Hjälp inget hjälper

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ciklider
    Användare
    • januari 2006
    • 104

    Hjälp inget hjälper

    Hej ställer en liten fråga för min far...
    Det är så här att han har fått vita pricken i sitt akvarium tror han.. []
    Han har nu medicinerat ca 3 gånger med costa pur men det blir inte bättre. Min fundering nu är är medicinen dålig, ska man öka dosen medicin, eller kan det vara sammets sjukan han har fått i akvariet? Hur vet man det i så fall och hur medicinerar man mot det? [:-)]
    Senast redigerad av ciklider; 30 januari 2006, 14:19.
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    #2
    Vita prick kanner man igen i mikroskop eftersom att de ar ciliater som "snurrar". Sammetssjukan kallas oftast vid sitt ratta namn dvs Oodinium. Prickarna ar mycket mindre och det ar lite svarare att bota, men salt ar ratt effektivt. Sedan har det tydligen dykt upp en "super vitaprick" som medicinen inte hjalper mot.

    En engelsprakig lank om vita prick http://edis.ifas.ufl.edu/FA006

    Vad ar det for fiskar.

    (ps. Din ospecifika titel gor att du far valdigt lite lasare och svar. Andra den till "Medicinen hjalper inte mot vitaprick" eller liknande. Du andrar genom att klicka pa "Redigera/Radera".)
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • ciklider
      Användare
      • januari 2006
      • 104

      #3
      Allt ifrån olika tetror till tuppkams ciklider... Hur mycket salt ska man lägga i då? Min far har ett 300 liters akvarium och tål hans fiskar det?

      Kommentar

      • Lundensis
        Användare
        • mars 2004
        • 2262

        #4
        ciklider: Om det är vita prick eller något liknande, höj temperaturen successivt till över 30 grader. Fungerade bra på mina centralamerikanska ciklider. De blev friska på 4 dagar. Kolla ifall det är lämpligt även för dina fiskar.

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • april 2002
          • 14633

          #5
          Du bor ju ta reda pa vad det ar forst. Hur stora ar prickarna? Tydliga prickar eller som om man hallt mjol pa fisken? Ar det tydliga prickar sa skulle jag forsoka med en ny vitaprickmedicin. Sedan undrar jag vad tre ganger ar. Har bruksanvisningen foljts? Man ska ha ganska mycket salt om det ar det enda man tar till. I lanken jag gav sa namner de 0.01% (100 mg/L) - 0.05% (500 mg/L).
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • ciklider
            Användare
            • januari 2006
            • 104

            #6
            Det är rätt små prickar om man inte tittar noga så upptäcker man dom inte först. Med tre gånger så menar jag att han har medicinerat enligt förpackningen tre gånger. Men du tycker salt skulle vara ett bra alternativ då?

            Kommentar

            • Ola Svensson
              Användare
              • april 2002
              • 14633

              #7
              Oodinium far man ofta pa killies och det gar bota med salt. Fast killis pallar salt val vilket aven galler de flesta ciklider. Jag har aldrig haft oodinium pa nagot annat an killies. Era andra fiskar vagar jag inte uttala mig om. Du kan ju alltid testa medicin mot oodinium och behandla med salt pa egen risk.
              Med vänliga hälsningar

              Ola

              Kommentar

              • ciklider
                Användare
                • januari 2006
                • 104

                #8
                Ursprungligen postat av Ola Svensson
                Oodinium far man ofta pa killies och det gar bota med salt. Fast killis pallar salt val vilket aven galler de flesta ciklider. Jag har aldrig haft oodinium pa nagot annat an killies. Era andra fiskar vagar jag inte uttala mig om. Du kan ju alltid testa medicin mot oodinium och behandla med salt pa egen risk.
                Vad tror du att det är då [] Tror du att det är vita pricken? Jag har själv använt costa pur på mina fiskar och tycker inte att det är så bra mot vita pricken.. [:-)]

                Kommentar

                • Ola Svensson
                  Användare
                  • april 2002
                  • 14633

                  #9
                  Min erfarenhet ar att medicin mot vita prick ar sa effektiv att alla andra behandlingar ar onodiga sa lange inte fiskarna borjar do. Costa pur vet jag inte om jag anvant, men varfor inte kopa en annan medicin. Jag har ett starkt minne av att medicin mot vita prick gar pa oodinium ocksa. Be om en medicin mot bade vita prick och oodinium (men inte Costa Pur) ar mitt forslag.
                  Med vänliga hälsningar

                  Ola

                  Kommentar

                  • ciklider
                    Användare
                    • januari 2006
                    • 104

                    #10
                    Tack så mycket ska göra detta... []

                    Kommentar

                    • ciklider
                      Användare
                      • januari 2006
                      • 104

                      #11
                      Ville bara skriva att min far har fått en ny medicin nu mot vita pricken... Vi får hoppas att den hjälper.. [:-)]

                      Kommentar

                      • ciklider
                        Användare
                        • januari 2006
                        • 104

                        #12
                        Min far började med den nya medicinen i går... Han tycker dock inte att han har sett en förbättring. Hur snabbt kan man se det?

                        Kommentar

                        • Ola Svensson
                          Användare
                          • april 2002
                          • 14633

                          #13
                          Inte sa fort och det ar fullstandigt nodvandigt att fullfolja medicineringen. Medicinen paverkar INTE prickarna pa fisken. Las lanken som jag gav. Att oka temperaturen snabbar pa forloppet. Vilken temperatur ar det. Forsok att skriva hur stora prickarna ar. Vita prick ar ratt stora, kanske 0.5 mm. Det finns tydligen en "super vita prick" som ar mindre och som medicinen inte tar pa, och sa forstas oodinium som ar som mjol.
                          Med vänliga hälsningar

                          Ola

                          Kommentar

                          • Ola Svensson
                            Användare
                            • april 2002
                            • 14633

                            #14
                            Nu borde definitivt medicenen haft effekt. Hade den det?
                            Med vänliga hälsningar

                            Ola

                            Kommentar

                            • ciklider
                              Användare
                              • januari 2006
                              • 104

                              #15
                              Ja men tyvärr så har den inte det.. Fick dock reda på för några dagar sedan att tempen i min fars akvarium låg på 25 grader.. Då höjde han till 27 grader fiskarna tål inte mer.. Men ingen förbättring.. Nu har han varit och köpt mer medicin och dubblat dosen.. Fattar inte varför det inte hjälper???

                              Kommentar

                              Arbetssätt...