Troffetråden 2006

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • deelay
    Användare
    • September 2002
    • 5394

    Ursprungligen postat av Matz Karlsén
    I morgon skall jag hämta en grupp Bärnstensmoori som skalll gå tillsammans med mina Dubbar i 540-literskaret. Mina dubbar är mellan 3-5 cm långa och Bärnstenarna är cirka 5cm långa. Vad skall jag tänka på när jag introducerar en ny grupp och hur stora är oddsen att inte Dubbarna blir stressade och drar på sig soten. Dom har gått en dryg vecka i det karet.
    Det viktigaste är att du byter massa vatten (för att reducera mängden bakterier) innan du tillför så mycket ny fisk, gör man inte det är risken stor att det går åt skogen... kör du UV så kan du hoppa över det jag skrev =)
    http://www.aquariumstockholm.se/

    Kommentar

    • Kalle-Maja
      Användare
      • December 2004
      • 1324

      Ursprungligen postat av Matz Karlsén
      Vad tycker ni om huvudformen och kroppsformen på mina Dubbar. Bilden är ganska oskarp men man ser något så när i allafall. Jag har 32 stycken nu i mitt 540-literskar. Själv tycker jag dom är fina!
      Matz, det där ser ju särdeles underbart ut. Prickiga dubbeyngel får mig att känna Tanganyika som när det var i sin linda. Ungefär som auratus var för malawi. Kul!!

      Kommentar

      • tezz
        Användare
        • February 2006
        • 1069

        Ursprungligen postat av Kalle-Maja
        Matz, det där ser ju särdeles underbart ut. Prickiga dubbeyngel får mig att känna Tanganyika som när det var i sin linda. Ungefär som auratus var för malawi. Kul!!
        snobbfiskar sa du innan

        Kommentar

        • Matz Karlsén
          Användare
          • February 2004
          • 1127

          Vilket skulle ni göra sätta Bärnstensmoorin i mitt 325-liters där det går Ett par prinsessor, ettt par transcriptus, 5 Leptosomor, 6 multifasciatus eller i 540- där det går Dubbar i storleken 3-5 cm. Bärnstenarna som jag skall hämta är inte mer än 5cm långa. Helst vill jag ha dom tillsammans med dubbarna.
          To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!

          Kommentar

          • tezz
            Användare
            • February 2006
            • 1069

            Ursprungligen postat av Matz Karlsén
            Vilket skulle ni göra sätta Bärnstensmoorin i mitt 325-liters där det går Ett par prinsessor, ettt par transcriptus, 5 Leptosomor, 6 multifasciatus eller i 540- där det går Dubbar i storleken 3-5 cm. Bärnstenarna som jag skall hämta är inte mer än 5cm långa. Helst vill jag ha dom tillsammans med dubbarna.
            Varför fråga du vill ju bara att någon sardin packare ska säga i 540l karet bland 34 dubbar
            Bryr du dig om fisken så är du välkommen till karlskrona så ska jag visa dig ett riktigt inrett kar
            Att hålla troffar är inte så svårt om man nu inte är rädd för sten,att knöka akvarit fullt med fisk för att ta bort deras naturliga betende klarar alla
            Då kan man ju ta ett 120l o stoppa i ett 20 tal dubbar presis som i butiken

            Kommentar

            • Matz Karlsén
              Användare
              • February 2004
              • 1127

              Ursprungligen postat av tezz
              Varför fråga du vill ju bara att någon sardin packare ska säga i 540l karet bland 34 dubbar
              Bryr du dig om fisken så är du välkommen till karlskrona så ska jag visa dig ett riktigt inrett kar
              Att hålla troffar är inte så svårt om man nu inte är rädd för sten,att knöka akvarit fullt med fisk för att ta bort deras naturliga betende klarar alla
              Då kan man ju ta ett 120l o stoppa i ett 20 tal dubbar presis som i butiken
              Har du vaknat på fel sida! Jag har faktiskt plockat bort 14 Dubbar så där går det nu 20 stycken och Bärnstenarna är inte fler än tio. Så packat som sardiner är väl ändå överdrivet då. Men det finns ju alltid dom som vet bättre än andra.
              To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!

