Vieja 2006

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jarinen
    Användare
    • april 2003
    • 1888

    En suddig bild på V.zonata paret.


    Jari

    Kommentar

    • jarinen
      Användare
      • april 2003
      • 1888

      Härligt, nu finns det verkligen förutsättningar att Vieja argentea får fotfäste i landet ordentligt .

      Mvh Jari

      Kommentar

      • Decimus
        Användare
        • juni 2006
        • 961

        En fråga som slog mig nu av det sista inlägget, När en art kommer hit, och reproduceras här, och hamnar långt ifrån sin grundstam genetiskt då. Kn det då med fiskars realtivt snabba utvecklings process bilda en "egen" del av arten tex Zonata elelr argentea?

        en vieja men som inte har den genetiska bakgrund som "ursprungsgruppen"?

        Förstår ni vad jag menar?

        Kommentar

        • Decimus
          Användare
          • juni 2006
          • 961

          För övrigt DUKTIGT snygga zonata... sånna skulle man ha =)

          Kommentar

          • jarinen
            Användare
            • april 2003
            • 1888

            Ursprungligen postat av Decimus
            En fråga som slog mig nu av det sista inlägget, När en art kommer hit, och reproduceras här, och hamnar långt ifrån sin grundstam genetiskt då. Kn det då med fiskars realtivt snabba utvecklings process bilda en "egen" del av arten tex Zonata elelr argentea?

            en vieja men som inte har den genetiska bakgrund som "ursprungsgruppen"?

            Förstår ni vad jag menar?
            Lite osäker på hur du menar. Arter kan ju vara lite olika från olika fångstplatser och om de då blandas så blir de ju i viss mån en egen variant av samma art.

            Utveckla gärna hur du menar.

            Mvh Jari

            Kommentar

            • Decimus
              Användare
              • juni 2006
              • 961

              Ursprungligen postat av jarinen
              Lite osäker på hur du menar. Arter kan ju vara lite olika från olika fångstplatser och om de då blandas så blir de ju i viss mån en egen variant av samma art.

              Utveckla gärna hur du menar.

              Mvh Jari

              Skall försöka utveckla. Jo, om man har en grupp på 20 djur från CA. tex zonata.

              så borde man väll ha en bra genetisk grundstamm om man förutsätter att varje individ inte är syskon eller direkt "släkt" med varandra.?


              så om man låter denna grundstamm yngla av sig och bli större och fler, i säg 20-30 år.

              Kommer inte dessa skilja sig rent genetiskt från de CA ciklider i just CA? de har helt enkelt bildat en egen "gren" av arten zonata? eller är det om man hadde urvals odlat fö att få fram en viss egenskap som man efter ett tag kan kalla den en "egen" art?


              klarare nu?

              Kommentar

              • jinnarparen
                NCS Medlem
                • april 2002
                • 2670

                Ursprungligen postat av Beast
                Vieja Fenestrata hane.
                Det blev alltså en hane ändå av de som du köpte i Skåneland, eller har du hittat denne på annat håll.
                Åter till CA

                Det är där jag hör hemma

                Kommentar

                • jinnarparen
                  NCS Medlem
                  • april 2002
                  • 2670

                  Ursprungligen postat av Decimus
                  Skall försöka utveckla. Jo, om man har en grupp på 20 djur från CA. tex zonata.

                  så borde man väll ha en bra genetisk grundstamm om man förutsätter att varje individ inte är syskon eller direkt "släkt" med varandra.?


                  så om man låter denna grundstamm yngla av sig och bli större och fler, i säg 20-30 år.

                  Kommer inte dessa skilja sig rent genetiskt från de CA ciklider i just CA? de har helt enkelt bildat en egen "gren" av arten zonata? eller är det om man hadde urvals odlat fö att få fram en viss egenskap som man efter ett tag kan kalla den en "egen" art?


                  klarare nu?
                  Med tiden blir det nog en egen art, fast det tar lång tid.
                  Darwin funderade på detta också när han var på Galapagosöarna och bland annat studerade Galapagosfinkarna.
                  En framtida akvarizonata blir väl förmodligen inte lika stor - begränsat rörelseutrymme, kommer att ha ögon och mun riktade uppåt - maten kommer ju alltid uppifrån - och kan delta i diskussionerna om de senaste såpoperorna på tv, förutsatt att akvariet står i närheten av en tv.
                  Åter till CA

                  Det är där jag hör hemma

                  Kommentar

                  • JockeB
                    Användare
                    • maj 2004
                    • 2964

                    Ursprungligen postat av jinnarparen
                    Det blev alltså en hane ändå av de som du köpte i Skåneland, eller har du hittat denne på annat håll.
                    Japp det blev en hane efter mycket misstanke, det var ju 3 lite större och 3 mindre som jag fick hem. Av dom 3 större så var dom 2 största honor som lekte med varandra och jagade den mindre, men efter att dom gick lite trångt från början så gav jag dom bättre förutsättningar och då började den minsta av dom att växa på sig och är nu störst och har tagit över nu.
                    Dom 3 minsta har också växt på sig bra nu och är väl ca 7-9 cm nu men dom går fortfarande i ett annat kar så dom kan växa ifatt dom andra lite..
                    Alla är från Skåneland..
                    Mvh Jocke
                    Centralamerikanska Ciklider!

                    Kommentar

                    • Micke Jarhl
                      Användare
                      • april 2002
                      • 2277

                      Sänder in en bild på mina Veija Argenta yngel åxo som ni ser är det jinnarps kamera, Ni skymtar min nya H.Escondido hane åxo ett riktigt ämne för framtiden
                      Senast redigerad av Micke Jarhl; 19 maj 2009, 09:15.
                      Micke Jarhl Med akvarium!

                      Kommentar

                      • Niclas Larsson
                        Användare
                        • januari 2004
                        • 546

                        Jarinen snygga zonatum, har själv 6 st. som jag köpt förmånligt av Jocke "beast" en liten fråga till Er på Vieja tråden, fiskarna är väl ca 13-15cm men jag ser ingen antydan till parbildning eller lek, kan man könbestämma dom på nåt sätt ??. eller får man luta sig mot gissningar baserade på beteende och storlek ?
                        Cichlasoma Festae går nu i ett 360 !!

                        Kommentar

                        Arbetssätt...