Elfenbensciklid

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • cremedaz
    Användare
    • december 2003
    • 144

    Elfenbensciklid

    Någon som har odlat elfenbensciklider?
    Jag undrar hur en kull yngel kan bli färgade, om alla blir vita eller om en
    del blir normalt "sebra" färgade, när båda föräldrarna är vita?
    Jag har en vit sebraciklid som enligt uppfödaren är en naturlig mutation, då den
    är av 4:e generationen efter vildfångade och ej någon korsning.
    Den vita har nu lekt med en normalfärgad,så det ska bli kul att se om något av ynglen
    också kommer att bli vit?

    Mvh Erik
    Min zoon.
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=461928
  • Lutt
    Användare
    • oktober 2005
    • 1919

    #2
    jadu jag har oxå haft en vit och en randig som lekte och de flesta ynglena blev randiga men det fanns ju några i kullen som var helvita...

    Kommentar

    • cremedaz
      Användare
      • december 2003
      • 144

      #3
      Ok, då blir det nog samma med mina?
      Den vita som jag har var visst den enda i sin kull som blev vit
      och det är lustigt att det kan bli en mutation i 4:e generationen VF
      men det kanske förekommer vita "sebror" även i det vilda?
      Min zoon.
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=461928

      Kommentar

      • Ola Svensson
        Användare
        • april 2002
        • 14633

        #4
        Min gissning ar att antingen sa blir inga vita eller 50%. Samtidigts sa later det ju som att fler an en gen ar inblandad da det endast dok upp ett yngel efter fyra generationer. Det troligaste ar att mutationen fanns fran borjan, inte att det plotsligt dok upp.

        Jag ar ganska saker pa att den vanliga elfenbenscikliden endast ror sig om ett recessivt anlag dvs att tva elfenben far elfenben men en elfenben och en ren sebra far bara sebra. Korsar man dessa sa far 25% elfenben och 75% sebra, men 2/3 av dessa ar barare av elfenbensgenen.
        Med vänliga hälsningar

        Ola

        Kommentar

        • cremedaz
          Användare
          • december 2003
          • 144

          #5
          Tack för ditt svar Ola.

          Jaha, det kan vara så det ligger till?
          Men det innebär väl då att elfenbensgenen är en naturlig mutation?
          Är det då vanligt hos många fiskarter att en del kan bli vita men ändå ha mörka ögon?
          Den här genen som gör elfenbenscikliden vit är väl ingen direkt albino gen, då ögonen
          på en ren albino ofta är röda?

          Mvh Erik
          Min zoon.
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=461928

          Kommentar

          • Ola Svensson
            Användare
            • april 2002
            • 14633

            #6
            Eftersom att fiskar har flera olika fargsystem sa finns det flera olika albino. Det ar ganska vanligt med fargstorande gener hos fiskar. Hos Amphilophus citrinellus, OB systemet hos Malawi och Viktoria samt en hel del Poeciliider mm. Jag tror inte att elfenben ar vanlig i naturen. HAr faktiskt inte hort att den skulle finnas alls.
            Med vänliga hälsningar

            Ola

            Kommentar

            • Lundensis
              Användare
              • mars 2004
              • 2262

              #7
              Ursprungligen postat av Ola Svensson
              Eftersom att fiskar har flera olika fargsystem sa finns det flera olika albino. Det ar ganska vanligt med fargstorande gener hos fiskar. Hos Amphilophus citrinellus, OB systemet hos Malawi och Viktoria samt en hel del Poeciliider mm. Jag tror inte att elfenben ar vanlig i naturen. HAr faktiskt inte hort att den skulle finnas alls.
              Det troliga är väl att den vita färgvarianten förekommer sparsamt i naturen, men att den gallras bort av predatorer pga. att dess färg ger ett dåligt kamouflage (jfr med björkmätaren). Kan det vara på det viset?

              Kommentar

              • Erik Österlund
                Användare
                • januari 2005
                • 3788

                #8
                Jag fick yngel på en Elfenbenshane och en normalfärgad zebrahona. Det blev 50-50. Det märkliga var att elfenbensfärgade ynglena växte bättre än de normalfärgade vilket gjorde att de hamnade bakom mer å mer. Tillfällighet eller?


