Troffetråden 2006

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • deelay
    Användare
    • september 2002
    • 5394

    Nu har jag börjat studera deras avföring... dom lixom pluppar ut små bomber som verkar relativt lösa tycker jag, det är inga långa fasta saker direkt utan mer korta klumpar som inte verkar alltför fasta... är det fibrerna i maten tro som gör att det blir så?
    Är detta normalt för troffar eller vad säger ni som har lite mer erfarenhet av dom.
    http://www.aquariumstockholm.se/

    Kommentar

    • Cutekid
      Användare
      • januari 2003
      • 3368

      Helt normalt. Ser det hos mina pembor med. Ofta tycker jag att det finns endel sand med i avföringen som de får i sig när de käkar och silar sand.

      Mvh
      Carl

      Besök petrochromis.com´s forum:

      http://petrochromis.com/phpbb3/

      Kommentar

      • blackened
        Användare
        • januari 2005
        • 1042

        Vad har du matat med? Nu när jag kör i stort sett 100% AN excell till regnbågarna så är skiten precis som du beskriver. Små "bomber" som löses upp så fort någon petar på dom typ. Chipimbin jag hade förut sket stenhårda kablar av samma mat, varför vet jag inte. Kanske för att dom var större.

        Kommentar

        • deelay
          Användare
          • september 2002
          • 5394

          Ursprungligen postat av Cutekid
          Helt normalt. Ser det hos mina pembor med. Ofta tycker jag att det finns endel sand med i avföringen som de får i sig när de käkar och silar sand.
          Mvh
          Lite kul att du säger detta med sanden... häromdagen tyckte jag att jag såg en av dom skita sand men trodde jag såg fel... kan inte såg fel da hehe lite sjukt va det =)

          blackened

          Jag har små kört lite blandat tropical spirulina flingor, AN excel, alla ville inte ha det så jag blev tvungen o testa med lite räkmix för att se om dom va sjuka eller bara inte tyckte om det, vissa avdom tyckte bara inte om torrfodret så jag har matat lite smått med nån troffemix från filipstad, mest grönt känns lite som sallad när man tinar den =) men alla äter den så måste varva lite me den så dom lite svälter. Planen är att få över dom på AN excel med tiden.
          http://www.aquariumstockholm.se/

          Kommentar

          • ozric
            Användare
            • mars 2004
            • 3187

            Skitsnack;
            Schyssta skitkorvar (friska fiskar) enligt mig bör vara tjocka. Så om de är mjuka el hårda är av mindre betydelse,beror mer på vad de äter. Mina Kiriza skiter oftast tjocka men långa mjuka korvar ,av AN,utan att de verkar lida av det. Vid ev övermatning med detta foder blir de JÄVLIGT långa ,ser misstänkt sjukt ut, men även då utan att de verkar vantrivas.
            Av Tropicals Super Forte-flingor blir det riktiga "telefonkablar" vilket ,inbillar jag mig, betyder att tarmarna får arbeta mer,vilket jag tror är nyttigt.Synd att det är så överdrivet mkt spirulina i den maten.....
            "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
            c",)

            Kommentar

            • Cutekid
              Användare
              • januari 2003
              • 3368

              Skitsnack och skitsnack .. konstigt att inte mina pembor är sjuka då om de skiter så dåligt. De leker för fulla muggar och flera honor går och tuggar samt att det går massvis med yngel bland stenarna. Klart att korvarna varierar men med tropicals super forte skiter de inga grova kablar i alla fall. Bäst resultat på skiten får jag med novorift sticks, där kan vi snacka om gröna kablar.
              Carl

              Besök petrochromis.com´s forum:

              http://petrochromis.com/phpbb3/

              Kommentar

              • deelay
                Användare
                • september 2002
                • 5394

                Ursprungligen postat av ozric
                Schyssta skitkorvar (friska fiskar) enligt mig bör vara tjocka
                Tjocka är en sak långa eller korta är en anna sak... mina har tjocka men korta pluppar =)
                Jag matar ju ännu ganska små mängder, det kanske bidrar till kortare pluppar, finns kanske inte tillräckligt med massa för att bilda långa korvar =)
                Ursprungligen postat av Cutekid
                Bäst resultat på skiten får jag med novorift sticks
                Undra hur friska folk tror vi är när dom läser detta... vi diskuterar fiskbajs =)

                Men det är ju en indikation på hur fisken mår ofta och även hur den har blivit matad.
                http://www.aquariumstockholm.se/

                Kommentar

                • bmwpower
                  Användare
                  • december 2002
                  • 1934

                  Finns ju en annan variant av tropical med mindre sprirulina om jag inte minns fel

                  Kommentar

                  • ozric
                    Användare
                    • mars 2004
                    • 3187

                    more bull

                    Med "skitsnack" menade jag att jag bara skulle prata "bajskorvskonsistens". Alltså inget offensivt mot dig ,Kalle! Försökte bara vara lite lustig mao...

                    Lennie;den på lösviktmenar du? Testat den å den var ok men jag vill veta vad det är i fodret jag matar med.

                    Deelay; så länge troffarna äter och är alerta så är det inget att oroa sig för,anser jag.Stressas en troffe av nån anledning ,tex nära inpå en inkoppning ,fight eller ibland ett vtn-byte så är det inte ovanligt att de "skiter ur sig".Så skit i skiten sas Tycker det låter som dina funkar bra!
                    Värre är det om de hostar upp maten eller matvägrar.

                    Lycka är 35 hårda skitkorvar......
                    Senast redigerad av ozric; 11 maj 2006, 01:04.
                    "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                    c",)

                    Kommentar

                    • deelay
                      Användare
                      • september 2002
                      • 5394

                      Ursprungligen postat av ozric
                      Stressas en troffe av nån anledning ,tex nära inpå en inkoppning ,fight eller ibland ett vtn-byte så är det inte ovanligt att de "skiter ur sig".
                      Om jag håller handen upp vid ytan så står dom o vispar som dårar och efter några sekunder så börjar plupparna regna ner. Verkar som dom fattat att man ska tömma innan man fyller på=)
                      http://www.aquariumstockholm.se/

                      Kommentar

                      • stiffe
                        Användare
                        • april 2002
                        • 953

                        Här kommer några i mitt tycke fina bajskorvar
                        mvh Stefan

                        Kommentar

                        • stiffe
                          Användare
                          • april 2002
                          • 953

                          Ännu en goo bajstolle
                          mvh Stefan

                          Kommentar

                          • deelay
                            Användare
                            • september 2002
                            • 5394

                            Grymma =)

                            vad är det för kille på första bilden stiffe?
                            http://www.aquariumstockholm.se/

                            Kommentar

                            • specmats
                              Användare
                              • december 2004
                              • 3060

                              det bör vara en Isonga, tyvärr en ganska ovanlig troffe och det är lite av ett mysterium eftersom dom kan vara riktigt snygga kanske är lokalen dom kommer ifrån svårtillänglig!?
                              Tropheus Duboisi halembe, so
                              Melanochromis Auratus, vf
                              Synodontis Petricola, odlade

                              Akvarie-setup (Salt)

                              Kommentar

                              • specmats
                                Användare
                                • december 2004
                                • 3060

                                -ozric, Vad menar du med för mycket spirulina-att det kan bli pigmentfläckar?
                                Tropheus Duboisi halembe, so
                                Melanochromis Auratus, vf
                                Synodontis Petricola, odlade

                                Akvarie-setup (Salt)

                                Kommentar

                                Arbetssätt...