Akvarievärldens MythBusters

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • TroffeMicke
    Användare
    • februari 2004
    • 412

    Akvarievärldens MythBusters

    Hej alla ute i landet.

    Fick en ide´av allas våran Ola .
    Snodde den rätt av, viderutvecklar den och startar här en tråd om myter, rykten och hörsägner.
    Om vi alla hjälps åt att dementera,bekräfta eller konstatera ämnen så kanske en massa missförstånd kan rättas till och rätas ut här.

    Börjar själv med den som handlar om Tropheus Kaiser Gold eftersom jag själv har dessa fiskar.

    Ryktet säger att en akvarist i Sverige har ringt/ mailat runt till olika importörer i Europa och fått beskedet att alla dessa enbart skulle ha fått hannar.

    Det skulle vara kul om man dels fick veta vilka i Europa som vederbörande hade ringt/mailat till ,samt vilka som hade handlat in dessa fiskar.
    Dels för att man kanske vill kunna komplettera den grupp man själv har och dels för att det är kul att veta spridningen på djuren.

    Samt om det verkligen , trots dementier av uppfödaren, enbart sålts hannar till alla andra än lilla jag..........[] []
    Senast redigerad av TroffeMicke; 06 mars 2006, 15:35.
    Mvh.Micke

    http://www.troffemicke.com/
  • Robin
    Användare
    • januari 2003
    • 4526

    #2
    *Flyttat till Övrigt*
    Mvh
    Robin

    Kommentar

    • TroffeMicke
      Användare
      • februari 2004
      • 412

      #3
      Tackar Robin.....
      Kul att se vad detta kan utveclas till.;-)
      Mvh.Micke

      http://www.troffemicke.com/

      Kommentar

      • Mike_Noren
        Användare
        • februari 2003
        • 2695

        #4
        Jag undrar om folk verkligen är redo att höra om alla de saker jag anser vara rena myter... t.ex. "använd endast jodfritt salt för joden och anti-klumpmedlet är giftigt för fisken", "fisk kan dö av pH chock", "rengör noga sand och sten du tar ur naturen för att undvika parasiter & sjukdomar" och "svensk fisk kan inte hållas i akvarium om man inte har vattenkylare"...

        Kommentar

        • specmats
          Användare
          • december 2004
          • 3060

          #5
          eller myten om att petrochromis är närapå omöjlig att hålla i akvarium...
          Tropheus Duboisi halembe, so
          Melanochromis Auratus, vf
          Synodontis Petricola, odlade

          Akvarie-setup (Salt)

          Kommentar

          • Per B
            Användare
            • september 2005
            • 1250

            #6
            Jag är lite nyfiken på Troffe-Mickes ursprungsfråga om Kaiser Gold. Inte för att jag har någon uppfattning eller egentligt intresse kring just dessa fula helgula troffar men att backa upp sina påståenden är en god diskussionsform rent etiskt.
            mvh Per

            Tanganyika och Västafrika i burkarna

            Kommentar

            • ozric
              Användare
              • mars 2004
              • 3187

              #7
              Hur mkt "myt" är det med att kolsten ska "läcka farliga ämnen"?? Stenen är ju snygg som få och det är ju trist att man inte vågar ha dem till östafrikanska ciklider. Eller törs man det??
              "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
              c",)

              Kommentar

              • Mike_Noren
                Användare
                • februari 2003
                • 2695

                #8
                Jag har haft kolsten sen jag började (det var trendigt med kolsten på 70-talet... kolsten, skiffer & grolux = teh sex) och har aldrig märkt att de läcker nåt.
                Detta gäller den svarta hårda kolstenen (antracit). Börjar man dumpa oljehaltig brunkol i akvariet så är det nog lite annorlunda.

                Kommentar

                • Per B
                  Användare
                  • september 2005
                  • 1250

                  #9
                  Ett bra trix med skiffer och kolsten sägs vara att lägga dem i en spann vatten. Blir det oljehinna så kan det innebära att materialet är skadligt. Blir det ingen hinna=Okej.

                  Vem vet, det kanske också är en myt?
                  mvh Per

                  Tanganyika och Västafrika i burkarna

                  Kommentar

                  • ozric
                    Användare
                    • mars 2004
                    • 3187

                    #10
                    Om stenen börjar "rosta"? Är det varning då?
                    "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                    c",)

                    Kommentar

                    • Robin
                      Användare
                      • januari 2003
                      • 4526

                      #11
                      Mina blev lite rostbruna på sina ställen men inte alls mycket och det har funkat ändå. Så jag tror inte det är någon fara.
                      Mvh
                      Robin

                      Kommentar

                      • Ola Svensson
                        Användare
                        • april 2002
                        • 14633

                        #12
                        Jag har hört att sydamerikanske exportörer anger felaktig fångstort på fiskarna för att inte avslöja sina fångstplatser.

                        Jag har också hört att imortörer av sydamerikaner alltid har fångstplats, men att akvarieaffärerna är totalt ointresserade av detta och att de därför inte tycker att det är värt besväret att vidarebefodra detta.

                        Åtminstone det första ställer jag mig väldigt frågande till och det andra tror jag inte är hela sanningen. Någon som vet?
                        Med vänliga hälsningar

                        Ola

                        Kommentar

                        • Mike_Noren
                          Användare
                          • februari 2003
                          • 2695

                          #13
                          Ursprungligen postat av ozric
                          Om stenen börjar "rosta"? Är det varning då?
                          Om vi fortfarande pratar kolsten: nej. Rostig kolsten torde bero på pyrit (järnsulfid, "färsk" är den guld eller kopparfärgad) som oxiderar, och även om små mängder järn och sulfat säkert frisläpps, har jag svårt att tänka mig att det kan vara farligt.

                          Kommentar

                          • ozric
                            Användare
                            • mars 2004
                            • 3187

                            #14
                            Ok,nu känns det bättre! =)
                            "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                            c",)

                            Kommentar

                            • PatrikMalmo
                              Användare
                              • maj 2005
                              • 4642

                              #15
                              Här har jag tidigare läst en del roliga myth-buster grejer inom akvaristiken, men jag får inte siten att funka som den ska längre - någon annan kanske har bättre tur? Eller kan förklara hur jag ska bära mig åt?

                              The Skeptical Aquarist brings you advice and information on freshwater aquaria and fishkeeping from an analytical, hands-on point of view.


                              Annars är en favvo-myt det här med att man inte ska ha ner nitrat och fosfat i akvariet - för då får man alger. Tom Barr samt otaliga växtakvarister har knäckt den så många gånger att man blir trött...

                              Hilsen,

                              P
                              Ingen fisk har läst böckerna.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...