Reda ut räkmix vi gör ett test!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • m[A]use^
    Användare
    • december 2005
    • 909

    Reda ut räkmix vi gör ett test!

    Man kan ju göra vissa undersökningar för att dra vissa slutsatser...
    Tänkte höra hur många som använder räkmix eller pellets. O vilka erfarenheter ni har. Jag själv överväger att gå över till pellets å flingor på mina ciklider här hemma. Bara en känning jag fått när jag läser bland forums trådarna.
    Uppfattningen jag fått är ofta att folk får bukvatten lr liknande sjukdomar vid användning av räkmix, men aldrig läst någon tråd att folk som använder pellets lr flingor fått malawimage...


    Så, vad använder ni för foder? O vilka erfarenheter?

    Jag sjäv kör som sagt med räkmix o har åkt på bukvatten...
    Självklart utesluter jag inte att det kan vara andra faktorer än foder, men min tanke förde mig till denna frågeställning.
    /m.v.h Foppa
    Min zoon
    -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
    Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
    http://www.malawifreaks.se/forum
  • Mattias Andersson
    Användare
    • september 2003
    • 788

    #2
    Själv så är jag av den uppfattningen att dom flesta Malawi- och Tanganyikaägare kör mest med just räkmix..... rätta mig om jag har fel??

    Kommentar

    • Rovfisken
      Användare
      • april 2005
      • 178

      #3
      Grejen med räkmix är att man måste göra vattenbyten + rengöra filtren betydligt oftare än med pellets , sen har jag märkt att tex ärtor inte e bra för rov-malawi då ett flertal av mina dött av det,dom verkar bli förstoppade. så då testade jag en rov mix helt utan ärtor gjord på torsk, räkor,musslor ,c-vitamin och astaxin. den funkar. men då e problemet att "kött" som inte äts o hamnar på botten verkar ha en tendens att gynna parasiter ? men för det mesta har det gått bra med räk-mixen för min del. den billig o göra oxå tror att det e väldigt viktigt med en ordentlig mixer med vassa knivar så att "smeten" blir lika fin som vatten typ.
      men annars kan jag rekomendera aquatic nature pellets o flinogr oxå , hehe.
      använder du räkmix så får du tok städa karen lite oftare, då e det inga problem.
      det här är som sagt bara mina personliga erfarenheter och det går ju olika bra för alla.
      Mina kar

      http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=345185&gid=356333

      Kommentar

      • ozric
        Användare
        • mars 2004
        • 3187

        #4
        Vänjde in mina Kiriza på JBL-sticks men var inte nöjd med det fodret (troffarna blev slöa)-började då ge Aquatic Nature ist och det funkar över förväntan faktiskt. Har under många år nästan enbart kört med räkmix men slutat med det nu när det funkar så bra med AN. Främsta nackdelen med räkmix är att det tär på vattnet så mkt.
        "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
        c",)

        Kommentar

        • bmwpower
          Användare
          • december 2002
          • 1934

          #5
          Jag kör med räkmix för att bygga upp fisken om den är mager vid exempel vilfångad fisk.
          När dom nått rätt volym så går jag över till sera vipan,tropical spiriluna forte

          Kommentar

          • Micke Lövberg
            Användare
            • februari 2004
            • 349

            #6
            Ursprungligen postat av Rovfisken
            Grejen med räkmix är att man måste göra vattenbyten + rengöra filtren betydligt oftare än med pellets
            Vad innebär betydligt oftare?Fler än en gång i veckan?

            Personligen har jag den erfarenheten att det är lättare att övermata med räkmix än med pellets och flingor, och på så sätt få skitigare vatten och filter.

            Nästa fråga är hur man matar med räkmixen?Slänga i en hel bit som firrarna får "gnaga" på eller....?Jag hackar mixen med en vass kniv så det blir lagom stora bitar, blir nästan inget skräp i vattnet alls.

            Tror nog att det ultimata är att köra runt på olika foder under veckan.
            375L Malawi
            112L Tanganyika
            90L Tanganyikayngel
            45L Tanganyika

            Kommentar

            • bmwpower
              Användare
              • december 2002
              • 1934

              #7
              Kör man bara ett foder så byggs det bara upp bakterier för att brytar ner just det fodret.
              Därdärför ska man ta det väldigt fösrsiktigt när man byter foder.
              Dels för att vänja fiskarna samt för att få ingång nedbrytningen av det nya fodret.

              Kommentar

              • malawijanne
                Banned
                • november 2005
                • 3217

                #8
                jag matar väl med ca 2kg räkmix om dan frysen som jag bryter av när den är frusen och bara kastar i akvariet, visst blir det lite grumligt ett tag, men jag behöver aldrig göra ren sanden och jag har aldrig gjort rent mina filtermattor, jag har mattor som täcker hela gaveln. bara man sköter sina vattenbyte med hälften av vattnet så håller sig vattnet klart, en liten parentes jag har väldigt mycket fisk i mina kar så dom är hårt belastade.
                det är väldigt sällan jag har problem med buken men till 99 % får jag buken när jag matar med för mycket pellets, för pellets matar jag mina haplisar ibland med.
                Det har även hänt att jag har matat mbunas och troffar med pellets men då får man vara grymt försiktig annars får man förstoppning eller buken.
                Så min slutsats är att det är kanon med räkmix. och pellets kan man använda för att få fiskarna attt växa bättre.
                sedan har ju räkmixen fördelen att vara ett bra färgfoder och det är ju inte fel att få lite färg på sina fiskar. det kan man ju inte påstå att dom danska och tyska malawiciklider har.
                plus vill du ha den djupröda färgen så spetsar du på med lite astaxhantin.kan det bli bättre. det var mina erfarenheter sedan 20 år tillbaka att använda räkmix till mina ciklider. just nu har jag bara 150 akvarium mes 25000liter vatten, och bara ciklidermvh janne

