Kolla era slangkopplingar!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PatrikMalmo
    Användare
    • maj 2005
    • 4642

    #16
    Jag kör också med små borrade hål på insugningsrören. Har borrat med 2 mm borr så hålen sitter ca 5 cm under vattenytan. En luring är att man får en extra grej att kolla, hålen kan ibland sätta igen. Påverkar inte insugningsförmågan speciellt mycket vid större filter.

    Kalle-Maja,
    problem att få på slangar på kopplingar löser man genom att värma slangänden en aning med tändare. Slangen mjuknar lite och går oftast mycket enkelt att trycka dit. Stelnar efteråt och brukar sitta stenhårt - lätt hänt att bli lite ilsk på ens egen slughet om man av någon anledning vill få isär möget i efterhand.

    Personligen trivs jag bra med ytterfilter. Har aldrig råkat ut för några missöden med dem. Är dock lite fundersam över filtret jag byggt ihop själv med avloppsrör. Har inte kört igång det ännu, så jag har lite tid att klura på.

    Hilsen,

    P
    Ingen fisk har läst böckerna.

    Kommentar

    • Kalle-Maja
      Användare
      • december 2004
      • 1324

      #17
      PatrikMalmö, det är inte svårt att få på slangen på den fasta rörpipen(eller vad man ska kalla den). Det som inte funkar är att få fast "muttern" som man ska sätta utanför slangen fastgängad i rörpipen.
      Senast redigerad av Kalle-Maja; 22 januari 2006, 09:33.

      Kommentar

      • Alexander Ylipää
        Användare
        • oktober 2003
        • 3615

        #18
        Ursprungligen postat av Kalle-Maja
        PatrikMalmö, det är inte svårt att få på slangen på den fasta rörpipen(eller vad man ska kalla den). Det som inte funkar är att få fast "muttern" som man ska sätta utanför slangen fastgängad i rörpipen.

        Fram med tången!
        Mvh Alex

        Kommentar

        • PatrikMalmo
          Användare
          • maj 2005
          • 4642

          #19
          Kalle-Maja,
          oki, då missförstod jag dig. Testat med annan slang - kanske finns tunnare? Alternativt om det är något vajsing med muttern? Går den på fint utan slang?

          Tänger och våld... är jag lite försiktig med när det gäller akvarie och prylarna runt det. Trots ett av mina motton: går det inte med våld, använd mer våld och går det ändå inte, använd större verktyg... ;-)

          Hilsen,

          P
          Ingen fisk har läst böckerna.

          Kommentar

          • Kalle-Maja
            Användare
            • december 2004
            • 1324

            #20
            Näe jag har inte testat med annan slang och muttern går på utan slang. Det borde gå med en tunnare slang men det är trist när originalgrejerna inte funkar. Jag ska precis nu åka till Akvarielagret och köpa upp mig på lite olika slangar, bubbelräknare, ledningstalsmätare och förhoppningsvis levande mygg som det är svårt att få tag på i Stockholm den här säsongen. Tyvärr har jag problem även med monteringen av min CO2-reaktor(Aqua Medic 1000) där bruksanvisningen inte verkar skriven för just min modell. Grrr, blir så trött på alla tekniker som inte kan föreställa sig en användare.

            Kommentar

            • StefanL
              Användare
              • augusti 2002
              • 10784

              #21
              PatrikMalmo: Hur blir det då när du gör vattenbyten? Jag kör ut ca 40% i vattenbyte och då finns det alltså risk att pumparna "torrgår"? Det är klart att det går att stänga av pumparna, men det har varit väldigt bekvämt att inte vara överallt och greja när man gör vattenbyte...;-)

              Uppdatering:

              Jag borrade nu ca 10cm under vattenytan. På den stora (Eheim 2217) borrade jag två hål under varandra och på den mindre (Eheim 2213) borrade jag ett hål. Även om jag borrade lite djupare så läcker det iallafall mindre än hälften mot vad som hade läckt ut annars...
              Tack för tipset!! []
              Senast redigerad av StefanL; 22 januari 2006, 12:50.

              Kommentar

              • cag
                Användare
                • augusti 2005
                • 14

                #22
                [QUOTE=Stefan Larsson]PatrikMalmo: Hur blir det då när du gör vattenbyten? Jag kör ut ca 40% i vattenbyte och då finns det alltså risk att pumparna "torrgår"? Det är klart att det går att stänga av pumparna, men det har varit väldigt bekvämt att inte vara överallt och greja när man gör vattenbyte...;-)

                Hej,

                Ett alternativ är att göra en flottör som sitter precis under ytan på ett grenrör ut från "huvudröret". På så sätt bibehålls den normala funktionen, men om det skulle gå galet så öppnar nödventilen/flottören. Sätter man samtigt en avstängsventil på grenröret innan flottören så kan man göra en förbikoppling av nödfunktionen, det gäller bara att komma ihåg att återställa den i rätt läge efter vattenbyte.


                Mvh


                Carsten

                Kommentar

                • StefanL
                  Användare
                  • augusti 2002
                  • 10784

                  #23
                  Jag gjorde ett vattenbyte idag och glömde stänga av pumparna...så de gick en kort stund(nån minut) utan vatten. Nu har jag satt en sladdosa på utsidan av karet (sidan är gömd) så jag enkelt kan stänga av enbart de pumparna vid vattenbyte. Då bibehålls vattnet i pumpen.

                  Det blev lite merarbete först men nu är det iordning och jag kan ju säga att jag känner mig mycket lugnare...*S*

                  Om pumparna, eller kopplingarna, brister av någon anledning så kommer det max ut ca 50 liter vatten istället för närmare 300 liter...skada sker nog ändå...men inte lika allvarligt.

                  Kommentar

                  • PatrikMalmo
                    Användare
                    • maj 2005
                    • 4642

                    #24
                    Stefan,
                    jag byter vatten enligt "dialysmetoden", dvs jag spolar in vatten i ena hörnet på karet samtidigt som jag suger ut vatten från andra hörnet. Vattenytan i mina kar rör sig bara några cm nedåt när jag byter, så för mig är det inga problem med pumparna vid vattenbytena. En viss del av vattnet jag spolar i sugs visserligen ut "direkt", men jag har räknat lite på vattenflödet och tagit till i överkant. Sätter bara en klocka på hur länge/mycket vatten jag vill byta.

                    Kalle-Maja,
                    aptrist när originaldelarna inte funkar som de ska. Skumt egentligen, har aldrig haft något problem med just Eheim. Bruksansvisningar är också ett helsike oftast. Men tjo, vad detaljerade och bra skrivna de är... om det nu bara var MIN modell i beskrivningen!! Har nyligen trixat med ett par sidokanalsfläktar där jag råkade ut för exakt det. *sympatimorr* Hoppas det löser sig - annars får du köra enligt devisen från Kalle, i Kalle & Hobbe: bruksanvisningar är för mesar... *s*

                    Hilsen,

                    P
                    Senast redigerad av PatrikMalmo; 23 januari 2006, 04:57.
                    Ingen fisk har läst böckerna.

                    Kommentar

                    • wofflan
                      NCS Medlem
                      • september 2003
                      • 660

                      #25
                      skönt att det inte bara är jag som tycker att bruksanvisningsarna är helt kassa, började tro att jag var otekninsk
                      Mvh Fredrik

                      Kommentar

                      Arbetssätt...