hjälp med yngel (nu ägg)!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • malplacerad
    Användare
    • maj 2005
    • 877

    #16
    Håller med ozric, cyclops är ett jättebra yngelfoder de första veckorna.
    ||||

    Kommentar

    • choffe
      Användare
      • november 2005
      • 841

      #17
      ok tack för svaren!

      jag har köpt räkmix så jag vet inte om den är väl mald eller så men tror ni det är "nogrant" malt??

      mvh christoffer
      Christoffer Lundholm

      Kommentar

      • malawijanne
        Banned
        • november 2005
        • 3217

        #18
        varför ska man flytta honan til ett spottkar, är det för att ynglen ska präglas som man har läst i många trådar, så att nästa generation ska bli bra yngelvårdare.
        jag ger inte mycket för det, för jag har märkt om man tvångsspottar honorna så blir inte deras yngel sämre att hålla tiden ut, bara dom tillräckligt gamla typ som dom vildfångade man köper dom är oftast äldre så att det är därför dom har lättare att hålla tiden ut.
        Jag själv tömmer alltid mina honor i mina stora baljor, och jag har malawiciklider som jag har urvalsodlat i 15 år med samma gener, dom är inte sämre att hålla ynglen än vildfångade, bara dom blir tillräckligt gamla.
        Så det är kanske dags att sluta ge råd till nya ciklidister att ciklidyngel måste präglas genom att man flyttar honan till ett eget akvarium, hon blir ju bara stressad.
        en liten parentes. skall jag som odlar ciklider i större skala flytta mina honor till särskilda spottkar, jag har väl ca 60 70 honor i veckan som jag tömmer,
        ni kan väl själva räkna ut hur många baljor jag skulle behöva
        Senast redigerad av malawijanne; 16 januari 2006, 23:38. Anledning: felstavat

        Kommentar

        Arbetssätt...