                Kommentar

                • Erik Österlund
                  Användare
                  • januari 2005
                  • 3788

                  #9
                  Alltså jag måste erkänna att jag inte vet hur jag ska mata mina fiskar längre...

                  Jag kör en blandning av olika foder; Räkmix, pellets och flingor till Mbunas. Har läst tidigare att det var bra att variera maten. Nu har jag läst inlägg på senare tid när folk förespråkar EN typ av mat med hänvisning till att fiskarna inte äter olika saker i naturen, och att ge olika typer av mat ökar risken för sjukdommar och förstoppning. Ok jag kan köpa att mixen passerar genom fisken snabbare än pellets (eller?) vilket borde betyda att det inte är lämpligt att först ge pellets för att dagen efter mata med mix som då trycker på pelletsen och resulterar i förstoppning.... Äh jag e kanske ute och cyklar nu...

                  Jag vet att man ska utgå från det som funkar för en själv men jag har nyligen infört fler olika typer av mat efter jag läst tidigare att det skulle vara bra, så har egentligen ingen erfarenhet att utgå från. Har bara kört så här i typ tre månader...

                  /Erik

                  Kommentar

                  • Mikael W
                    NCS Medlem
                    • augusti 2002
                    • 8598

                    #10
                    Hej

                    Spirulinaflingor till frukost och räkmix till middag. Fungerar bra för både troffar och sillciklider, inga problem so far. Kvantitativt sett kör jag väl på medelnivå, dvs ej för mycket mat.
                    mvh
                    Mikael W
                    (NCS-medlem sedan 1981)

                    Kommentar

                    • Stelin
                      Användare
                      • december 2002
                      • 1339

                      #11
                      Jag matar nästan uteslutande med torrfoder(NLS "cichlid formula") till mina Tropheus. Tycker deras magar verkar må bättre när jag matar med detta än när jag matar med räkmix(och för den delen allt annat jag provat).
                      //Stefan Lindstedt

                      Kommentar

                      • Ola Svensson
                        Användare
                        • april 2002
                        • 14633

                        #12
                        Mina fiskar har matt bast nar jag gett dem rakmix, men oftast sa finns det en korrelation mellan om jag har mycket fisk som ater mycket mat och hur mycket jag skoter dem (akvarieintresset ar pa topp) och hur mycket rakmix jag matar med. Nar skotseln ar pa topp sa ar det rakmix som galler.
                        Med vänliga hälsningar

                        Ola

                        Kommentar

                        • Prayerman
                          Användare
                          • juni 2004
                          • 1314

                          #13
                          Jag har matat mina Malawisar i 1,5 år med räkmix som huvudfoder. Jag kastar i frysta bitar som fiskarna sen käkar upp på rätt kort tid.

                          Som komplement har jag spirulinaflingor och artemia eller mysis.

                          Jag gör typ aldrig rent mina filter och har aldrig soten.

                          Får man problem med smutsigt filter så har man nog för fin filtermatta eller för klena pumpar, skyll det inte på räkmixen.

                          Jag kör orginalblandningen och har upplevt att en viktig komponent är just gelatinet. De som inte har det kanske får räkmixar som skitar ner, mina skitar inte ner alls. Mina fiskar är färgglada och växer fint, mår kanon helt enkelt.

                          Räkmix är helt klart bra som huvudfoder.
                          Tomas Wallengren
                          http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

                          Kommentar

                          • Tony
                            Användare
                            • april 2002
                            • 4594

                            #14
                            Jag är övertygad om att man inte kan generalisera genom att säga att "malawiciklider mår bra av räkmix". Mina mbunas mår finfint av räkmix, men mina rovciklider får ofta problem med förstoppning och annat bukrelaterat krångel, så det svaret varierar nog en hel del.
                            Tony Englund

                            Kommentar

                            • Prayerman
                              Användare
                              • juni 2004
                              • 1314

                              #15
                              Jo det är klart, har man Rovmalawi eller specifika växtätande malawisar så... Något som var och en får kolla upp är ju hur mycket kött eller grönt man bör ha i utifrån vilka fiskar man har.

                              De jag har är en blandning, där några drar mer åt kött och andra åt grönt, däremot har jag inga utpräglade vegetarianer eller köttätande. Hur som helst så ser alla mina oavsett om det är Aulonocara eller Tropheops ut att må mycket bra!
                              Senast redigerad av Prayerman; 30 januari 2006, 14:27.
                              Tomas Wallengren
                              http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

                              Kommentar

                              Arbetssätt...