hjälp med yngel (nu ägg)!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • choffe
    Användare
    • november 2005
    • 841

    hjälp med yngel (nu ägg)!!

    har en ps.crabro som jag nyligen upptäkte ruva! vad ska jag göra för att såsmåningom lyckas som bäst med yglena??
    kolla gärna på bilderna som är på min zoon, inga bra men syns att hon ruvar...

    ge alla tips ni har...jag har henne ensam i ett 65 literskar, hon har tuggat i 2 dagar nu.

    mvh christoffer
    Senast redigerad av choffe; 09 januari 2006, 15:52.
    Christoffer Lundholm
  • SOLO
    Användare
    • augusti 2004
    • 53

    #2
    Ja enligt min erfarenhetvad gäller Malawi så "tuggar" dom i ca:2-3 veckor innan dom släpper ynglerna. Har du honan sepparat i den lilla burken kan hon allt gå där en stund. Dom sköter sig själva.
    3x200,480,960 SA&CA

    Kommentar

    • choffe
      Användare
      • november 2005
      • 841

      #3
      ok...tack för svaret

      någon mer som vet?!?
      Christoffer Lundholm

      Kommentar

      • choffe
        Användare
        • november 2005
        • 841

        #4
        snälla!!!
        mer tips...

        mvh christoffer
        Christoffer Lundholm

        Kommentar

        • Jonas E
          Användare
          • februari 2003
          • 2533

          #5
          De enda tips jag kan ge dig är att sköta akvariet, vattenbyte en gång i veckan,stressa inte honan för mycket. Många gömställen vill hon ha. Mer än så är det inte =)
          /Jonas
          540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

          Kommentar

          • Pikkenix
            Användare
            • mars 2005
            • 254

            #6
            Vad är det för tips du vill ha, du har ju redan flyttat över honan till ett spottkar så nu är det ju bara att vänta.
            När hon släpper ut ynglena så mata med nykläckt artemia, byt ofta vatten och mata honan med ditt vanliga foder tills hon ätit upp sig lite och släpp tillbaka henne igen. Gärna på kvällen strax innan du släcker karet så minskar du riskerna för att hon inte bli godkänd vid återinförandet.

            Lycka till med de små!
            Mvh
            Daniel Eriksson, aktivitetsansvarig i Jönköpings akvarieförening

            Söker du odlare i ditt närområde? Simma in på Fiskförmedlingen! (Nu även med Köp & Sälj-avdelning)

            Kommentar

            • choffe
              Användare
              • november 2005
              • 841

              #7
              tacktack! jag har henne (ps.crabro) redan i ett spottkar (65 l) men jag vill ha tips om hur jag ska göra med ynglena...!?

              ps. är det helt säkert att ynglena äter ibörjan?? har föresten hört att man inte ska mata först efter att ynglena "fått bort" sin gulesäck...är det sant??

              är glaad att jag fått en tuggande PS:CRABROOOO
              den är väll inte den vanligaste arten direkt ;-) [] ?

              mvh christoffer
              Senast redigerad av choffe; 10 januari 2006, 16:54.
              Christoffer Lundholm

              Kommentar

              • aron

                #8
                Mitt första inlägg här på ciklid.se

                Spottade yngel har som regel ingen gulesäck när honan spottat de.
                Om de har gulesäck kvar är det för att honan spottat de för tidigt p.g.a stress eller annat, hon "tuggar" de ju just för att när hon släpper ut de skall de klara sig själva och kunna käka,simma och allt annat en fisk gör.
                LYCKA TILL!

                andreas

                Kommentar

                • ozric
                  Användare
                  • mars 2004
                  • 3187

                  #9
                  Jag ger sköljda frysta cyclops till yngel den första tiden.(för lat för artemia-geggandet samt att cyclops är mkt bättre färgfoder). Ju fler ggr om dan desto bättre , men lite lite åt gången bara.
                  Byter vtn var 3.e-5:e dag ungefär,beroende hur mkt fisk som går.
                  Ha släckt i karet så länge honan ruvar - ibland krävs det helövertäckning av karet ett par dar om det står på en ljusare plats än vad honan är van vid (kanske gäller detta bara VF Mbuna,det vet jag inte).
                  "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                  c",)

                  Kommentar

                  • Fr BuBu
                    Användare
                    • mars 2004
                    • 126

                    #10
                    Varför skall man ha släckt i karet till honan? Jag måste ha missat något högst västentligt i så fall. Jag har aldrig någonsin haft släckt till mina tuggande honor och det har ändå gått väldans bra, med det menar jag inta att jag har rätt, men jag har bara aldrig läst eller hört att man skulle ha släckt till honan så jag undrar varför.
                    Jaha så har man blivit en skånsk norrbottning då!

