Varför används doppvärmare?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FI
    Användare
    • augusti 2002
    • 3743

    #31
    Jag har 21-29 grader inomhus beroende på årstiden och har kört utan doppvärmare i många år utan problem, som lägst blir tempen ca 21 grader (i ett öppet kar) och som högst i karen med täckt topp har det varit ca 30 grader. Det har fungerat bra i både låga som höga temperaturer utan märkbar skillnad på såväl beteende, tillväxt eller aktivitet.

    Men... nu i vinter fick jag vitaprick i ett öppet kar, det som har lägst temp, och satte i en doppvärmare under medicineringen. Jag tappade fiskar jag hade långsiktiga planer för så bara tanken att det KANSKE berodde på den lägre tempen gör att jag nu låter värmaren sitta kvar.
    Fredrik Isaksson
    Bildarkivet

    Kommentar

    • Mikael W
      NCS Medlem
      • augusti 2002
      • 8598

      #32
      Det man närmast undrar över är varför dom inte lyckas bygga doppvärmare som stänger av sig själv när de blir för varma. Då skulle ju varken fiskarna bli "kokta" eller man behöva komma ihåg värmaren när man byter vatten.
      mvh
      Mikael W
      (NCS-medlem sedan 1981)

      Kommentar

      • zippoo
        Användare
        • november 2010
        • 23

        #33
        Ursprungligen postat av Mikael W
        Det man närmast undrar över är varför dom inte lyckas bygga doppvärmare som stänger av sig själv när de blir för varma. Då skulle ju varken fiskarna bli "kokta" eller man behöva komma ihåg värmaren när man byter vatten.
        det är väl just så de fungera antar jag? det är väl "bimetall" brytare i dem? problemet är när de går sönder

        Kommentar

        • kaj.p
          Användare
          • april 2002
          • 2294

          #34
          Bara jag som släppt glasvärmare o har de nya i komposit.
          Diskussällskapet
          www.diskusforum.se

          Kommentar

          • Mikael W
            NCS Medlem
            • augusti 2002
            • 8598

            #35
            Ursprungligen postat av zippoo
            det är väl just så de fungera antar jag? det är väl "bimetall" brytare i dem? problemet är när de går sönder
            Den vanliga termostaten fungerar så, ja. Det jag funderar på är en andra säkring, som skulle slå av ifall värmaren blir "het", dvs när vattennivån är för låg (borde ju vara enkelt att fixa) och när termostatfunktionen är trasig (lite svårare, antagligen, men kunde väl vara något som avläser att termostaten inte har knäppt av på X minuter/timmar).

            En glasvärmare spricker ju om den går het, tål kompositvärmaren att gå i luft?
            mvh
            Mikael W
            (NCS-medlem sedan 1981)

            Kommentar

            • DaRe
              NCS Medlem
              • september 2009
              • 22831

              #36
              Jag har värmare inbyggt i ytterfiltret i ett kar (2080) annars glasvärmare 2st i varje burk.
              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

              ///David
              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

              Kommentar

              Arbetssätt...