Varför används doppvärmare?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zaphi
    NCS Medlem
    • juli 2002
    • 5395

    #16
    Om nu fiskarna får i 27 grader i naturen, och eftersom man vill simulera deras miljö så väl som möjligt, så ser man väl till att ha 27 grader i karet? Sen om det värms av värmen i rummet eller om det sker med en doppvärmare spelar väl mindre roll.

    Jag har cirka 24-25 grader i min lokal och jag kan säga att så varmt skulle jag inte vilja ha det hemma. Nu är det ju kanske fuktigae där med (cirka 65%), men ändå, 24-25 är ganska mycket för varmt.

    Jag har inte värmare (i nått enstaka bara), men karen ligger mellan 24-28 beroende lite på höjd, fastän jag har en liten fläkt för att cirkulera luften. Ramperna och pumparna gör ju några grader med.
    Senast redigerad av Zaphi; 05 januari 2006, 08:49.
    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

    Kommentar

    • Erik Österlund
      Användare
      • januari 2005
      • 3788

      #17
      Vad är bäst, köra liten värmare som är igång i stort sett hela tiden eller en stor som knappt går alls?

      Jag tänker på värmare som flippar och kokar fisken...

      Själv kör jag med värmare, i den stora burken går den typ aldrig (300W), enbart efter vattenbyte och möjligtvis på natten.

      I den lilla burken så går den nästan hela tiden. Försökte med en 150W i lilla men det gick inte (!) Antingen fick jag en värme på 23 grader eller 27 grader om jag ställde om den ett "snäpp". Nu ligger det på 25-26 grader med en 50W.

      Klart att det finns en liten oro för att värmaren ska flippa men som sagt hellre bra temperatur och pigga fiskar än kallt vatten och vissna fiskar...

      Mvh Erik

      Kommentar

      • Per B
        Användare
        • september 2005
        • 1250

        #18
        Det bästa är väl att ha två doppvärmare om man ska eliminera riskerna med kokt fisk (men ändå anser sig behöva värmare). Köp tex två stycken på 100 W istället för en på 200 W. Får en värmare spelet så orkar den inte koka fisken. Slutar den värma istället för att "övervärma" när den går sönder (vilket borde vara vanligaste felet) så blir det inte tokkallt i akvariet heller eftersom en fortfarande fungerar.

        Sedan tror jag många överdimensionerar effekten på doppvärmare. Jag har en 150 W i ett 385-liters och den klarar utan vidare att hålla 27 grader i den burken. Nu har jag dock sänkt till 25. Jag har 19-20 i huset men eftersom jag bor i ett gammalt hus så kan temperaturen inomhus dippa till 17-18 grader om det blåser hårt. Därför vill jag ha doppvärmare.
        mvh Per

        Tanganyika och Västafrika i burkarna

        Kommentar

        • Mikael W
          NCS Medlem
          • augusti 2002
          • 8598

          #19
          Hej
          Har läst nånstans att man inte skall köra med en för stor termostatvärmare, eftersom en sådan då står och knäpper på och av hela tiden vid gränsvärdet. Bättre med en mindre som är på största delen av tiden. Alternativet två värmare låter bra och välmotiverat. Hur vore det att ställa in dem på olika temperatur, med t.ex. en grads skillnad, då får den ena göra grovjobbet och den andra utgöra reservkraft.
          mvh
          Mikael W
          (NCS-medlem sedan 1981)

          Kommentar

          • Erik Österlund
            Användare
            • januari 2005
            • 3788

            #20
            Vad är det som slits eller går sönder i värmaren som gör att den flippar då?

            Som sagt i mitt 500 literskar håller en 50W vattnet på 25-26 grader, den står på hela tiden i stort sett. Den borde ju inte klara av att koka fiskarna iaf.

            Mvh Erik

            Kommentar

            • Ola Svensson
              Användare
              • april 2002
              • 14633

              #21
              Jag skulle nog saga att de flesta fiskar halls for varmt. Inte ar det 27 grader aret runt i centralamerika. Dessutom leker dessa fiskar for ofta. Jag har helt slutat med varmare och da leker fisken pa sommaren da temperaturen stiger over 25 av sig sjalvt. Min uppfattning ar att de felsta hemakvarier inte behover varmare. Tre av flera undantag ar forstas Diskus, Malawi och Tanganyikaciklider.
              Med vänliga hälsningar

              Ola

              Kommentar

              • PatrikMalmo
                Användare
                • maj 2005
                • 4642

                #22
                Mm, jag tror också de flesta firrar hålls för varmt. Jag är också enig i undantagen med t ex sjölevande firrar som har i princip konstant temp året runt. Ännu noggrannare med tropiskt saltvatten. I långt de flesta akvarier tror jag dock doppvärmare är onödigt. En extra grej att hålla koll på som kan strula, så ser jag på doppvärmare.

                Jag har annars läst tvärtom mot Mikael W: en överdimensionerad värmare är bättre just för att den står och knäpper på och av hela tiden. Det är den där "knäppningen" som kan låsa sig genom korrosion om jag greppat det rätt. Om den får arbeta så ska risken för att den "låser sig" minska. Men, men - jag vet inte. Har en massa doppvärmare som följt med i olika köp som är helkassa. Någon dag ska jag kasta möget.

                Som Per skriver, två underdimesionerade värmare som tillsammans ger något över full effekt låter säkrast, om man nu ska ha värmare alls.

                Hilsen,

                P
                Ingen fisk har läst böckerna.

                Kommentar

                • Mikael W
                  NCS Medlem
                  • augusti 2002
                  • 8598

                  #23
                  Ursprungligen postat av Erik Österlund
                  Vad är det som slits eller går sönder i värmaren som gör att den flippar då?
                  Mvh Erik
                  Om jag har förstått det rätt så är det beträffande termostatvärmare som är framställda enligt traditionell teknologi så, att strömmen bryts på och av genom en liten skiva av bimetall, som böjer sig enligt temperaturen. Denna skiva kan korrodera fast i på-läget och då stänger inte termostatet av längre.

