bekämpa bukavattensot...! AKUT!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • choffe
    Användare
    • november 2005
    • 841

    bekämpa bukavattensot...! AKUT!!!

    vad gör ni för att bekämpa bukvattensot??? det går i mitt akvarium och det är bara så trisst att hitta en död firre på morgonkvisten [] [:-S] men hur gör ni för att få bort "bukvattensotsjukdommen" ur akvariumet?

    mvh christoffer
    Christoffer Lundholm
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    #2
    Hur vet du att det är bukvattensot?

    Kommentar

    • Midas_Tom
      Användare
      • mars 2005
      • 809

      #3
      när jag hade bukvatten i mitt malawi kar för några år sedan så byttajag mycket vatten...men kan inte garantera att det hjälpte .. mina demasoni hade fått det .. det var bara de som fick det och dog .. vet inte riktigt om det finns någon bra medecin mot det .. får väl se vad de riktiga proffsen säger
      //tom

      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=428732

      Kommentar

      • StefanL
        Användare
        • augusti 2002
        • 10784

        #4
        Flagyl har fungerat bra för mig att klara vissa fiskar som haft bukvattensot. Senaste gången jag drabbades lade jag i en stor dos tillsammans med vattenbyten.
        Eftersom det är svårt (nästan omöjligt) att få tag på Flagyl så råder jag dig att göra vattenbyten under helgen för att fräscha upp vattenkvaliteten.

        Flagyl får man genom att t ex ringa veterinären och be dom skriva ut recept mot sjukdomen...jag doserade totalt 4000mg (10 tabl) på 3 dagar. Vattenbyten varje dag under 5 dagar.

        Kommentar

        • THE-FONZ
          Användare
          • oktober 2005
          • 99

          #5
          När jag fick soten, så plockade jag bort de fiskar som hade de symtom, sedan så köpte jag någon slags medicin av min lokale zoo affär och följde hans råd om hur jag skulle gå tillväga. Nu undrar du väl säkert varför jag tog bort de fiskar som hade de symtomen? Jo enligt zoo affären: när en fisk dör av soten, och ligger på botten så kommer det andra fiskar och äter på den döde fisken och smittar ner den friska fisken, soten är väl någon slags tarm bakteri om jag inte har uppfattat det fel. men men jag är ju inget proffs, jag kan ju meddela att det gick bra när jag fick soten.

          Kommentar

          • choffe
            Användare
            • november 2005
            • 841

            #6
            Ursprungligen postat av Stefan Larsson
            Hur vet du att det är bukvattensot?
            först börjar fisken att matvägra (tar in mat i munnen men spottar ut det) sen blir den skygg och till slut dör den med en stor uppsväld mage (har hört att hela matsmältningssystemet då har lösts upp!).

            så jag antar att det helt säkert är bukvattensot. har jag rätt eller fel!?!?

            /christoffer
            Christoffer Lundholm

            Kommentar

            • StefanL
              Användare
              • augusti 2002
              • 10784

              #7
              Jo men det kan också vara förstoppning då beteendet/symptomen ofta är likartat. Iallafall av mina erfarenheter.

              Kommentar

              • Tony
                Användare
                • april 2002
                • 4594

                #8
                Bukvattensot verkar ha blivit ett samlingsnamn för alla sjukdomar som drabbar mag- och tarmsystemet hos fiskarna. Om det rör sig om flaggelater, bakterier eller förstoppning lär nog bara kunna konstateras genom mikroskop och annan dyr utrustning.

                Om fiskarna visar på några som helst symptom av problem med magen är det flagyl som är "första hjälpen". En 400mg-tablett per 50 liter vatten, låt verka i 2 dygn, byt vatten och i med en likadan dosering, låt verka i ytterliga 3 dygn och se vad som händer.

                Under senaste utbrottet jag hade lyckades jag stoppa utbrottet och dessutom få den första fisken hittils att friskna till från synliga symptom genom denna dosering.
                Tony Englund

                Kommentar

                • TroffeMicke
                  Användare
                  • februari 2004
                  • 412

                  #9
                  Pröva Cyprinopur.
                  Följ bara doseringsrekommendationerna och överdosera inte.

                  Flagyl är receptbelagt, men kan du få en veterinär att skriva ut ett recept så är det aldrig fel att ha dessa hemma.

