Missfärgade Golden

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • stenis
    Användare
    • maj 2006
    • 8

    #16
    Ursprungligen postat av Zzzit
    Ok, jag formulerar om min fråga!
    Är det någon som kan svara på ifall svart missfärgning kan uppstå på en dominant hane som går med flera andra stora hannar? Som ett slags stresssympton eller liknande?
    För att ytterligare påvisa kvaliteten på mina djur så kan jag säga att jag får mer betalt för avkommorna och det finns handlare som inte köper av andra, just för den höga kvalitet mina håller! Så att missfärgningen i DETTA fallet beror på dålig kvalitet tror jag inte! ;-)
    Kvallitén behöver förmodligen inte ha någon betydelse. Skall man tro "Back to natures guide om malawiciklider", så är det onekligen så att den dominante hanen har det mest stressigt (Han skall ju hela tiden jaga bort de andra och vara kung i karet). Du kan ju om du har möjlighet prova att ge honom ett lugnare kar en tid och se om det hjälper.

    MVH /Johan
    "En för alla! Alla för fisk!"

    Kommentar

    • Havs
      Användare
      • december 2004
      • 607

      #17
      Flera inlägg har gjort i tråden sedan jag ställde min nyfikenhetsfråga imorse, om hur Goldenhanen ser ut idag. Men tyvärr inget svar från Zzzit.

      ...fortfarande nyfiken........
      Min zoon

      Kommentar

      • Zzzit
        Användare
        • januari 2006
        • 253

        #18
        Nu kommer det!
        Jag har sett en viss skillnad på honom, och dessutom så växlar det!
        Nu går det "bara" två stora hanar i samma kar, och ett par små! Han är mindre svart nu, men vid vissa tillfällen är han likadan!
        Nu skall jag plocka ut de två andra hanarna, så att det bara blir han och ett par små kvar, så får vi se om det försvinner helt!?
        Han har inte varit intresserad av att leka lika mycket som förr när han va ensam härskare. Verkar som att den största energin går åt till att hävda sig!?
        I ett annat kar går hans brorsa, och där finns inga andra hanar, bara 5-6 honor. Det finns inte en svart fläck på honom (förutom de han skall ha) och i det karet går en stöddig livingstonii. Det är ständiga revirfighter dem emellan, men som sagt, inga missfärgningar!
        Samma sak i andra kar där det går golden med andra sorter, inga missfärgningar!
        Hos mig verkar det som att om karet i huvudsak är befolkat med golden, då bryter det svarta igenom! Finns det en merpart av andra sorter, inget svart!
        Får återkomma om ett tag när han gått själv en tid!
        Malawi i 30 kar och ingen pool längre! []

        Kommentar

        • Johan F
          Användare
          • mars 2006
          • 2439

          #19
          Har haft två hanar med två honor. När jag hade golden ensamma i ett kar så blev den ena hanen väldigt svart, däremot när den gick tillsammans med Demasoni så var hela gruppen gul.
          3000 liter med Tropheus
          http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
          Tropheus sp. black Ikola
          Tropheus sp. black Caramba
          Tropheus red bishop Caramba
          Tropheus Moorii Kambwimba
          Tropheus Moorii Kapampa
          Tropheus Duboisi Maswa

          Kommentar

          • aquanord
            Användare
            • januari 2005
            • 373

            #20
            Ursprungligen postat av Johan F
            Har haft två hanar med två honor. När jag hade golden ensamma i ett kar så blev den ena hanen väldigt svart, däremot när den gick tillsammans med Demasoni så var hela gruppen gul.
            Detta är rejält offtopic och det ber jag om överseende med.

            Johan F:
            Jättekul att du gjort en egen hemsida om Malawiciklider.