                    Kommentar

                    • choffe
                      Användare
                      • november 2005
                      • 841

                      #11
                      tack för ALLA svar!!
                      om man har släckt, gör det att honan blir mindre stressad då?? det tror jag iaf... []

                      vad är cyclops och vad kostar det ungefär...jag har och kommer inte att ha så mycket yngel så jag vill inte ha en jättestor "burk" []

                      men går det inte att ha räkmix till ynglena för att jag ska ju ha honan kvar några veckor så hon får äta upp sig och då blir det ju små "smulor" som ynglena kan äta upp! för endel tar ju inte upp sina honor till spottkar och när ynglena är i det "stora " akvariumet så får ju dom den mat som ges till vuxna! så man kan väll ge räkmix för det är ju nyttigt med...elller!?!?

                      tack åter/ christoffer
                      Christoffer Lundholm

                      Kommentar

                      • Lars-Peter
                        Användare
                        • oktober 2005
                        • 199

                        #12
                        Ursprungligen postat av choffe
                        tack för ALLA svar!!
                        om man har släckt, gör det att honan blir mindre stressad då?? det tror jag iaf... []

                        vad är cyclops och vad kostar det ungefär...jag har och kommer inte att ha så mycket yngel så jag vill inte ha en jättestor "burk" []

                        men går det inte att ha räkmix till ynglena för att jag ska ju ha honan kvar några veckor så hon får äta upp sig och då blir det ju små "smulor" som ynglena kan äta upp! för endel tar ju inte upp sina honor till spottkar och när ynglena är i det "stora " akvariumet så får ju dom den mat som ges till vuxna! så man kan väll ge räkmix för det är ju nyttigt med...elller!?!?

                        tack åter/ christoffer
                        Hej Christoffer
                        Det går utmärkt att mata dina yngel med räkmix jag själv matar mina med fin mald pellets
                        och har gjort det till många kullar har inga bekymer med dödlighet eller tillväxt har även provat ge det till Trophusyngel inga bekymer där men dom har lite känsligare mage så det blir lite för kraftigt så där får man vara lite försiktig ;-)
                        Tropheus moorii longola sunspots
                        Tropheus moorii kasanga red rainbow
                        Tropheus sp. Black Kiriza
                        Tropheus moorii murago tanzania
                        Tropheus brichardi katonga

                        Kommentar

                        • choffe
                          Användare
                          • november 2005
                          • 841

                          #13
                          Ursprungligen postat av Lars-Peter
                          Hej Christoffer
                          Det går utmärkt att mata dina yngel med räkmix jag själv matar mina med fin mald pellets
                          och har gjort det till många kullar har inga bekymer med dödlighet eller tillväxt har även provat ge det till Trophusyngel inga bekymer där men dom har lite känsligare mage så det blir lite för kraftigt så där får man vara lite försiktig ;-)
                          men jag har crabroyngel SNAAART och är dom sskännsliga tror du, dom är ju mbunas! alltså skulle jag kunna mata dom med räkmix som "blir över" från honan/mamman? eller ska jag ta hälten pellets osv..?

                          mvh christoffer
                          Christoffer Lundholm

                          Kommentar

                          • Lars-Peter
                            Användare
                            • oktober 2005
                            • 199

                            #14
                            Ursprungligen postat av choffe
                            men jag har crabroyngel SNAAART och är dom sskännsliga tror du, dom är ju mbunas! alltså skulle jag kunna mata dom med räkmix som "blir över" från honan/mamman? eller ska jag ta hälten pellets osv..?

                            mvh christoffer
                            Nej det tror jag inte, jag hade matat dom med samma mat som honan, men så fort honan har spottat ut yngelen så hade jag tagit bort henne till sitt vanliga kar och hoppas att du har merän en hona och gott om grotter i det karet varför jag tycker det är för om du låter honan gå kvar i spott karet riskerar du att ynelen blir uppätna plus att yngelen inte får någon mat. Jag tror inte mycket på mbunas yngelvård! []
                            Tropheus moorii longola sunspots
                            Tropheus moorii kasanga red rainbow
                            Tropheus sp. Black Kiriza
                            Tropheus moorii murago tanzania
                            Tropheus brichardi katonga

                            Kommentar

                            • ozric
                              Användare
                              • mars 2004
                              • 3187

                              #15
                              Fru Bu; jag var tvungen att ha nersläckt (ibland även övertäckt med en handduk!) när jag för ett gäng år sen ville ha fram yngel av VF Zebra fr Katale. De första lekarna gick åt skogen så fort jag la honan i eget kar och kom fram till detta var nödvändigt för att lugna honan så hon inte åt upp larverna/ynglen i stress.
                              Möjligt att dessa fiskar var onormalt försiktiga under ruvning,lätt att tro så,för lät jag dem gå i huvudkaret spottade de knappt alls! En av honorna ruvade i 5,5 veckor,sen fick jag "våldstömma henne och då var hon långt medtagen.

                              Räkmix funkar kanot åt yngel,men då måste mixen var MKT välmixad så de inte sättter nån skalbit i halsen och täpper igen. Cyclops föredrar jag den 1:a tiden.Finns att köpa som frysfoder överallt,skulle jag tro. Ett tips är att skölja den innan man utfodrar.
                              "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                              c",)

                              Kommentar

                              Arbetssätt...