                  Täta vattenbyten är att rekommendera, helst varje dag om du inte medicinerar.
                  Mvh.Micke

                  http://www.troffemicke.com/

                  Kommentar

                  • choffe
                    Användare
                    • november 2005
                    • 841

                    #10
                    okej. tack för tipsen....

                    hörde av en kille igår att medicinpulvret "acuamore" eller "acuaferan annars ska funka! är det så?

                    mvh christoffer
                    Christoffer Lundholm

                    Kommentar

                    • StefanL
                      Användare
                      • augusti 2002
                      • 10784

                      #11
                      Acuaferan? Jag tror du menar Aqua Furan...

                      Den medicinen är ämnad först och främst för antibakteriell behandling. Den kan mycket väl fungera att medicinera med, men inte emot bukvattensot såvitt jag vet...däremot kan det vara idé att ha hemma och ge fiskarna ett intensivbad för att vara säker på att det inte är annan åkomma än bukvattensot.

                      Såhär står det i "brux":

                      "Indikeringar på inre bakteriella infektioner utgörs av beteendeförändringar, t ex långsammare eller snabbare rörelser, uppsvälld buk i samband med uppresta fjäll, krampaktiga eller vingliga rörelser, mörkare färg och avmagringssymptom."

                      Aqua Furan hjälper även mot dessa:

                      "Yttre bakteriella infektioner känns igen på sådana förändringar som hud- och fjällförlust, svullnader, sprickor och kraterliknande fördjupningar, sår med och utan rodnad i den omgivande vävnaden, bölder och trasiga fenor."


                      Jag kan rekommendera alla ägare av Malawi- och Tanganyikaciklider att ha Aqua Furan hemma, dock inte för ensam medicinering av t ex bukvattensot. I kombination med Flagyl har man en bra arsenal för att bekämpa elakartade parasit- samt bakteriella sjukdomar.

                      Aqua Furan används även som skydd mot bakterier om man vill släppa in vildfångade fiskar i en redan etablerad akvariemiljö med redan befintliga fiskar. Man ger då de nytillkomna ett sk intensivbad för att ta bort eventuella smittsamma bakterier innan de släpps in i karet tillsammans med de andra. Ett intensivbad görs i hink under en halvtimmes tid enligt "bruxens" föreskrivna rekommendationer.
                      Senast redigerad av StefanL; 12 februari 2006, 12:51.

                      Kommentar

                      • ozric
                        Användare
                        • mars 2004
                        • 3187

                        #12
                        Svullen fisk skall tas ur!
                        Sen propagerar jag som vanligt för Metronidazole,ämnad för sköldpaddor ,vissa reptiler samt fisk. Samma verksamma ämne som Flagyl (metronidazole) som dock är ämnad för däggdjur.

                        Nifurpirinol (Aquamor,Aquafuran,Baktopur) kan funka,men "omstarten" bakteriellt blir svårare,om man kör kuren i huvudkaret vs.
                        "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                        c",)

                        Kommentar

                        • choffe
                          Användare
                          • november 2005
                          • 841

                          #13
                          Ursprungligen postat av ozric
                          Svullen fisk skall tas ur!
                          men det kan ju vara annan fisk som är smittad så jag tycker att all fisk ska medicineras.

                          jag har nu varit och köpt aquafuran, har ni tips om hur jag ska göra eller ska jag bara läsa det som står??

                          mvh christoffer
                          Christoffer Lundholm

                          Kommentar

                          • ozric
                            Användare
                            • mars 2004
                            • 3187

                            #14
                            Mm,men med de svullna fiskarna har sjukan gått för långt och går,tror jag,inte att rädda.Däremot är de MKT smittsamma.

                            Med Aquafuran skulle jag gjort så här,om tanken är att medicinera i huvudkaret...
                            Ta ur filtermatrialet ur pumparna(bakterierna kommer ändå att slås ut och försämra vattnet + att medicinen ska stanna i vattnet och "absorberas" av fiskarna-inte tas upp i filtret),byt rejält med vtn,låt ytan "skvala" kraftigt,tillsätt ev salt.Sen i med pulvret.
                            Tveksam om man bör mata under nifurpirinolmedicinering. (ännu en fördel med Metronidazole är att man kan göra det.)
                            Lycka till!!
                            "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                            c",)

                            Kommentar

                            • StefanL
                              Användare
                              • augusti 2002
                              • 10784

                              #15
                              Jag tycker det är bättre att lägga alla fiskar i intensivbad av Aqua Furan. De sjuka för sig och de som inte visar direkta symptom i en egen hink.

                              Rengör akvariets filter (lagom) och gör ett stort vattenbyte medans medicineringen pågår.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...