bekämpa bukavattensot...! AKUT!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ozric
    Användare
    • mars 2004
    • 3187

    #16
    Ok,men smittan lär ju vara kvar i karet,eller??
    "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
    c",)

    Kommentar

    • choffe
      Användare
      • november 2005
      • 841

      #17
      Ursprungligen postat av ozric
      Ok,men smittan lär ju vara kvar i karet,eller??
      håller med!!!

      tack för alla svar och all hjälp []

      mvh christoffer
      Christoffer Lundholm

      Kommentar

      • Cutekid
        Användare
        • januari 2003
        • 3368

        #18
        De få gånger jag har fått buken bland troffarna så har jag medicinerat hela karet med Aquamoor1. Jag har aldrig tagit ut några filter el dylikt utan bara kört på. Inga problem med att filtermedian har tappat sin bakteriekultur efter en behandling. Få fiskar har också dött vilket tyder på att behandlingen fungerar bra med aquamoor1.

        Mvh
        Carl

        Besök petrochromis.com´s forum:

        http://petrochromis.com/phpbb3/

        Kommentar

        • choffe
          Användare
          • november 2005
          • 841

          #19
          Ursprungligen postat av Cutekid
          De få gånger jag har fått buken bland troffarna så har jag medicinerat hela karet med Aquamoor1. Jag har aldrig tagit ut några filter el dylikt utan bara kört på. Inga problem med att filtermedian har tappat sin bakteriekultur efter en behandling. Få fiskar har också dött vilket tyder på att behandlingen fungerar bra med aquamoor1.

          Mvh
          är det någon speciel skillnad mellan aquamoor och aquafuran. vet bara att aquamoor är "större satts".

          mvh christoffer
          Christoffer Lundholm

          Kommentar

          • StefanL
            Användare
            • augusti 2002
            • 10784

            #20
            När det handlar om bukvattenssot så ser jag den sjukdomen som enskild per individ. Jag har haft en del som fått bukvattensot medans andra inte alls fått det. De slutsatser jag tagit är att fiskarna har olika toleransnivåer innan något bryter ut.

            En teori som jag har är att om man behandlat sina fiskar mot en bakteriell åkomma så får bakterierna svårt att angripa en behandlad fisk. Om bakterien sedan får dåliga förutsättningar att utbreda sig genom att man rengör filtermaterial samt gör ofta förekommande vattenbyten under ett par tre dagar så kommer akvariet i balans igen.

            Aqua Furan använder jag enbart som intensivbad då de förstör även den goda bakteriefloran i akvariet om man medicinerar i huvudakvariet. Flagyl använder jag i huvudakvariet pga att det har egenskaper som gör att de neutraliserar farliga parasiter medans andra nyttiga klarar sig.

            När jag behandlar mina fiskar som sjuknat in använder jag båda preparaten. Enbart användning av Aqua Furan kan fungera, men inget jag testat.

            Förebyggande åtgärder:

            * Var noga med fodrets kvalitet, särskilt räkmix och pellets.
            * Fuska inte med vattenbyten om du har ett hårt belastat akvarium genom många fiskar.
            * Kör runt med fingrarna i sanden på botten av akvariet när du rengör för att "luckra" upp så att det "gamla" följer med vattnet ut.
            * Kontrollera filtermaterial.
            * Sist men inte minst...daglig kontroll av dina fiskar...se hur de mår...hur de ser ut i fjäll och fenor etc.

            Man kan vara hur noga som helst, men ändå råka ut för sjukdom...man har dock minimerat riskerna stort genom att föregå eventuella framtida problem.
            Se dock till, som jag sagt, att ha en behövlig medicin arsenal hemma för snabb åtgärd om symptom visas.

            Kommentar

            • m[A]use^
              Användare
              • december 2005
              • 909

              #21
              När du säger noga med fodret, räkmixen... Vad ska jag tänka på med just räkmixen? Vad jag vet så gäller mixa ärtorna ordentligt. Även räkorna. Har jag missat något där?

              P.s Tricella, skulle du skicka artikeln som du hade räkmix kopian vore super!! d.s
              Min zoon
              -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
              Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
              http://www.malawifreaks.se/forum

              Kommentar

              • StefanL
                Användare
                • augusti 2002
                • 10784

                #22
                Huj! Ursäkta mig! Ska skicka den...

