Hjälp inget hjälper

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lundensis
    Användare
    • mars 2004
    • 2262

    #16
    Ursprungligen postat av ciklider
    Ja men tyvärr så har den inte det.. Fick dock reda på för några dagar sedan att tempen i min fars akvarium låg på 25 grader.. Då höjde han till 27 grader fiskarna tål inte mer.. Men ingen förbättring.. Nu har han varit och köpt mer medicin och dubblat dosen.. Fattar inte varför det inte hjälper???
    Jag tror att fiskarna tåler lite högre temp. utan att ta skada. Man får höja den lite i taget. Som jag sa tidigare, så hade mina CA-ciklider vitaprick/oodinium. Jag provade åtminstone 4 olika mediciner men ingen hjälpte. Då föreslog någon för mig att höja temperaturen till över 30 grader och efter det blev de friska på 4 dagar. När man höjer temperaturen får man givetvis öka på syresättningen med t.ex. ytterligare en luftpump. Kan vara ett alternativ istället för att tillsätta kemikalier. Höjer man temperaturen successivt ser man om fiskarna börjar må sämre, då är det bara att sänka den igen.

    Kommentar

    • ciklider
      Användare
      • januari 2006
      • 104

      #17
      Jag får hälsa detta då.. [:-)] För snart har min far inga fiskar kvar den stackarn.. Är tråkigt när inget vill hjälpa. [:-(] Plus att det kostar ju pengar med. Det är inte gratis med mediciner till ett 350 liters akvarium precis, i allafall inte om det aldrig blir bra och man byter medicin hit och dit.

      Kommentar

      • m[A]use^
        Användare
        • december 2005
        • 909

        #18
        Hm jag körde med en medicin jag köpte hos min lokala zoohandlare. Den heter protozin. Fick också tipset att ta ur allt filter matrial när jag medicinerade så inte allt skulle fastna i filtret. På två dagar hade prickarna börjat försvinna.
        Min zoon
        -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
        Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
        http://www.malawifreaks.se/forum

        Kommentar

        • Kalle-Maja
          Användare
          • december 2004
          • 1324

          #19
          Vita prick är busenkel med bara salt, det vet Ola med. Men medicin kan ju vara intressant om det är bra substanser och relevanta orsaker. Här pratar ni dock bara om vita prick eller oodinium. Kolla som sagt prickarna. Är dom små och mjölstora och ses bäst på fenorna är det inte vita prick och sannolikt ett stressrelaterat symptom. Nitrit ger sånt direkt och allmänt gammalt vatten får samma effekt. Tips är att ta det lugnt med besättningen, ha i en hel del växter och försök hitta balans.

          Kommentar

          • Ola Svensson
            Användare
            • april 2002
            • 14633

            #20
            Jag har ju skrivit att det gar fixa med salt. Nu ar det nog dags att hoja temp till 30 och salta rejalt. Jag skrev tidigare "Man ska ha ganska mycket salt om det ar det enda man tar till. I lanken jag gav sa namner de 0.01% (100 mg/L) - 0.05% (500 mg/L)." Tryck ut den har lanken och las! http://edis.ifas.ufl.edu/FA006

            Sedan tror jag inte att det ar vita prick utan oodinium eller "super vita prick", super white spot" "singapore white spot", "singapore vita prick", "singapre ich" (sok pa internet om du vill men du hittar inte sa mycket). De ar mindre an de "vanliga" och medicin hjalper inte. Jag har startat ett par tradar har och pa xoopet. Forsok soka reda pa dessa.

            Busenkelt att bota vita prick med salt ar kanske att ta i, men det gar. Mediciner ar normalt set mycket effektivare.
            Senast redigerad av Ola Svensson; 04 februari 2006, 10:58.
            Med vänliga hälsningar

            Ola

            Kommentar

            • Kalle-Maja
              Användare
              • december 2004
              • 1324

              #21
              Bortse gärna från mitt inlägg. Det vara bara tomt rundsnack 00.42 en fredagkväll.

              Kommentar

              • ciklider
                Användare
                • januari 2006
                • 104

                #22
                Tack så mycket än en gång ska hälsa alla tips och läsa igenom det du skrev ola och tipsa vidare.. Hör av mig om resultat..

                Kommentar

                Arbetssätt...