Reda ut räkmix vi gör ett test!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • blackened
    Användare
    • januari 2005
    • 1042

    #31
    Nej men vi delar magapparat med dom iaf...

    Kommentar

    • StefanL
      Användare
      • augusti 2002
      • 10784

      #32
      Ursprungligen postat av bmwpower
      Bättre att mata lite åt gången och oftare
      För hur bra mår vi om vi äter en gång om dagen ett jättemål?
      Det här tror jag också på...

      Den troliga anledning till att t ex bukvattensot uppkommer sägs vara stressrelaterat. När det gäller fyllda bukar så tror jag att det stressar magen och tarmkanaler såpass att man framkallar en reaktion. Jag har provat allehanda foder till mina arter som jag haft genom åren och att just peka ut räkmixen som bov tror jag absolut inte på. Då tror jag mer på övermatning där fiskarna får för mycket mat så att de simmar runt med proppfyllda bukar vilket i sin tur innebär tung belastning på deras tarmfunktioner. Därför tycker jag att det är mycket viktigt med måttlig mängd mat...vare sig man matar 1 gång per dag eller 3-4 ggr per dag.

      Man kan sällan övermata vid utfodring av flingfoder, men här kan man försämra vattenvärden istället och det kan ge andra sjukdomar som eventuellt kan trigga en stressituation för fisken. Nitratnivån ökas vilket kan ge algblomning...och/eller försämrad miljö för fisken.

      Pellets, Granulat och Räkmix kan övermatas och ge proppade bukar. Här kan man snabbt få dåliga vattenvärden vid övermatning. Nitratnivån påverkas inte likadant vid utfodring av dessa fodersorter som t ex vid flingfoder.

      Räkmixen upplever jag som bästa huvudfoder...och om det är berikat med spirulina och astaxanthin i lagom mängd så är det ett förträffligt foder att ge sina fiskar.

      Kommentar

      • Micke Lövberg
        Användare
        • februari 2004
        • 349

        #33
        Kan ingen reda ut det här med ämnesomsättningen..........?

        Har svårt att tro att firrarna skulle vara mätta lika länge på alla foder.


        Hur många skivor blodpudding skulle vi behöva äta för att vara mätta lika länge som efter en pizza?Ett exempel alltså !
        375L Malawi
        112L Tanganyika
        90L Tanganyikayngel
        45L Tanganyika

        Kommentar

        • StefanL
          Användare
          • augusti 2002
          • 10784

          #34
          Hur många skivor blodpudding skulle vi behöva äta för att vara mätta lika länge som efter en pizza?Ett exempel alltså !
          Man kan ju bli mätt på en tredjedels pizza om man vänjer in magsäcken till den storleken föda varje dag. Det viktiga ligger ju i att den där tredjedelspizzan innehåller alla nödvändiga näringsämnen som du behöver för en dag...
          En fisk behöver inte ha en uppsvälld buk för att få i sig det den behöver för dagen.

          Med räkmix som är berikad med t ex spirulina och astaxanthin så fångar man in många nödvändiga näringsämnen vilket då torde göra att man behöver mata mindre och fiskarna får ändå i sig den nödvändiga dagsdosen.

          Förut så matade jag mina fiskar med sönderbruten räkmix i lagom stora bitar, men det har jag slutat med då en del fiskar blev som ballonger medans andra inte hann med att få mycket att äta. Nu slänger jag ned räkmix bitar som är ca 4x4cm med tjocklek på ca 0,5cm. De största fiskarna tar den givetvis, men de kan inte stoppa hela biten i munnen vilket ger de andra fiskarna möjlighet att gnaga på andra sidor. Småbitar lösgöres vilket gynnar alla mindre som snabbt tar upp det. Räkmixen binds samman med agar agar och den håller ihop skapligt så någon större nedskräpning ser jag inte.
          Senast redigerad av StefanL; 30 januari 2006, 22:56.

          Kommentar

          • Zzzit
            Användare
            • januari 2006
            • 253

            #35
            Tycker det börjar glida över mer på vilket foder som är bra, och inte på om räkmix kan framkalla buken mer än något annat foder skulle göra!
            Hur ofta de skall utfodras är inte heller relevant i denna frågan! Sunt förnuft gäller väl!? En rovfisk äter inte lika ofta som en betande mbuna! Ganska självklart för min del! Och lämpligast vore väl då att mata dem på liknande sätt i fångenskap, i den mån det går iaf!