                  Vet ej, om det finns andra, modernare tekniska lösningar, som vore säkrare i detta hänseende.
                  mvh
                  Mikael W
                  (NCS-medlem sedan 1981)

                  Kommentar

                  • Tony Tiger
                    Användare
                    • december 2009
                    • 182

                    #24
                    Har läst runt en del angående doppvärmare och kan bara inte bestämma mej!! Ha eller inte ha?
                    Vad skulle va en ok lägsta temp för mina CA? Har bla: Salvini, Synspila och Urophtalmus.

                    Tacksam för svar/T
                    1000l CA..... i trappen!!!

                    Kommentar

                    • DaRe
                      NCS Medlem
                      • september 2009
                      • 22831

                      #25
                      22-23 grader minimum bör du nog ligga på och då hänger det lite på hur varmt du har i rummet.
                      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                      ///David
                      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                      Kommentar

                      • Tony Tiger
                        Användare
                        • december 2009
                        • 182

                        #26
                        Ursprungligen postat av DRE
                        22-23 grader minimum bör du nog ligga på och då hänger det lite på hur varmt du har i rummet.
                        Ok. Blir hem o mäta lite då ramperna värmer ju en del med så kanske ligger där någonstans utan dv.Känns fel o säga men är lite trött på att alla leker konstant, bara massa slagsmål.
                        1000l CA..... i trappen!!!

                        Kommentar

                        • Tulle89
                          Användare
                          • augusti 2006
                          • 239

                          #27
                          Kan väl inte mer än hålla med alla i den här tråden

                          Visst fyller doppvärmaren en funktion om vattnet behöver bli varmare. Tryckte in en i mitt kar bakom bakgrunden men då vattnet ändå ligger på 25-26 grader så drog jag således ur kontakten. Eftersom min ramp är sluten och lyset och cirkulationspumparna ger värme så behövs inte mer värme än det. Har 23-24 grader i rummet.

                          En dipp på 1-2 grader kan jag leva med nattetid (för det bör väl vara så i sjön med?) men vill man ha en absolut stabil temp så är helt klart doppis ett bra alternativ att köra med.
                          Sen är jag också en av dem som tycker att det är bättre att underdimensionera värmarna och köra med två istället för en bigbauta som kan koka akvariet.

                          Och sen får man inte glömma. Doppvärmare kan gå sönder och el och vatten = inge bra.
                          GLÖM INTE ATT DRA UR KONTAKTEN TILL ALL EL OM NI SKA NER OCH PILLA I AKVARIET!!! (säger en som inte gör det själv (A) *blink blink* )
                          Med Vänliga Hälsningar Tulle

                          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=813915

                          Kommentar

                          • Carl
                            NCS Medlem
                            • maj 2002
                            • 374

                            #28
                            Hej.
                            Håller med om att vi använder doppvärmare lite för mycket. Under Maj-sept drar jag ur sladde på mina värmarna i mina Tanganyikaburkar.
                            Noteras bör dock att temperaturen INTE varierar över dygnet i sjön förutmo möjligen just i ytan eller strandkanter där det blir 28-29grader i bland i solgasset. I övrigt helt stabilt ända ner till 50m elller så.
                            Minia Tanganyikaciklider blir slöare om jag kommer under 24 grader tycker jag, men det är endast vintertid på nätterna som det händer.
                            I mina andra burkar där jag inte håller fisk från tanganikasjön har jag sedan länge skitit i värmare.
                            /Carl
                            www.stockholmsciklidklubb.com

                            Kommentar

                            • Kajjjan
                              NCS Medlem
                              • juni 2008
                              • 1882

                              #29
                              Känns ändå lite som en icke-diskussion det här - som engagerar en hel del trots det!
                              Om man har tillräcklig värme utan doppvärmare, ja då har man ingen användning av en doppvärmare.
                              Om man har för varmt i karet, ja då har man heller ingen användning av en doppvärmare.
                              Om man har för kallt i karet har man användning för en doppvärmare.

                              Hur komplicerat är det?

                              Jag har doppvärmaren inkopplad året runt. Den går igång när den behövs. Punkt.

                              Sen kan man alltid fråga sig vad som är lägsta resp högsta acceptabla temperatur och det beror ju självklart på vad man har i karet. Tillfälliga dippar resp toppar i temperaturen tror jag är naturliga, inom rimliga gränser. Men det är hyfsat varmt i vattnet i Amazonas, även under regnperioden. Har själv badat där precis efter regnperioden när vattnet låg 11-12 meter över normal nivå - och det var riktigt varmt, uppskattningsvis 27-28 grader. Det ska dock understrykas att det är upplevda grader och inte uppmätta... Jag har svårt att tro att det blir så mycket under 25 grader överhuvudtaget, men det kan man säkert googla fram om man vill.

                              //Kaj

                              Kommentar

                              • perik9
                                Användare
                                • april 2002
                                • 161

                                #30
                                Doppvärmare

                                Klart man har en doppvärmare.
                                Jag bor i hus själv och inte i lägenhet eller hemma hos mamma, och har inte råd att ha 23-24 grader inne.
                                Jag kör på 26-27 grader bara för att jag tycker att jag får upp fisken i storlek fortare(ämnesomsättning ökar?)

                                Jag förstår inte, klart att den är ful men det går väl att fixa?.

                                Kör upp värmen och mata hårt.

                                Sedan kan man laborera med värmen( för årstidslekare i malawi(typ Virginalis)...
                                Perran

                                Kommentar

                                Arbetssätt...