Elfenbensciklid

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    #16
    Ursprungligen postat av Ove Planstedt
    Om det nu är så att elfenbensfärgade ar mer aggressiva och tar för sig mer än de zebrafärgade, så borde väl den elfenbensfägade var dominerande i likt den gula formen av
    A. ctrinellus. Att den zebrafärgade formen dominerar i naturen borde väl tyda på att elfenbensformen är en icke naturlig mutation.
    Vad ar en naturlig mutation? Om den finns i naturen, men ar mycket ovanlig, sa ar den val anda naturlig?

    Onaturlig i snav bemarkelse skulle ju vara om man bestralar fiskarna.
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • Ove Planstedt
      NCS Medlem
      • maj 2006
      • 1816

      #17
      Ursprungligen postat av Ola Svensson
      Vad ar en naturlig mutation? Om den finns i naturen, men ar mycket ovanlig, sa ar den val anda naturlig?

      Onaturlig i snav bemarkelse skulle ju vara om man bestralar fiskarna.

      Jag menade en i naturen icke förekommande mutation.

      Kommentar

      • Lundensis
        Användare
        • mars 2004
        • 2262

        #18
        Ursprungligen postat av Ove Planstedt
        Jag menade en i naturen icke förekommande mutation.
        Menar du att mutationen uppstod efter att de blev akvariefisk?

        Kommentar

        • Ove Planstedt
          NCS Medlem
          • maj 2006
          • 1816

          #19
          Ursprungligen postat av Lundensis
          Menar du att mutationen uppstod efter att de blev akvariefisk?
          Om man odlar på syskon i akvarium flera generationer kan mutationer uppstå i som inte skulle vara möjliga i naturen.

          Kommentar

          • Lundensis
            Användare
            • mars 2004
            • 2262

            #20
            Ursprungligen postat av Ove Planstedt
            Om man odlar på syskon i akvarium flera generationer kan mutationer uppstå i som inte skulle vara möjliga i naturen.
            Jaha, du menar alltså att mutationen redan finns där, men den kommer inte till uttryck under naturliga förhållanden.

            Jag tror att det ligger till så här: Elfenbensvarianten förekommer i naturen, men mkt sporadiskt. De individer som föds blir ganska snabbt bortsorterade pga att de har ett så dåligt kamouflage jämfört med den zebrarandiga varianten. Därför, tror jag, att den zebrarandiga dominerar under naturliga förhållanden. Skulle miljöförhållandena ändras på vissa platser så att det blir till fördel för den ljusa varianten, skulle vi se betydligt fler elfenbensciklider på dessa platser.

            Detta fenomen förkommer redan hos björkmätaren (Biston betularia) en nattfjäril.

            Kommentar

            • Ove Planstedt
              NCS Medlem
              • maj 2006
              • 1816

              #21
              Ursprungligen postat av Lundensis
              Jaha, du menar alltså att mutationen redan finns där, men den kommer inte till uttryck under naturliga förhållanden.

              Jag tror att det ligger till så här: Elfenbensvarianten förekommer i naturen, men mkt sporadiskt. De individer som föds blir ganska snabbt bortsorterade pga att de har ett så dåligt kamouflage jämfört med den zebrarandiga varianten. Därför, tror jag, att den zebrarandiga dominerar under naturliga förhållanden. Skulle miljöförhållandena ändras på vissa platser så att det blir till fördel för den ljusa varianten, skulle vi se betydligt fler elfenbensciklider på dessa platser.

              Detta fenomen förkommer redan hos björkmätaren (Biston betularia) en nattfjäril.
              Ja det skulle kunna vara en trolig förklaring. Men hos A. citrinellus är förhållandet omvänt, där de gulvita individerna är minst lika vanliga (eller vanligare) som den randiga.
              De gulvita A. citrinellus har ju ett lika dåligt kamouflage som den vita zebracikliden.
              Därför tror jag att elfenbensmutationen enbart uttrycks under extrema förhållanden, ex vid odling enbart på syskon i flera generationer.
              Jag tror att sannolikheten att hitta en vild elfenbensciklid är extremt liten.

              Kommentar

              • B-mark
                Användare
                • oktober 2005
                • 95

                #22
                Jag fick en elfenben av två sebra föräldrar. Kanske båda hade den reccesiva genen för helvitt och vilket gav detta resultat på avkomman ... eller kan det vara så att i mörkret bakom bakgrunden dit den förirrat sig hade färgen helt enkelt bleknat?
                / Stefan

                Kommentar

                • Ola Svensson
                  Användare
                  • april 2002
                  • 14633

                  #23
                  Som jag förstått det så är citrimellummotsvarigheten inte direkt "vanlig" men förekommande, medan "elfenben" aldrig observerats i naturen. En albino (helalbino) metriaclima emmiltos har aldrig heller observerats i naturen men den dök upp i labb efte X generationer. Personligen ser jag ingen större skilnad i om någom hittar en ovanlig firre i naturen och sedan odlar eller om den dyker upp efte inte lltför många inavaelsgenerationer.

                  Det som däremot ofta sker är att man korsar in egenskaper från andra arter. På min jobb har vi tec OB Aulonoaror, Pundamilia osv osv osv. Detta för att studera generna som ger OB (som även är könsbestämande). Mutationen som sådan är förstås inte "onaturlig", men det är förekomsten av en "viktoria OB gen" i en Aulonocara är ju inte direkt naturlig.
                  Med vänliga hälsningar

                  Ola

                  Kommentar

                  Arbetssätt...