              Kommentar

              • tezz
                Användare
                • February 2006
                • 1069

                Ursprungligen postat av Matz Karlsén
                Har du vaknat på fel sida! Jag har faktiskt plockat bort 14 Dubbar så där går det nu 20 stycken och Bärnstenarna är inte fler än tio. Så packat som sardiner är väl ändå överdrivet då. Men det finns ju alltid dom som vet bättre än andra.
                Ok ber så mycket om ursäkt det är inte dig jag är iriterad på utan dom som kommer med sådana rekomendationer
                Var har du dom andra 14 dubbarna om man får fråga undrar bara varför du delat gruppen

                Kommentar

                • Matz Karlsén
                  Användare
                  • February 2004
                  • 1127

                  Ursprungligen postat av tezz
                  Ok ber så mycket om ursäkt det är inte dig jag är iriterad på utan dom som kommer med sådana rekomendationer
                  Var har du dom andra 14 dubbarna om man får fråga undrar bara varför du delat gruppen
                  Dom går i ett 300-literskar och anledningen att jag delade på gruppen var just för att jag inte ville att det skulle bli överbefolkat.Ursäkten är godtagen.
                  To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!

                  Kommentar

                  • tezz
                    Användare
                    • February 2006
                    • 1069

                    Ursprungligen postat av Matz Karlsén
                    Dom går i ett 300-literskar och anledningen att jag delade på gruppen var just för att jag inte ville att det skulle bli överbefolkat.Ursäkten är godtagen.
                    tackar för det då är det väl inga problem att stoppa i dom andra
                    Skulle du vilja se på vuxna fiskar hur dom beter sig så är du välkomen att titta förbi om du har vägarna åt det här hållet

                    Kommentar

                    • Matz Karlsén
                      Användare
                      • February 2004
                      • 1127

                      Ursprungligen postat av tezz
                      tackar för det då är det väl inga problem att stoppa i dom andra
                      Skulle du vilja se på vuxna fiskar hur dom beter sig så är du välkomen att titta förbi om du har vägarna åt det här hållet
                      Man tackar!
                      To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!

                      Kommentar

                      • Bright_Blue
                        NCS Medlem
                        • June 2004
                        • 1582

                        Bra artikel för Tropheusägare


                        Läste denna artikeln om Tropheus och deras matvanor idag, blev så inspirerad att jag ändrade mitt fungerande recept på räkmix som var 1/3 räkor och 2/3 ärtor till 1/5 räkor, 2/5 ärtor och 2/5 spenat så vi får se hur det bli. Han skriver i artikeln att han drog upp upp 900-1000 yngel duboisi från 7 honor tack vare spenaten, kan det vara möjligt? Hur som helst var artikeln bra.

                        Mvh/ BB

                        Kommentar

                        • bmwpower
                          Användare
                          • December 2002
                          • 1934

                          om du läser några nummer senare så har jag för mig att Appelskog förkastade spenaten och att den var dålig

                          Kommentar

                          • Micke
                            Användare
                            • April 2002
                            • 9579

                            Ursprungligen postat av bmwpower
                            om du läser några nummer senare så har jag för mig att Appelskog förkastade spenaten och att den var dålig
                            Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                            Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                            Kommentar

                            • malawijanne
                              Banned
                              • November 2005
                              • 3217

                              ja jag köpte fatiskt yngel av marcus dubbar ynglen fick kanonband som vuxna,
                              men så hade markus också en väldigt fin grupp.
                              men det att han fick fram 1000 yngel på 7 månader på 9 honor det får man ta med en nypa salt, men dom 20 ynglen jag köpte av marcus var det 15 st honor och 5st hannar, och på en 10 års tid drog jag säkert fram 2000 yngel ur den gruppen,
                              men det som var det lite roliga jag matade inte med spenat.
                              jag matade med 60% räkor och 40% ärtor, och framföralt om jag ville att dom skulle leka mera så matade jag med haifeng koifoder, som är ett foder med mycket protein i,
                              och då kan jag säga att dom verkligen börja producera yngel.
                              så jag kan ju säga att jag gjorde tvärtemot vad marcus gjorde men fick samma resultat. mvhjanne

                              Kommentar

                              • Bright_Blue
                                NCS Medlem
                                • June 2004
                                • 1582

                                Ja där ser man, intressant med flera åsikter. Nackdel med spenaten verkar då vara pigmentfläckar och lågt näringsvärde om Appelskog har rätt.

                                Mvh/ BB

                                Kommentar

                                Arbetssätt...