            Detta är mina åsikter!
            Och tycker att det räcker med ovidkommande inlägg! Och jag tror inte att någon kan svara på att räkmix skulle framkalla buken mer än något annat foder! Har någon erfarenhet att så skulle vara fallet, och att det med säkerhet skulle bero på räkmixen, så kan den personen tala om det isf, och även allt annat som är relevant! Såsom vatten, filter och hur många och vilka sorters fiskar denne person har/hade m.m.
            Malawi i 30 kar och ingen pool längre! []

            Kommentar

            • StefanL
              Användare
              • augusti 2002
              • 10784

              #36
              Och tycker att det räcker med ovidkommande inlägg!
              Det där får du gärna utveckla...
              Om du syftar på mitt inlägg Zzzit så läser du det riktigt dåligt då jag inte anser att räkmix är boven i dramat. Jag har använt räkmix i flertalet år nu och visst har jag haft min beskärda del av bukvattensot, men jag är ändå övertygad om att räkmixen inte varit den avgörande faktorn till sjukdomen.

              Hur ofta de skall utfodras är inte heller relevant i denna frågan! Sunt förnuft gäller väl!? En rovfisk äter inte lika ofta som en betande mbuna! Ganska självklart för min del!
              Det är ganska självklart även för mig men lik förb...så händer det att jag missar och en mindre övermatning kan ske. Jag kan även missa vattenbyten lite och det är inte heller bra.

              Kommentar

              • Zzzit
                Användare
                • januari 2006
                • 253

                #37
                Nej, jag syftar inte på dina inlägg.
                Malawi i 30 kar och ingen pool längre! []

                Kommentar

                • Per B
                  Användare
                  • september 2005
                  • 1250

                  #38
                  Du verkar ganska argsint Zzzit: "Äntligen en som inte tänker så enkelspårigt!", "Vi är väl inte fiskar!?" och "Och tycker att det räcker med ovidkommande inlägg!" Så disciplinerade behöver vi väl inte vara även om jag i och för sig håller med dig om att man inte ska glömma ämnet.

                  Eraserx, som startade tråden, skrev tex om att mata färre gånger per dag med räkmix och då tyckte jag att det var lämpligt att påpeka (det självklara) att det är skillnad på ofta och mycket. Sällan och mycket skulle kanske till och med kunna vara mer stressframkallande än lite och ofta och eventuellt vara en orsak till sot?
                  mvh Per

                  Tanganyika och Västafrika i burkarna

                  Kommentar

                  • Zzzit
                    Användare
                    • januari 2006
                    • 253

                    #39
                    Inte så arg som jag låter! ;-)
                    Men eftersom ämnet intresserar mig och jag själv haft problem med buken då och då, så vore det bra om det kom fram fakta om detta!
                    Hor ofta och hur mycket man skall mata tror jag inte är en utlösande faktor i sig!?
                    Och jag står ff fast vid att tex en fusco INTE skall äta ofta!!! I naturen är jag övertygad om att en sådan fisk inte äter särskilt ofta, och när den äter så äter den upp en hel fisk! Så, se till vilken sorts fisk du har och mata därefter! Eftersom jag har mest rovfiskar så har jag större andel räkor, eftersom en rovfisk inte äter vegetabilsik föda, men får i sig lite sådant ändå eftersom den äter fiskar som oftast lever på alger m.m.
                    Jag har svårt att tro att det är själva räkmixen som framkallar buken, utan tror att det handlar om det räkmixen kan ställa till med isf!
                    Och jag tror att vissa sorter är betydligt känsligare än andra vad det gäller att få buken!? Och om det skulle bero på räkmix vore intressant att få reda på!
                    På 80-talet matade jag mina malawi bla. med oxhjärta och fick aldrig buken!!!
                    Malawi i 30 kar och ingen pool längre! []

                    Kommentar

                    • deelay
                      Användare
                      • september 2002
                      • 5394

