Kolla era slangkopplingar!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    Kolla era slangkopplingar!

    Idag rengjorde jag mitt ytterfilter som gått sedan april 2005, så gjorde jag upptäckten att en slangkoppling hade släppt och höll ihop minimalt. Hade den släppt helt så hade ytterfiltret pumpat ned vatten och sedan rätt ut bakom min akvarieställning (lecablock).

    Jag hade en väldig tur som upptäckte det nu...det hade kunnat blivit rent kaos om jag varit borta på jobbet och frugan varit själv hemma med sonen. Troligen hade frugan inte märkt något förrän hon själv stod i vatten eller sonen suttit och plaskat i vardagsrummet.

    Vad vill jag med denna tråd? Jo...gå till era kar och kolla era kopplingar kontinuerligt och gör inte som jag gjort den här gången...tro att allt sitter som det ska...*hua*
  • Bosse.J
    Användare
    • augusti 2003
    • 205

    #2
    kollat. Allt satt som det skulle.
    men som du säger så är det ju bra att kolla en gång för mycket.
    Bosse.J

    Kommentar

    • Zaphi
      NCS Medlem
      • juli 2002
      • 5395

      #3
      Jag säger som jag alltid har gjort. Vattnet skall man ha i karet, inte utanför!

      Jag har hört om så många olyckor med ytterfilter så jag tycker inte det verkar vara värt mödan att riskera det, speciellt om man inte har brunn eller har karet på parkett.
      www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

      Kommentar

      • StefanL
        Användare
        • augusti 2002
        • 10784

        #4
        Jaja Viktor...det var inte det som min "påminnelse" handlade om. Jag är väldigt nöjd med mina ytterfilter och tycker det är kanon...så de där orden biter inte på mig...hehe. ;-)

        Kommentar

        • discusred
          Användare
          • juni 2004
          • 851

          #5
          På tal om otäcka saker som kan hända. Skulle ta frysta mygglarver ur frysen förra veckan, bröt av en bit och en liten bit hamnade i ögat. Fick en hemsk allergi chock av det, ögat svullnade upp som bara den och blev hemskt rött. Blev helt matt och spyfärdig. Tog 3 timmar innan jag började må bättre och svullnaden började inte gå ner ifrån sent på kvällen.
          Det var inte alls skoj och genom lida.

          Kommentar

          • Zaphi
            NCS Medlem
            • juli 2002
            • 5395

            #6
            Oh, det låter ju inte alls kul. Jag visste ju att de va luriga de där mygglarverna och att man kunde få allerigiska chocker av dem, men har aldrig hört talas om ett fall så.
            www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

            Kommentar

            • Kalle-Maja
              Användare
              • december 2004
              • 1324

              #7
              Jag är lite orolig för det där. Åkte häromdan och köpte ett gäng slangklämmor på Bauhaus som jag tänkte dra på vid mina slangfästen. Jag har en läskig anslutning på ett Eheim 2028 II där den där säkerhetskopplingen som ska skruvas över slangen och fast på filtersidan inte passar. Det är som om slangen är för tjock. Där har jag bara tryckt dit den utan att skruva fast och sover därför vissa kvällar sämre än andra.

              En nackdel med att som jag köpa hårdvara från Tyskland är att såna här funktionsproblem blir lite svårare att åtgärda p g a avstånd till säljaren. Nu har jag även köpt ett 2028 III som ska drifta mitt nya 840(där det går väldigt långsamt) samtidigt som jag ska dra igång kolsyra med en extern reaktor i mitt 540. Mycket slangar blir det[:-S].

              Om jag oxå ska replikera Zaphi så tycker jag varken om filterlösningar eller moduler inne i akvariet. Inget att göra åt, det bara är så.
              Senast redigerad av Kalle-Maja; 21 januari 2006, 21:19.

              Kommentar

              • Stefan63
                Användare
                • februari 2005
                • 192

                #8
                Jag fick ett tipps av en kille att borra ett litet hål i insugningsröret, precis under vattennivån. Skulle en slang eller något annat läckage på pumpen inträffa, så kommer det bara ut en mindre mängd vatten. Pumpen slutar att suga när den tar in luft.
                Senast redigerad av Stefan63; 22 januari 2006, 18:26.
                Stefan63

                Kommentar

                • jarinen
                  Användare
                  • april 2003
                  • 1888

                  #9
                  Skall syna dessa genast! Det handlar nog om att vara noga med grejerna och inte hitta på lösningar själv. Det kan Eheim och andra, de har nog tänkt till ; ). Dock tänkte jag till en gång och satte slangklämmor som extra säkring på kopplingarna tyckte jag då då. Det resulterade i att hela kopplingen sprack nästa gång jag skulle lossa och göra rent. Blev aningens arg på mig själv. Lärdom av detta : plast kan man inte sätta tryck på, i form av en slangklämma!

                  Ytterfilters fördelar överväger klart! nackdelarna. Min melodi är ytterfilter, ju större dess bättre.

                  Mvh Jari

                  Kommentar

                  • Kalle-Maja
                    Användare
                    • december 2004
                    • 1324

                    #10
                    Stefan63, det var ju faktiskt ett väldigt bra tips. Tror jag har hört det förut men negligerat det, men nu när jag tänker efter så är det ju en god försäkring som varken är svår eller dyr.

                    Kommentar

                    • Kalle-Maja
                      Användare
                      • december 2004
                      • 1324

                      #11
                      Jarinen, jag tror visst att man kan sätta slangklämma runt plaströren. Men det är nog lätt att trycka för hårt. Aldrig får man vara riktigt lycklig.

                      Kommentar

                      • jarinen
                        Användare
                        • april 2003
                        • 1888

                        #12
                        Ursprungligen postat av Kalle-Maja
                        Jarinen, jag tror visst att man kan sätta slangklämma runt plaströren. Men det är nog lätt att trycka för hårt. Aldrig får man vara riktigt lycklig.
                        Sant! Jag har i och för sig bara erfarenhet av Eheims ytterfilter och dess kopplingar är verkligen bra konstruerade. Om man är noga med dessa skall inte några missöden behöva inträffa. När man sätter på slangarna som färska och mjuka o fina ska det mycket till för att de ska släppa eftersom de dessutom hårdnar kring greppet så att säga med tiden. Men vid rengöring och en åldrad och stelare slang så får man vara noga med riggningen så att det verkligen sitter bra.

                        Mvh Jari

                        Kommentar

                        • deelay
                          Användare
                          • september 2002
                          • 5394

                          #13
                          När jag kör ytterfilter så har jag insuget precis under vattenytan av 2 annledningar.
                          1. Släpper en slang så kommer inte många liter på golvet.
                          2. Jag använder dom endast som biologiska filter så jag vill ha så lite partiklar som möjligt i det så det inte slammar igen.
                          http://www.aquariumstockholm.se/

                          Kommentar

                          • StefanL
                            Användare
                            • augusti 2002
                            • 10784

                            #14
                            Stefan63...Kanonbra tips som jag skall fixa med imorrn så jag sover skönare om nätterna! Hur långt under vattenytan ska man borra? Tappar inte insuget mycket sugförmåga längst ned om man borrar högre upp? Vilken dimension ska man borra för att det ska garantera stopp?

                            Kommentar

                            • spotUP
                              Användare
                              • december 2005
                              • 38

                              #15
                              Bump!!!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...