstone det första ställer jag mig väldigt frågande till och det andra tror jag inte är hela sanningen. Någon som vet?
            Myt nummer två kan jag gladeligen krossa åt dig.
            Ibland saknas även vetenskapligt namn på utländska exportörers listor, och ibland när de väl anger fångstplatser så är det så uppåt väggarna att man ser att det är helt taget ur luften. Däremot kanske det inte är omöjligt att NÅGON akvarieaffär har struntat i att sätta ut fångstplats för att de inte brytt sig, eller förstått att det kan vara intressant. Däremot tror jag att de flesta akvarieaffärer som importerar själva är intresserade om informationen finns.
            www.akvarielagret.se/akvarieboken

            Kommentar

            • Leopoldi
              Användare
              • februari 2004
              • 1082

              #21
              Ursprungligen postat av Ola Svensson
              Jag har hört att sydamerikanske exportörer anger felaktig fångstort på fiskarna för att inte avslöja sina fångstplatser
              Det har jag hört vid flera tillfällen och jag tar det för troligt speciellt när det gäller ovanligare arter.

              Kommentar

              • ozric
                Användare
                • mars 2004
                • 3187

                #22
                `megabumber`

                Nåt nytt NU då ang Guld-Kirizan? Borde kanske vara så stora nu så att det går att se könen på dem.(om man får tag på dem för att vända på dem vs...)
                "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                c",)

                Kommentar

                Arbetssätt...