                Mvh Erik

                Kommentar

                • Ola Svensson
                  Användare
                  • april 2002
                  • 14633

                  #9
                  HEj

                  Hos citrinellum ar ju den roda formen relativt vanlig i naturen. Den uppfattas som mer aggressiv sa andra "backar" oftare nar de moter en, men de far slass mer med stora fiskar. Rent hypotetiskt sa kan det vara samma sak i din kull: De vita far mer mat eftersom att de randiga simmar undan for dem.
                  Med vänliga hälsningar

                  Ola

                  Kommentar

                  • Ove Planstedt
                    NCS Medlem
                    • maj 2006
                    • 1816

                    #10
                    Elfenbensciklid

                    Enligt Ciklider från hela världen av Robert J. Goldstein så var det amerikanen
                    Ken Grisham som var först med att få fram den här nya färgformen. Det rör sig alltså inte om någon variant av zebraciklid som finns i naturen. Elfenbensciklid kallas också för kongociklid.

                    Kommentar

                    • Håknil
                      Användare
                      • december 2005
                      • 484

                      #11
                      Ursprungligen postat av Ola Svensson
                      HEj

                      Hos citrinellum ar ju den roda formen relativt vanlig i naturen. Den uppfattas som mer aggressiv sa andra "backar" oftare nar de moter en, men de far slass mer med stora fiskar. Rent hypotetiskt sa kan det vara samma sak i din kull: De vita far mer mat eftersom att de randiga simmar undan for dem.
                      Hej Ola

                      Den teorin verkar riktig. De vita växer betydligt fortare
                      än de "normalt" färgade.

                      Håkan

                      Kommentar

                      • tropfrog
                        Användare
                        • juli 2003
                        • 1827

                        #12
                        Ursprungligen postat av Ove Planstedt
                        Enligt Ciklider från hela världen av Robert J. Goldstein så var det amerikanen
                        Ken Grisham som var först med att få fram den här nya färgformen. Det rör sig alltså inte om någon variant av zebraciklid som finns i naturen. Elfenbensciklid kallas också för kongociklid.
                        Men om det inte handlade om en ren dna produkt så måste väl anlagen finnas i exemplar i naturen? Om de i naturen födda elfenbenfärgade fiskarna överlever eller inte är en annan femma.
                        MVH
                        Magnus

                        Kommentar

                        • Ove Planstedt
                          NCS Medlem
                          • maj 2006
                          • 1816

                          #13
                          Ursprungligen postat av tropfrog
                          Men om det inte handlade om en ren dna produkt så måste väl anlagen finnas i exemplar i naturen? Om de i naturen födda elfenbenfärgade fiskarna överlever eller inte är en annan femma.
                          MVH
                          Magnus

                          Hur fiskförädling går till vet jag väldigt lite om. Men som du säger, de zebrafärgade exemplaren borde i alla fall bära på anlagen för elfenbensfärgen (grisfärgen) men att det är ett passivt anlag som ej uttrycks normalt.
                          Elfenbensformen kanske är en tillfällig mutation som man har odlat vidare på.

                          Kommentar

                          • Ola Svensson
                            Användare
                            • april 2002
                            • 14633

                            #14
                            Skulle gissa pa en naturlig mutation som finns i naturen och som dykt upp hos nagon. Fast det kan ske mutationer i akvarier och nar man sedan odlar pa syskon sa dyker den upp. Ett annat satt ar att korsa. Ibland sa blir det da albinos efter ett tag, eller OB, och O i de fallen jag kanner till. Vi har albino "red top" zebra (malawin, Metriaclima emmiltos) som dykt upp efter nagra generationer efter VF. Den mutationen fanns i naturen.
                            Med vänliga hälsningar

                            Ola

                            Kommentar

                            • Ove Planstedt
                              NCS Medlem
                              • maj 2006
                              • 1816

                              #15
                              Ursprungligen postat av Erik Österlund
                              Jag fick yngel på en Elfenbenshane och en normalfärgad zebrahona. Det blev 50-50. Det märkliga var att elfenbensfärgade ynglena växte bättre än de normalfärgade vilket gjorde att de hamnade bakom mer å mer. Tillfällighet eller?


                              Mvh Erik
                              Om det nu är så att elfenbensfärgade ar mer aggressiva och tar för sig mer än de zebrafärgade, så borde väl den elfenbensfägade var dominerande i likt den gula formen av
                              A. ctrinellus. Att den zebrafärgade formen dominerar i naturen borde väl tyda på att elfenbensformen är en icke naturlig mutation.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...