                Det jag menade med räkmixen är att man först och främst tillrett den på ett sådant sätt att man minimerat riskerna med bakterieflora...dvs man köper bra kvalitet...och man tillreder det på ett noggrannt sätt. Hur finfördelad mixen är spelar mindre roll än ingrediensernas kvalitet.

                Sedan bör man vara noggrann med infrysningen...titta så att inget är frystorkat osv.

                Kommentar

                • m[A]use^
                  Användare
                  • december 2005
                  • 909

                  #23
                  Kanon! Tack för artikeln! Riktigt "matig" var den, blir hungrier! Bra skrivet! Gav mig mkt mer av något som är riktigt kul, att tillverka sitt eget foder!

                  Har du några tips på vad jag ska använde för påsar vid infrysning? Vet att du nämnt någon gång om återförslutbara bags. Vet ej var jag kan inhandla sådana bara... Inte heller agra agra. Vet du något ställe i stan? (skövde)

                  Återigen tack för artikeln!
                  Min zoon
                  -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
                  Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
                  http://www.malawifreaks.se/forum

                  Kommentar

                  • StefanL
                    Användare
                    • augusti 2002
                    • 10784

                    #24
                    Agar Agar kan du köpa hos en vän till mig, på Östermalm. En liten lokal butik i änden på ett hyreshus. Oriental Food.

                    Återförslutningsbara påsar finns på ICA Maxi eller Wettergrens. Se bara till att de är fyrkantiga utan att hörnen är vikta. Det är inte lätt att fördela räkmixen jämnt med hörn som inte är i vinkel...*S*

                    Kommentar

                    • m[A]use^
                      Användare
                      • december 2005
                      • 909

                      #25
                      He he ska tänka på det! Fyrkantiga påsar nästa inköp!
                      Min zoon
                      -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
                      Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
                      http://www.malawifreaks.se/forum

                      Kommentar

                      • StefanL
                        Användare
                        • augusti 2002
                        • 10784

                        #26
                        Haha...jaja...du vet nog vad jag menar...[]

                        Kommentar

                        • malawijanne
                          Banned
                          • november 2005
                          • 3217

                          #27
                          nja stefan det med dålig kvalite med räkor, eller att det har blivit frystorkat det tror jag spelar mindre roll.
                          jag har kört på riktigt gula räkor det vill säga räkor med dålig kvalite, och även frystorkad räkmix, och jag har inte märkt någon skillnad. mvh janne

                          Kommentar

                          • StefanL
                            Användare
                            • augusti 2002
                            • 10784

                            #28
                            Nej det kan hända Janne, men det jag menar är att man ska vara noggrann i allt man ger fiskarna...foder och miljö. Det funkade för dig att ge dina fiskar det, men nästa som provar råkar ut för en smärre katastrof. Då är det nog bättre att ta det säkra före det osäkra.

                            Mat drar till sig bakterier, vare sig det är vår egna mat eller fiskarnas foder.

                            Kommentar

                            • m[A]use^
                              Användare
                              • december 2005
                              • 909

                              #29
                              Finns ju alltid undantag. Dom som håller fiskar med dåligt foder å inga vattenbyten o.s.v. Listan är nog lång. Men jag tror aldrig det är fel att vara nogrann vad gäller saker överhuvudtaget.

                              Sen har jag i er för sig hört dom som får bättre odling på mer "skitiga" kar än rena. Men foder är ju mat... Vill man kanske försöka hålla kvalitativt så långt det går.
                              Senast redigerad av m[A]use^; 12 februari 2006, 22:42.
                              Min zoon
                              -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
                              Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
                              http://www.malawifreaks.se/forum

                              Kommentar

                              • malawijanne
                                Banned
                                • november 2005
                                • 3217

                                #30
                                ja vad jag menar att man kan mata med gula räkor det vill säga omfrusna och gamla, som jag har gjort då och då och inte fått några problem med det.
                                när jag sitter här och läser inläggen utav en del med olika blandningar av foder med en massa olika ingridienser som jag vet utav min erfarenhet att odla ciklider inte behövs,
                                men det är ju upp till var och en att göra som dom själva vill, men som sagt var varför göra det märkvärdigare än det är.
                                ursäkta detta kanske var ett lite utmanande inlägg men jag kunde inte låta bli, men å anndra sidan så kanske någon kan ta lärdom av det mvh janne

                                Kommentar

                                Arbetssätt...