Missfärgade Golden

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zzzit
    Användare
    • januari 2006
    • 253

    Missfärgade Golden

    Är det någon som VET vad det beror på att en del Golden får en svart missfärgning! Och går det att få bort den?
    Malawi i 30 kar och ingen pool längre! []
  • Jonas E
    Användare
    • februari 2003
    • 2533

    #2
    Golden reagerar ganska lätt på spirulinatillskott och kan utveckla svarta fläckar. Men oftast är den svarta missfärgningen på grund av ålder eller kvalité (ifall fisken inte är så gammal). Min Goldenahne fick inte svart missfärgning förrän vid ca 7 års ålder. Inga andra har denna missfärgning.
    /Jonas
    540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

    Kommentar

    • Zzzit
      Användare
      • januari 2006
      • 253

      #3
      Att spirulina kan ge svart missfärgning visste jag, och att åldern kan ha en viss inverkan. Att kvaliteten kan påverka, ok!?
      Men i detta fallet är det ingen av de faktorerna som är boven!
      Han är av högsta kvalitet, får begränsat med spirulina och är inte särskilt gammal! Men han går och har gått med en hel del andra hannar, och det jag undrar är egentligen om stress eller liknande kan utlösa missfärgningen? Han är den dominanta hanen, och har varit det hela tiden i det karet! Som mest har det gått fem andra stora hanar i samma kar!
      Malawi i 30 kar och ingen pool längre! []

      Kommentar

      • Tony
        Användare
        • april 2002
        • 4594

        #4
        Jag är övertygad om att det är genetiskt betingat med "sot-färgen". Har man förmånen att ha en avelsgrupp med helt gula golden utan sotfläckar ger de avkomma som är lika fin varesig man ger dem spirulina eller ej.
        Tony Englund

        Kommentar

        • Zzzit
          Användare
          • januari 2006
          • 253

          #5
          Ursprungligen postat av Tony
          Jag är övertygad om att det är genetiskt betingat med "sot-färgen". Har man förmånen att ha en avelsgrupp med helt gula golden utan sotfläckar ger de avkomma som är lika fin varesig man ger dem spirulina eller ej.
          Jag TROR att du har fel i det! Jag har två hannar från samma kull i andra kar, och de är inte svarta! Mina Goldens kvalitet är odiskutabelt av högsta kvalitet, däri råder ingen tvekan!
          Malawi i 30 kar och ingen pool längre! []

          Kommentar

          • Tony
            Användare
            • april 2002
            • 4594

            #6
            Då är det väl så

            Den gruppen jag hade tidigare var i mina ögon perfekt. Inget sot på någon av dem och heller inga sotiga yngel. Spirulina fick dom titt som tätt utan att det störde.
            Tony Englund

            Kommentar

            • Jonas E
              Användare
              • februari 2003
              • 2533

              #7
              Mina Golden har aldrig varit svarta förutom under en period då jag gav dem spirulina. Efter några veckor såg jag dessa fläckar på en individ och de har försvunnit helt nu efteratt jagslutade med det fodret.

              Alal yngel och ungdjur är solitt guldgula med rätt markeringar i fenorna. Min 7 år gamle hane fick svarta markeringar då han blev slagen och dominerad över av en yngre hane. Således menar jag inte sotfläckar. s.k. sotfläckar är onekligen bevis på dålig kvalité.
              /Jonas
              540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

              Kommentar

              • Zzzit
                Användare
                • januari 2006
                • 253

                #8
                Ok, jag formulerar om min fråga!
                Är det någon som kan svara på ifall svart missfärgning kan uppstå på en dominant hane som går med flera andra stora hannar? Som ett slags stresssympton eller liknande?
                För att ytterligare påvisa kvaliteten på mina djur så kan jag säga att jag får mer betalt för avkommorna och det finns handlare som inte köper av andra, just för den höga kvalitet mina håller! Så att missfärgningen i DETTA fallet beror på dålig kvalitet tror jag inte! ;-)
                Malawi i 30 kar och ingen pool längre! []

                Kommentar

                • Havs
                  Användare
                  • december 2004
                  • 607

                  #9
                  Ursprungligen postat av Zzzit
                  Är det någon som VET vad det beror på att en del Golden får en svart missfärgning! Och går det att få bort den?
                  Hur ser hanen ut idag, några månader senare?
                  Min zoon

                  Kommentar

                  • Malawichrille
                    Användare
                    • februari 2006
                    • 67

                    #10
                    Jag tror faktiskt att det kan bero på stress, då mina hanar började få svarta "fläckar" när de vart fler som bråkade om dominansen i karet.
                    240 liter malawi med Golden och Rödzebror (några OB)
                    +55 liters yngelkar

                    Kommentar

                    • deelay
                      Användare
                      • september 2002
                      • 5394