                      #40
                      Ganska kul o läsa... att mata lite och ofta står tom i nybörjarböcker =) Räkmixen i sig kanske inte ger bukvattensot, även om det faktiskt inte är det vi pratar om utan en liknande variant... hur många har sett dom typiska tecknen på sina sjuka fiskar? inte jag iaf utan mina matvägrar o sväller lite men utstående fjäll får dom. Om räkmixen ger bukvatten kan man ju diskutera i oändlighet eftersom det iaf inte verkar finnas någon som vet exact. På 80talet matade man/jag med oxhjärta o Hikaripellets till mina malawi o det funkade helt problemfritt för mig, slutade med oxhjärtat pga av nya rön osv men forstsatte med pellets för att för 3 år sedan testa räkmix vilket slutade med att fiskarna blev sjuka 5gånger under det året så jag slutade med räkmix o allt blev bra igen, jag vet inte varför o tydligen ingen annan heller av alla dom man pratat med för sedan finns det ju dom som kört det i 10år o alldrig haft problem... vet inte va man ska säga annat än det utnötta klishen "kör det som funkar för dig" det gör iaf jag.
                      Jag har ordentligt med filter så det va inte problemet och inte bytte jag för lite vatten heller, ca50% i veckan precis som jag gjort i alla år.

                      Förslag på vad som hände är välkommna =)
                      http://www.aquariumstockholm.se/

                      Kommentar

                      • Erik Österlund
                        Användare
                        • januari 2005
                        • 3788

                        #41
                        En fråga till er som matar era fiskar 3 ggr per dag eller mer: Åker ni hem på lunchrasten eller jobbar ni hemma? Jag matar bara en gång per dag, när jag kommer hem från jobbet. Finns det någon automatisk matare som verkligen fungerar bra?

                        Bara undrar...


                        Mvh Erik

                        Kommentar

                        • Per B
                          Användare
                          • september 2005
                          • 1250

                          #42
                          Jag pluggar och har en dotter som är hemma och matar när jag inte är det. ;-)
                          mvh Per

                          Tanganyika och Västafrika i burkarna

                          Kommentar

                          • PatrikMalmo
                            Användare
                            • maj 2005
                            • 4642

                            #43
                            Vill man mata flera gånger om dagen finns det flera automat-matare som funkar fint. Eheims är ett tips. Fyll med pellets/torrfoder och ge annat för hand. Eheims går att ställa in så att den bara ger "skvättar" åt gången upp till 4 ggr per dag om jag inte missminner mig. Med två sådana över ett större kar så torde man vara rätt bra förberedd.

                            Helt enig i slutsatsen att de flesta firrar käkar lite men ofta. Undantag finns givetvis, men generellt. Att mata lite men ofta borde således efterlikna den naturliga miljön bäst möjligt. Har annars haft flera funderingar kring odling av levandefoder som kan komma in i karet på egen hand. Ett litet kar med t ex en liten art räkor bredvid som kopplas samman med det större genom kommunicerande kärl borde kunna funka. Har inte testat än, och vet inte hur mycket foder som kommer igenom där - men en liten munsbit då och då ger det säkert. Även klurat på samma princip fast med guppy som "foderdjur".

                            Hade för många år sedan ett kar där jag odlade bee-shrimp, tömde det (trodde jag) och satte i ett par Apistos i stället. Fanns trots nogrann tömning en jäkla massa småräkor kvar, och de efterliknar Apistos naturliga mat rätt bra, misstänker jag. Apistona blev i vilket fall jäkligt granna och lekte som Sören. Ett gäng räkor överlevde ändå genom att sitta högt upp i karet bland flytväxterna. Gav lite småttingar då och då som glatt mumsades upp av Apistona. Har letat intensivt efter någon av de 13 räkarter som ska finnas i Tanganyika, men inte haft framgång än. Får se var det landar.

                            Hilsen,

                            P
                            Senast redigerad av PatrikMalmo; 31 januari 2006, 10:37.
                            Ingen fisk har läst böckerna.

                            Kommentar

                            • m[A]use^
                              Användare
                              • december 2005
                              • 909

                              #44
                              Tack för ert engagemang i tråden! Har fått lite mer kött på benen nu! Kommer absolut dra ner på min matning av räkmix. Kommer också byta ut vanligt gelatin till agra agra. O se till å binda min mix ordentligt då mkt av dåliga bakterier kan komma av att den är för "flyktig".

                              /foppa
                              Senast redigerad av m[A]use^; 31 januari 2006, 13:46.
                              Min zoon
                              -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
                              Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
                              http://www.malawifreaks.se/forum

                              Kommentar

                              Arbetssätt...