            Vad som däremot inte är så roligt är ju att du kopierat mycket av dina texter på din sida rakt av från min hemsida!!!! Personlig introduktion, bakgrund, artbeskrivningar m.m m.m.
            Förutom att det är ett klart lagbrott mot copyright/upphovsrätt är det ju riktigt smaklöst.
            Inspireras gärna av andras texter men skriv för h*lvete om det då med egna ord!!!
            Man kan ju inte bara kopiera hela stycken så där och lägga till några egna rader på slutet
            Geeeez....
            simma lungt...
            ------------------------
            www.aquanord.net - Min akvariesida med bilder, videoklipp & annat skoj
            Umeå akvarieförening
            ------------------------

            Kommentar

            • Zzzit
              Användare
              • januari 2006
              • 253

              #21
              Nu har det gått ett tag till, och alla stora hanar är utplockade från det karet. Kvar går två mindre hanar tillsammans med den stora.
              Han är i ganska slitet skick efter att ha bråkat med de andra hanarna, och till min förvåning så börjar han tackla av nu när det väl lugnat ner sig i karet!
              90% av det svarta han hade har försvunnit, men om det beror på att han blivit svag eller vad vet jag inte?
              Han bestämmer ff i karet, även om en yngre hane nu fått färgning, fenor och beteende som en dominant hane!
              Vet inte om han "lämnar över" till den yngre, och därför tappat det svarta? Eller om det beror på att det inte finns någon att hävda sig mot?
              Får se om ett tag om han återhämtar sig, han är ju dock runt 5 år.
              Malawi i 30 kar och ingen pool längre! []

              Kommentar

              • malawijanne
                Banned
                • november 2005
                • 3217

                #22
                jag tror inte att det beror på att dom går själva att dom blir svarta.
                jag har en grupp som går för sig själva dom har inget svart i sig.
                sedan har jag en grupp med golden som går ihop med andra dom har heller inget svart på sig.
                men däremot så har sett det hos andra odlare att golden får svart på sig när dom blir gamla, speciellt hannarna. en liten parentes jag har heller inga problem att bli av med mina goldenyngel.(jag var bara tvungen) mvh janne

                Kommentar

                • Robin
                  Användare
                  • januari 2003
                  • 4526

                  #23
                  Ursprungligen postat av aquanord
                  Detta är rejält offtopic och det ber jag om överseende med.

                  Johan F:
                  Jättekul att du gjort en egen hemsida om Malawiciklider.

                  Vad som däremot inte är så roligt är ju att du kopierat mycket av dina texter på din sida rakt av från min hemsida!!!! Personlig introduktion, bakgrund, artbeskrivningar m.m m.m.
                  Förutom att det är ett klart lagbrott mot copyright/upphovsrätt är det ju riktigt smaklöst.
                  Inspireras gärna av andras texter men skriv för h*lvete om det då med egna ord!!!
                  Man kan ju inte bara kopiera hela stycken så där och lägga till några egna rader på slutet
                  Geeeez....
                  Hahaha! *asg*
                  Det var faktiskt kul!
                  Mvh
                  Robin

                  Kommentar

                  • aquanord
                    Användare
                    • januari 2005
                    • 373

                    #24
                    Ursprungligen postat av Robin
                    Hahaha! *asg*
                    Det var faktiskt kul!
                    Likheterna finns inte längre sedan någon vecka tillbaka.
                    Personen ifråga har numera tagit bort de plagierade texterna på sina sida efter ett mail från mig så "ärendet" är utagerat för min del.
                    simma lungt...
                    ------------------------
                    www.aquanord.net - Min akvariesida med bilder, videoklipp & annat skoj
                    Umeå akvarieförening
                    ------------------------

                    Kommentar

                    • Zzzit
                      Användare
                      • januari 2006
                      • 253

                      #25
                      Ursprungligen postat av malawijanne
                      jag tror inte att det beror på att dom går själva att dom blir svarta.
                      jag har en grupp som går för sig själva dom har inget svart i sig.
                      sedan har jag en grupp med golden som går ihop med andra dom har heller inget svart på sig.
                      men däremot så har sett det hos andra odlare att golden får svart på sig när dom blir gamla, speciellt hannarna. en liten parentes jag har heller inga problem att bli av med mina goldenyngel.(jag var bara tvungen) mvh janne
                      Jag tror du missförstod mig? Det handlar inte om hur de går med andra eller inte, utan hur många hanar som hävdar sig, och då enbart av golden! Om andra sorter strider med dem verkar inte spela så stor roll! Från början gick det 5 stora hanar, och alla ville vara den som bestämde. Den som jag pratat om va den som tog komandot över alla och därmed blev han sotig! De andra hanarna blev ju med det inte fromma som lamm, utan han va ständigt tvungen att bevisa vem som bestämde!
                      I andra kar där inga sådana strider förekommer finns heller inte det svarta!
                      Malawi i 30 kar och ingen pool längre! []

                      Kommentar

                      Arbetssätt...