                      #11
                      Ursprungligen postat av Malawichrille
                      Jag tror faktiskt att det kan bero på stress, då mina hanar började få svarta "fläckar" när de vart fler som bråkade om dominansen i karet.
                      Piggmentöverskott som visar sig i form av missfärgningar för oss? bara en ide eftersom det färgmatas mer och mer så borde det ju rinna över tillslut... förgen måste ju ta vägen någonstans när den ordinarie färgen är mättad, detta e bara en ren spekulation och absolut inget påstående att så är det.
                      http://www.aquariumstockholm.se/

                      Kommentar

                      • Laesk
                        Användare
                        • februari 2004
                        • 2447

                        #12
                        Ursprungligen postat av Tony
                        Jag är övertygad om att det är genetiskt betingat med "sot-färgen". Har man förmånen att ha en avelsgrupp med helt gula golden utan sotfläckar ger de avkomma som är lika fin varesig man ger dem spirulina eller ej.

                        För ca 1,5år sen va jag å en polare jonas å hans flickvän hos dig å köpte bl.a goldenyngel, hela hans grupp är svarta nu... dom blev de nu nyss efter han flyttat. Stress?
                        Lennart "Laesk" Axelsson
                        http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=65261

                        With CANON you can!

                        Kommentar

                        • aquanord
                          Användare
                          • januari 2005
                          • 373

                          #13
                          Det är vanligt att golden får svarta missfärgningar om de hålls tillsammans med andra fiskar som är mer dominanta än de själva, till ex haplisar. Detta har jag observerat vid ett flertal tillfällen och jag har fått det bekräftat från flera andra. Det är speciellt vid lek som man kan se detta på de största goldenhannarna. Det är som att de "spänner sig" allt de bara kan inför de andra dominanta fiskarna och då kan de svarta fälten uppstå. Ofta blir det på huvudet, det ser det ut som mustasch ungefär. Spirulinamissfärgning är en helt annat sak. Då blir det mer som små svarta prickar på kroppen.

                          Jag hade mina golden tillsammans med ett gäng venustus ett tag och då var mina största golden hannar till hälften svarta nästa. När jag plockade ur venustusarna ett tag senare försvann all svart teckning på bara ett par dagar.
                          simma lungt...
                          ------------------------
                          www.aquanord.net - Min akvariesida med bilder, videoklipp & annat skoj
                          Umeå akvarieförening
                          ------------------------

                          Kommentar

                          • Kid
                            Användare
                            • mars 2004
                            • 256

                            #14
                            Håller helt och hållet med moori!!

                            Sålde precis mitt gäng golden som jag personligen tycker är gula och fina. Hade dock problem att förklara för köparen varför hanarna hade svarta fält och mustash!
                            Min teori är är precis som moori's: att de, speciellt vid lek, spänner sig så mycket för både varandra och andra mer dominanta fiskar att de blir nästan får svarta ränder och mustash.
                            Och mina golden var de snällaste fiskarna i karet.

                            Alla mina yngel och ungdjur är knallgula, även honorna. Det är när hanarna börjar bli könsmogna och får chansen att leka som fälten kommer fram. Då jag hade 3 gånger fler honor än hanar fanns det alltid minst en lekvillig hona och det betyder att hanarna var konstant "sotiga".

                            Min köpare hade ALDRIG sett "randiga" golden förr och var lite misstänksam. Han ringde t.o.m runt till akvariebutiker och någon av dessa (tror han sa att det var Åleds "som haft 30 års erfarenhet av malawi") förklarade att det skulle antingen vara väldigt gamla eller slitna hanar! Gamla var de inte, men slitna köper jag om man definierar det som att de konstant måste spänna sig och har konstant lekvilliga honor till sitt förfogande.

                            Har dock haft EN STOR knallgull goldenhane som aldrig blev sotig. Denna var dock så stor att jag misstänker att den har lite rödzebra i sig. Även formen var inte 100% golden, den var lite högre i kroppen och huvudet liksom lite större, men när det gäller färg så var den knallgul med fina svarta ränder i fenorna. Köpte den som golden och den gav fina gula yngel som verkligen såg ut som golden. Fast hanarna blev ändå sotiga när de blev vuxna och skulle leka.

                            Så här kunde en av mina hanar se ut i lekdräkt:
                            Senast redigerad av Kid; 05 augusti 2006, 17:25.

                            Kommentar

                            • Laesk
                              Användare
                              • februari 2004
                              • 2447

                              #15
                              Ursprungligen postat av moori
                              Det är vanligt att golden får svarta missfärgningar om de hålls tillsammans med andra fiskar som är mer dominanta än de själva, till ex haplisar.

                              De går ihop med venustus som är dubbelt så stora, så ja du lär nog ha rätt!
                              Lennart "Laesk" Axelsson
                              http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=65261

                              With CANON you can!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...